היסטוריה בבריסק: ה’הקדש שול’ שהוקם לפני 135 שנה נרכש וישוחזר

לאחר 78 שנה, שוב יישמע קול תפילה ב'הקדש שול של בריסק', שנבנה בשנת תרמ"ה ועתה נרכש על ידי שליח חב"ד ורב העיר, הרב חיים רבינוביץ • לאחר השואה הפכו אותו הקומוניסטים למבנה תרבות והרסו את החזית המפוארת שלו
נתן פרל
כ"א אב התשע"ט / 22.08.2019 14:13

היסטוריה: בשבוע האחרון נקבעה מזוזה בפתח הראשי של הבניין אשר שימש בעבר כ’הקדש שול של בריסק’. זאת לאחר השלמת רכישתו, בתום מאמצים שנמשכו כ-16 שנה.

לאחר 78 שנה, שוב יישמע קול תפילה ב’הקדש שול של בריסק’, שנבנה בשנת תרמ”ה ועתה נרכש על ידי שליח חב”ד ורב העיר, הרב חיים רבינוביץ.

במשך למעלה מ-800 שנה היתה העיר בריסק מעצמה יהודית ומרכז תורני לכל מדינות ליטא ורוסיה הלבנה, ונודעה בכינוייה ‘ירושלים דליטא’.

בריסק מפורסמת בזכות רבניה ומנהיגיה, שעמדו בראש הקהילה המשגשגת בה חיו עשרות אלפי יהודים.

בימי השואה נספו רוב היהודים על קידוש ה’, ורחובות העיר הפכו שוממים. כמעט כל בתי הכנסת הפכו לעיי חורבות, ואך קומץ קטן של 19 יהודים נותרו בה.

מאז חלפו 78 שנה, והיום העיר מתאוששת, והקהילה היהודית פורחת מחדש.

הבניין, שנבנה לפני 135 שנה, והתפילה הראשונה בו התקיימה בראש השנה של שנת תרמ”ה, הפך למרפאה בידי הנאצים, ולאחר סיום המלחמה, הפכו אותו הקומוניסטים למבנה תרבות והרסו גם את החזית המפוארת שלו.

עתה, לאחר שהרב רבינוביץ קבע מזוזה בפתח הראשי של הבניין, הושבה העטרה ליושנה – וזאת בסיוע של הרב משה קוטלרסקי, ובתרומתם של הנגידים ר’ יקותיאל יהודה ראהר ור’ לוי לבייב, ועמם תורמים נוספים, ובסיוע רבה הראשי של רוסיה הגאון רבי בערל לאזאר, ומנכ״ל רשת החינוך אור אבנר הרב דוד מונדשיין.

בקהילה מבטיחים כי 78 שנה לאחר שהופסקו התפילות בבית הכנסת, ישוחזר עתה המבנה אל צורתו הראשונית, יפעלו בו בית כנסת, מקווה, גן ילדים, בית ספר אחר הצהריים, כמו גם מטבח וחדר אוכל כשר, וכל הפעילות הענפה של הקהילה היהודית בעיר תרכז בו.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות