התאגיד איים – והמגיש השמאלני השתפן והתנצל: הסתבכתי בלשוני

ירון לונדון, שהתבטא אמש בתוכניתו נגד תרבות הרצח במגזר הערבי - התנצל הבוקר • "מצאתי כי הסתבכתי בלשוני, התנסחתי שלא כראוי וכי יש סיבה לעלבונם. אני מתנצל על כך" • סמוטריץ': "אין ספור דברי בלע ונאצות נאמרות בתאגיד, אבל על הערבים? חס וחלילה. נדרוש התנצלות מיידית"
אבי כץ
כ"ו אב התשע"ט / 27.08.2019 10:26

איש התקשורת ירון לונדון התנצל הבוקר (שלישי) על כך שכינה אמש, במהלך תוכניתו ‘גאולה ולונדון’ בכאן 11 את הערבים ”פראי אדם” .

בתוכניתו ‘גאולה ולונדון’ בערוץ הציבורי, אמר לונדון: “ערבים הם פראי אדם. הם לא שונאים רק יהודים, הם רוצחים את עצמם בראש ובראשונה, בימינה, שמאלה, קדימה, מזרחה, מערבה, ערבים טובחים ערבים. אין בעיה עם זה. אני לא דיברתי על פלסטינים, דיברתי על התרבות הערבית”.

בסיום התוכנית עודכן לונדון על ידי עורכיו, כי ברשתות החברתיות התעוררה מחאה על ההתבטאות.

לונדון הגיב: ”אז אני מניח שזה ילך ככה: ערבים ואנשי שמאל מושבע יאמרו ‘לונדון הוא גזען’. אנשי ימין יאמרו ‘אפילו לונדון השמאלן אומר שהערבים הם רצחנים’. זה משעמם, אל תעשו את זה”.

הבוקר התנצל לונדון ואמר: “רבים, בעיקר מקרב צופינו הערבים, נפגעו מדברים שאמרתי אמש בתכנית ‘גאולה ולונדון’ ב’כאן’. בשעת לילה שמעתי את הקלטת התוכנית ומצאתי כי הסתבכתי בלשוני, התנסחתי שלא כראוי וכי יש סיבה לעלבונם. אני מתנצל על כך”.

הוא ביקש להסביר את דבריו: ”הדיון סב על הסיבה שבגללה התעניינו יוצרי הסדרה ‘הנערים’ בגורלו של הקורבן הערבי מוחמד אבו חדיר ובאישיותם של רוצחיו היהודים, יותר מאשר ברוצחיהם של הנערים מגוש עציון. טענתי כי יהודי אינו משתומם על כך שערבי רוצח יהודי. לעומת זאת, מתוך תפיסתו את עצמו כבן לעם נעלה מבחינה מוסרית, הוא מתקשה להשלים עם העובדה שמקרב בני עמו יצא רוצח נתעב.

”יוצרי הסדרה הונעו על ידי הרצון לגלות את שורשיי הנגע, המפחיד אותם יותר מאשר מתנכל חיצוני. את היחס השונה לרוצחים משני העמים, הסברתי בכך שיהודים תופסים את הערבים כפראי אדם רצחניים. התבוננות בסביבתנו הגיאוגרפית, כך אמרתי, מאששת את התפיסה הזאת.

”כמובן שבאומרי ‘הערבים’ לא התכוונתי לפרט הערבי, אלא להתנהגותן של החברות הערביות במדינות השכנות. מקביעה זו אין בדעתי לחזור, אך אני מודה כי מדבריי שנאמרו בלהט הדיון ניתן היה לשמוע הכללה גורפת. על כך אני מתנצל מעומק הלב ומבהיר כי חלילה לי מלחשוב כי הערבים הם פראי אדם”.

ההתנצלות של לונדון באה לאחר שאמש, לאחר שפרצה סערה ברשתות החברתיות על דבריו – נמסר מתאגיד השידור ‘כאן’ בתגובה: “מדובר באמירה אומללה של פרובוקטור עול ימים ולא של אושיית תרבות. מצפים ממר לונדון להתנצל על האמירה עד מחר בחצות היום”.

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ’ הגיב: “חופש ביטוי. קווים לדמותו. אין ספור דברי בלע קללות ונאצות נאמרות בתאגיד נגד כל העולם ואשתו וזה בסדר גמור. כמובן רק אם הם בצד הימני/דתי/מתנחלי של המפה. אבל על הערבים? חס וחלילה. נדרוש התנצלות מיידית, ואם לא… מי שהוציא את התגובה המקוממת הזו בשם התאגיד צריך להתנצל עד חצות”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות