הדיין הבכיר נגד ביה”ד הרבני: תפנית דרמטית בתיק מסעיר?

בית הדין הרבני קבע כי תושב ארה"ב מסרב לתת גט לאשתו - ואף עיכב, בהחלטה תקדימית, בישראל במשך כ-4 שנים את אביו • לאחר שהעליון הפנה את הצדדים למו"מ, טוען דיין בכיר המוכר על ידי הרבנות, כי הבעל דווקא מסכים להתגרש • הנהלת בתי הדין: "זו חוות דעת נגועה ופסולה"
חרדים 10
כ"ו אב התשע"ט / 27.08.2019 13:12

האם מדובר בתפנית דרמטית בתיק שמסעיר את עולם הרבנות? הדיין הרב שלמה בן ציון הערבסט, אב”ד ‘עין משה’ בארצות הברית, הזוכה להכרה רשמית מהרבנות הראשית לישראל, חתם על מסמך לפיו אישה שביקשה לקבל גט מבעלה האמריקני לפני מספר שנים, ואף הביאה בשל כך לעיכוב יציאתו של אביו מישראל במשך כארבע שנים – “אינה עגונה בכלל”, זאת בניגוד להכרעה של בית הדין האזורי בתל אביב בפרשה.

לפי דיווח של יקי אדמקר בוואלה, הקביעה הזו גורמת למבוכה גדולה בבתי הדין הרבניים בישראל.

מדובר בסיפורם של בני זוג חרדים שנישאו לפני 22 שנה והתגוררו בארצות הברית, שם נולדו להם שני ילדים. לפני כ-13 שנים הגיעו בני הזוג וילדיהם לביקור בישראל. במהלך הביקור לקתה האישה באירוע מוחי קשה ובגינו היא נשארה נכה ומוגבלת עד היום.

לפי בית הדין, לאחר האירוע המוחי נטש הבעל את אשתו וילדיו בישראל וחזר לארצות הברית, ומאז הוא מעגן אותה ומסרב להעניק לה גט.

חרף פסק דינו של בית הדין הרבני בתל אביב כי הבעל חייב לתת גט לאשתו, האיש התעלם מפסק הדין ואפילו לא טרח לערער עליו.

בית הדין ניסה לחקור את חידת העגינות המתמשכת והתעלומה האופפת את מניעי הבעל. חקירה יסודית של אגף העגונות בהנהלת בתי הדין הרבניים שנערכה בישראל ובארצות הברית העלתה כי אביו של הבעל המעגן, איש עסקים עשיר, הידוע כתורם כבד מהמגזר החרדי – יחד עם אשתו, עומדים מאחורי העיגון.

באחד הביקורים של ההורים בישראל, זומן האב יחד עם רעייתו להתייצב בבית הדין בתל אביב, בראשות הדיין הרב שלמה שטסמן, כדי להסביר את סיבת סרבנות בנו. משהובהר לבית הדין כי לא ניתן עוד לעכב את יציאתו מהארץ כעד בהליך, הוגשה כנגדו תביעה בטענה כי הוא שולט בבנו בן ה-43 “כחומר ביד היוצר”.

במהלך תקדימי – עליו דווח לראשונה באתר חרדים 10 – האב עוכב על ידי בית הדין הרבני בישראל במשך כארבע שנים, במהלכן הדרדר, לטענתו, מצבו הרפואי והוא אושפז מספר פעמים בבית החולים. בהמשך נקבע על ידי בית המשפט העליון כי האב יוכל לצאת את גבולות הארץ, בכפוף להפקדת ערבויות.

לטענת האב, בנו עזב את החסידות ואינו שומר על אורח חיים דתי, והם אינם מדברים זה עם זה שנים רבות. לכן, הוא ביקש פעמים רבות מבית הדין הרבני לפנות ישירות אל הבעל שבארה”ב על מנת לשמוע את עמדתו, אך כל בקשותיו בעניין זה נדחו.

רק לאחר פנייתו לבית המשפט העליון, בוצעה פנייה ישירה לבעל שבארצות הברית – וזאת לראשונה מזה שלוש וחצי שנים בהן הוחזק האב בישראל.

