גולשים הרבה בפייסבוק? המחקר הזה יבריח אתכם מהרשת החברתית

מחקר שנערך על ידי פסיכולוג חברתי ממכללת הדסה מעלה תוצאות חד משמעיות • חשיפה לתכנים החברתיים בפייסבוק, מורידה את הערך העצמי ומעלה את תסמיני הדיכאון • ומה הניע את החוקר לערוך את המחקר?
דוד ליבוביץ
י"ב אב התשע"ט / 12.08.2019 22:14

גולשים הרבה בפייסבוק? כדאי שתחשבו על כך שוב. במחקר חדש, שפורסם לאחרונה נבדקו ההשלכות הפסיכולוגיות של חשיפה להשוואה חברתית בפייסבוק והתוצאות איך לומר? עגומות: חשיפה לתכנים החברתיים בפייסבוק, קובע המחקר, מורידה את הערך העצמי ומעלה את תסמיני הדיכאון.

המחקר ושלביו נערכו על ידי ד”ר איציק אלפסי ממכללת הדסה, ופורסמו בכתב העת בכתב העת הבין-לאומי “Personality and Individual Differences”. הציטוטים ממנו הובאו באתר ‘כל העיר’.

במחקר השתתפו 80 נבדקים בגילאי 35-19 אשר עושים שימוש יומי תדיר בפייסבוק. הנבדקים חולקו לשתי קבוצות: בקבוצת הניסוי התבקשו הנבדקים לגלוש במשך כ-15 דקות ב”פיד” של חשבון הפייסבוק שלהם. בקבוצת הביקורת נתבקשו הנבדקים לגלוש במשך זמן דומה בעמוד פייסבוק ללא תוכן חברתי (הדף הרשמי של “נשיונל ג’יאוגרפיק”). לאחר מכן התבקשו הנבדקים למלא מדדים אשר בחנו את רמת הערך העצמי שלהם ואת הרגשתם הנפשית באותה נקודת זמן.

מתוצאות המחקר עולה, כי הנבדקים אשר גלשו ב”פיד” של חשבון הפייסבוק שלהם הראו לאחר מכן רמה ממוצעת נמוכה יותר של ערך עצמי, וגבוהה יותר של תסמיני דיכאון, מאשר הנבדקים בקבוצת הביקורת.

“ממצאי המחקר מעידים על כך שלחשיפה לרשתות חברתיות עלולה להיות השפעה שלילית מבחינה פסיכולוגית”, מציין ד”ר אלפסי, “הממצאים מדגישים את הצורך בהגברת המודעות להשלכות האפשריות של שימוש בלתי מבוקר ברשתות חברתיות. מכיוון שאנשים, בייחוד צעירים, מבלים כיום זמן רב במרחב המקוון על חשבון הזמן אותו הם מבלים באינטראקציות חברתיות פנים אל פנים, האפקט המצטבר של פגיעה בתחושת הערך העצמי וברווחה הנפשית עשוי להיות משמעותי”.

בראיון שנערך עמו, סיפר החוקר גם על המוטיבציה שהובילה אותו לערוך את המחקר. הרעיון ליציאה למחקר נולד כתוצאה של משבר אישי, במהלכו הבחין שהחשיפה לפייסבוק מעצימה אצלו את הרגשות השליליים. “זה היה השלב שבו חשבתי על הרציונל של המחקר”, הוא מסביר, “שראיתי ששם אנשים מראים רק צד אחד של החיים, ולא משתפים את הדברים הלא טובים. הבנתי שיכול להיות שיש לזה השפעה פסיכולוגית על איך שאנחנו מרגישים, ושווה לבדוק את זה מחקרית”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות