היועמ”ש מנדלבליט קובע: אירוע בהפרדה? העירייה היא שתחליט

מכה לשדולת הנשים I היועמ"ש מנדלבליט החליט לאחר דיון: יתאפשרו אירועים בהפרדה באירועי תרבות ברשויות מקומיות - בתנאים מסוימים
אריה ריבקינד
כ"א אב התשע"ט / 22.08.2019 19:31

אחרי סערת המופע בהפרדה בעפולה: היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, קיים השבוע דיון בנוגע להפרדה באירועי תרבות ברשויות מקומיות – והיום הוא הציג את עמדתו.

הדיון נועד לגבש עמדת ביניים מהירה, עד קיומו של דיון עקרוני, מקיף ויסודי בסוגיית ההפרדה.

לפי עמדת היועץ, אם רשות מעוניינת לקיים אירוע בהפרדה עבור ציבור המעוניין בכך – “ראשית עליה לבחון האם לאור מאפייני האוכלוסייה המתגוררת באותה רשות ולאור סוג האירוע שבו מדובר, ניתן לקיים הפרדה וולונטרית ללא הכוונה. ככל שניתן, מובן כי יש להעדיף אפשרות זו על פני הפרדה מתוכננת”.

מנדלבליט הציב מספר תנאים שבהם צריך האירוע לעמוד:

השיקול הראשון – “קיום האירוע ללא הפרדה ימנע מחלק מן הציבור את קבלת השירות הציבורי. על הרשות המקומית להשתכנע כי הציבור לו מיועד האירוע, או חלק משמעותי ממנו, יימנע מהשתתפות בו, בהעדר הפרדה מגדרית מתוכננת”.

השיקול השני – קיומה של הצדקה לעריכת האירוע בהפרדה מגדרית. “על הרשות המקומית לשקול את מכלול הנסיבות של האירוע, ובמסגרת זו ליתן משקל, בין היתר, לאמות המידה הבאות העולות מלשון החוק ומהפסיקה”.

השיקול השלישי – הפרדה מרצון.  “ככל שגובר רכיב הוולונטריות, כך קטן הקושי בהפרדה המגדרית. בהתאם, כאשר מדובר בהפרדה וולנטרית לחלוטין במסגרתה כל אדם בוחר את מקומו ללא כל הכוונה, אין בכך כל קושי כאמור”.

תנאים נוספים: ייחוד האירוע (“ככל שייחודו של האירוע לקהל המעוניין בהפרדה מגדרית הוא מובהק יותר, מצטמצם הקושי בקיומה”); שוויון חומרי (“נדרש כי ההפרדה תיעשה תוך הקפדה על תנאים שווים ביחס לגברים ולנשים”); והשפעה על הציבור שאינו מעוניין בהפרדה: “ככל שהאירוע משפיע באופן משמעותי יותר על הציבור שאינו מעוניין בהפרדה מגדרית, כך גובר הקושי בהפרדה”.

היועץ מבהיר כי “אמות המידה המפורטות בסיכום הדיון הן בגדר קווים מנחים, אשר יש בהן כי לסייע לרשויות המקומיות בבואן לשקול עריכת אירועים המיועדים לציבור המעוניין בהפרדה מגדרית.

“כל זאת, כאמור, כעמדת ביניים אשר תעמוד בתוקפה עד לקיומו של דיון משפטי עקרוני ומקיף בסוגיה זו”.

לדבריו, “נוכח המורכבות והרגישות של הסוגיות המתעוררות בהקשר זה, החלטה על קיום אירוע בהפרדה נכון שתתקבל על-ידי דרג מקצועי בכיר בעירייה, וזאת לאחר שהיועץ המשפטי לעירייה יחווה דעתו באשר לשיקולים המפורטים לעיל”.

ניצן הורוביץ, מהמחנה הדמוקרטי הגיב: ״היועץ המשפטי לממשלה שגה והחלטתו מוטעית בתכלית. אין לאפשר הפרדה במרחב ציבורי בשום מקרה. מרחב ציבורי, כשמו כן הוא, חייב להישאר פתוח וחופשי לכלל הציבור”.

“לא קיימת הפרדה ‘וולונטרית’. הבעיה בהפרדה היא הצורך לכפות ולאכוף אותה על אלה שאינם מעוניינים בה. משום כך הפרדה במרחב הציבורי, על פי מגדר, גזע, דת או כל חלוקה אחרת, פוגעת קשות בערכי החופש והשיוויון״.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות