זו התכנית של גפני לסתום לרון קובי את הפה – ושגם ישלם כסף כעונש

 גפני במכתב דחוף למנדלבליט: "לפי החוק הקיים, היחידים שמותר להשמיץ זה החרדים" • "אני מתכוון  לתקן את לשון החוק על מנת להכליל הסתה נגד חרדים בתוך העונשין" • המכתב נשלח אחרי שרון קובי ראה נופשים בטבריה ואמר: "הרגשתי כמו בעזה, דרעי מממן את כל החופש של החרדים האלו על חשבונכם" • וחברת מועצה הגיבה: "צריך לעשות סלקציה בכניסה" 
חרדים 10
כ"ב אב התשע"ט / 23.08.2019 06:00

בעקבות ההסתה בעלת הנימה האנטישמית מצד אנשי צבור נגד הציבור החרדי, פנה ח”כ משה גפני ליועמ”ש לממשלה ודרש ממנו לפעול.

“לאחרונה אנו עדים, לצערנו הרב, להסתה משמעותית נגד הציבור החרדי מצד גורמים שונים ביניהם יאיר לפיד, אביגדור ליברמן ולאחרונה ראש עיריית טבריה שאומר – ‘הרגשתי בטיילת כמו בעזה, אריה דרעי מממן את כל החופש של החרדים האלו על חשבונכם’ או חברת המועצה שמבקשת לעשות סלקציה בכניסה לטבריה וכו'”.

גפני מציין: “החוק לא קובע כי הסתה נגד חרדים היא הסתה וכך נאמר בסעיף 144 א’ לחוק העונשין: ‘רדיפה, השפלה, ביזוי, גילוי איבה, עוינות או אלימות, או גרימת מדנים כלפי ציבור או חלקים של האוכלוסיה, והכל בשל צבע או השתייכות לגזע או למוצא לאומי-אתני’. לכן הסתה כנגד ערבים אסורה, כנגד שחורים אסורה, אך כנגד חרדים אינה אסורה”.

גפני מבהיר: “אני מתכוון בכנסת הבאה לתקן את לשון החוק על מנת להכליל הסתה נגד חרדים בתוך העונשין, עם הגדרה מדויקת וזאת לאור הנסיבות האמורות”.

גפני מוסיף: “לעומת זאת בחוק איסור לשון הרע נאמר: ‘לשון הרע על חבר בני אדם או על ציבור כלשהו, דינה כדין לשון הרע. לא יוגש כתב אישום בשל עבירה לפי סעיף זה אלא על ידי היועץ המשפטי לממשלה או בהסכמתו’. כלומר האפשרות להגיש תביעת לשון הרע על ציבור מסורה בידך ולאור ההסתה והלשון הרע נגד הציבור החרדי שעלולה להביא למעשים גרועים מאד ויש להפסיקה, מסורה בידיך.

“אבקש את בדיקתך והתערבותך בתהליך החמור הזה שיש להפסיקו מידית”.

המכתב, שהעתק ממנו הועבר גם לעו”ד שי ניצן – פרקליט המדינה, נשלח לאחר הסלמה מתמשכת בהתבטאויות בעלות נימה אנטישמית שהגיעה לשיאה בסוף השבוע בדבריו רון קובי, לאחר שראה מאות נופשים חרדים בטבריה – והתבטא בשידור חי: “הרגשתי כמו בעזה, אריה דרעי מממן את כל החופש של החרדים האלו על חשבונכם”.

נוספה על כך התבטאות של חברת מועצת עיריית טבריה אורית מלמה, שהגיבה בשידורו של רון קובי: “צריך לעשות סלקציה בכניסה לטבריה לאורחים לא רצויים”.

ח”כ גפני אמר ל’יתד נאמן’: “השמוש במילה סלקציה מוכר בהיסטוריה של העם היהודי בהקשרים קשים ושיח כזה, ואינני רוצה לפתוח פה לשטן, עלול להוביל לתוצאות מסוכנות ביותר. במדינה מתוקנת, דמות ציבורית שעושה שימוש במטבעות לשון כאלו, היתה מושמת מאחורי סורג ובריח. מלבד השאלה – מי היא בכלל שהיא תעשה סלקציה, עצם השמוש במטבע לשון כל כך טעון ומתיר דם, מסכן את הצבור החרדי – ואת המגמה הזו חייבים לבלום באופן מידי”.

עו”ד משה מורגנשטרן, שפירט ב’יתד’ את המשמעות המשפטית של ההשמצה וההסתה נגד הצבור החרדי, חושף כי למרבה האבסורד והצער, הציבור היחיד שמותר להסית נגדו במדינת ישראל הוא הצבור החרדי ואת הפירצה המשפטית הזו חייבת לסתום באופן מידי לפני שיקרה אסון

“חוק העונשין אוסר על הסתה. אך בפועל הוא מחריג את המגזר החרדי ולמעשה בפועל מתיר (או לכל הפחות לא אוסר) הסתה כנגד ציבור זה”, אומר עו”ד מורגנשטרן ומוסיף: “אני קורא לחברי הכנסת לפעול לשינוי החוק לאור גל ההסתה האיום שאנו עדים לו בתקופה האחרונה”.

לדבריו, “גם עד לתיקון החוק יש פתרון והוא נמצא בידיו של היועץ המשפטי לממשלה. חוק איסור לשון הרע אוסר הוצאת דיבה והשמצה של ציבור שלם וקובע כי זו עבירה פלילית, אך נותן את הסמכות לפעול כנגד המשמיץ ליועץ המשפטי לממשלה.

“משמעות החוק היא”, מסביר עו”ד מורגנשטרן, “שאסור לפרסם לשון הרע על ציבור, אבל אין לאדם פרטי אפילו, אם הוא חלק מהציבור, להגיש תביעה. הסמכות נתונה רק ליועמ”ש, שעד היום מעולם לא עשה בה שימוש.

“דומה שאם יש זמן שבו המציאות מחייבת לעשות שימוש בסמכות זו, הרי שזה הזמן. ההשמצות והדיבה כנגד הציבור החרדי יצאו מכל פרופורציה, והאמירות מזכירות תקופות חשוכות. למקרים אלה בדיוק נתן המחוקק סמכות ליועמ”ש להתערב ולהגיש כתב אישום ואני קורא לו להפעיל את סמכותו בהקדם לפני שיקרה משהו ח”ו”.

הדפס כתבה

4 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    רון קובי
    24/08/2019 09:00
    רן
  1. גזען פשיסט אדם רוצה להתקדם על חשבון הקהל הציבורי בהשמצות אדם אפס לא מלומד פשוט פושטק מצער מאוד אבל צריך לסמן אותו ומיד

  2. משכורת מלאה לחיילים
    24/08/2019 21:19
    רק צבא מקצועי
  3. חרדים לשם
    25/08/2019 00:56
    שרה סיתון
  4. תהיו בריאים ותודה לבורא עולם עם ישראל חי וקיים לנצח נצחים אמן ואמן

  5. רון קובי
    25/08/2019 06:51
    אב
  6. אין לו מה להציע חוץ מבריונות!בריון רדוד שאין בו כלום, תפס את החרדים כמטרה להתקדמותו בפסטיבל “אנטי חרדי”שמנהל הוא ליברמן, מרצ, לפיד וכל חבורת הזבל.ביריון מצוי אפס באינטלגנציה אפס בעשיה אפס באנושיות ומינוס אפס ביהדות/ציונות