במסגרת הליך זה הורה בית המשפט העליון לבני הזוג לנהל משא ומתן ישיר, וזאת בסיועו של הדיין, הרב שלמה בן ציון הערבסט מבית הדין ‘עין משה’.

לפי הדיווח ב’וואלה’, עם ניהול המו”מ הישיר בין הצדדים, חלה תפנית משמעותית בפרשה, שהצדדים בה מקווים כי תוביל לפריצת דרך משמעותית.

הדיין, הרב הערבסט, היה עד לשיחות בתקופה האחרונה בין האישה לבעל, ולפי מסמך שהגיע לוואלה – עליו הוא חתום – עולה: “האישה ביקשה גט מבעלה והוא השיב לה כי הוא מסכים לגרשה מרצונו הטוב”.

הרב הערבסט, שמוכר על ידי הרבנות הראשית לישראל לטפל במקרים של עגינות בארצות הברית, טען במכתב כי “האישה אינה בכלל עגונה”.

לקביעה של הדיין הבכיר מארה”ב יש כעת השלכות ישירות על הקרב של בתי-הדין הרבניים נגד האב. האחרון, שטען כי אין לו כל קשר עם בנו או לסירובו לא לתת גט, עשוי לחזק את טענותיו כי הוא מעוכב בישראל במשך שנים ארוכות, ללא סיבה, היות והאישה כלל איננה עגונה.

גורמים בסביבתו של האב מסרו בתגובה ל’וואלה’: “האמת יצאה לאור. בתי הדין, בגיבוי של הדיין שטסמן ומדינת ישראל, החזיקה אזרח זר במשך כמעט ארבע שנים כבן ערובה, כשכעת ברור לכולם שאין לו כל קשר לסיפור, ושכל שהיה על האישה לעשות הוא לפנות ישירות לבעלה”.

הגורמים בסביבת האב מוסיפים: “בכל מדינה מתוקנת, מישהו היה נותן את הדין על הרדיפה וההתעמרות באדם חף מפשע שכמעט שילם בחייו בעקבות הנזקים הבריאותיים והכלכליים העצומים שנגרמו לו על ידי מערכת בתי הדין בישראל. מוטב שבתי הדין יתנצלו ויפה שעה אחת קודם”.

מהנהלת בתי הדין נמסר בתגובה ל’וואלה’: “מדובר בדיין חיצוני שגויס על ידי המשפחה במיוחד לצורך נסיון להטות את ההליך המתנהל בישראל באופן חמור וחריג. זוהי חוות דעת נגועה ופסולה מבחינה משפטית, כיוון שהיא רחוקה מלהיות אובייקטיבית ולפיכך היא חסרת תוקף ומשמעות להליך עצמו”.

הם הוסיפו: “מדובר באחת מפרשיות העיגון הקשות איתן מתמודדת מערכת בתי הדין. את ההליך המשפטי בבית הדין מלווה קמפיין תקשורתי אגרסיבי המתאר את אביו של סרבן הגט והעומד לפי פסק הדין מאחורי הסרבנות, כ’בן ערובה’ וכ’קלף מיקוח’, זאת תוך סילוף מכוון, מגמתי ושיטתי של עובדות יסוד בפרשיית עיגון חמורה זו”.

הדפס כתבה

3 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    מישהו קונה את הלוקשים האלה?
    27/08/2019 20:55
    .
  1. הבעל מתרכך אחרי שאבא שלו תקוע כאן מדי הרבה זמן ואולי סוף סוף אמר לו משהו.
    וה”דיינים” הללו בחו”ל, הם הבעיה מלכתחילה. אנשים שמסדרים “היתר מאה רבנים” לגבר בלי לדאוג שישליש קודם גט לאשה כהלכה, הם-הם הבעיה. מי מאמין למילותיהם בכלל?

  2. עבריינים
    27/08/2019 21:53
    נוכלים
  3. עם רשיון. צריך לדון אותם לכף זכות.. שכנראה כל הכועס משתכחת ממנו ההלכה.

  4. דיקטטורה
    25/10/2019 05:37
    מיכה
  5. דיקטטורה של הבית דין הרבני. צריך לקצץ להם את הכנפיים