כשמפקד המחוז הקשוח קלט מה הערבים מתכננים, הוא הפעיל כוח

ארדן על המהומות בהר הבית: "הכול היה צפוי, פוליטיקאים ליבו את היצרים" • מפקד המחוז על התנהלות המוסלמים: "כשהבנו שהכול מתגלגל למניעת עליית יהודים - השתמשנו בכוח" • "באורח פלא הם שינו את התפילה ל-07:30 בבוקר. זה לא שינוי של סטטוס קוו?"
חיים טוויל
י' אב התשע"ט / 11.08.2019 14:46

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן התייחס היום (ראשון) לעימותים בהר הבית בין שוטרים למתפללים מוסלמים – ולפתיחת ההר לעליית יהודים – כאשר היום התקיימו 1729 ביקורי יהודים,  מול 1440 ביקורי יהודים בתשעה באב בשנה שעברה.

בריאיון ל’בחצי היום’ עם אסתי פרז בכאן רשת ב’, גיבה השר את התנהלות המשטרה: “כל מה שקרה הבוקר בהר היה צפוי מראש. נערכנו לכל התרחישים. הייתה גם הסתה של המופתי הפלסטיני ושל הווקף. הם סגרו את המסגדים בירושלים כדי שכמה שיותר מוסלמים יגיעו להר הבית, ודחו את שעת התפילה כדי לנסות להשאיר כמה שיותר מוסלמים בהר”.

השר מתח ביקורת קשה נגד הטענות בבוקר, על כך שראש הממשלה הנחה לסגור את ההר לעליית יהודים מתוך כניעה למוסלמים.

“זה מצטרף להמון בורות של פוליטיקאים ואינטרסים שלהם לקראת הבחירות”, אמר ארדן. “אנשים שמעולם לא התעניינו בנושא, לא ביקרו בהר, לא דיברו על הסטטוס קוו, הוציאו הודעות וליבו עוד יותר את היצרים.

“המדיניות שלי ושל ראש הממשלה, שהתווינו אותה למשטרה, היא לעשות הכול כדי לאפשר בסוף את ביקורי היהודים. המשטרה כל שעה, חצי שעה, עושה הערכת מצב, ומפקד המשטרה בשטח מקבל החלטה. לא פוליטיקאים משפיעים, לא לחצים ולא ציוצים”.

ארדן הוסיף: “עשרות שנים, בכל ימי החג של המוסלמים שבהם יש תפילות, הר הבית היה סגור למבקרים כל היום. בשנים האחרונות קרה ההיפך. הריבונות התחזקה, ומספר המבקרים היהודים גדל ב-350% ב-2018 לעומת 2014”.

צילום: Hadas Parush/Flash90

גם מפקד מחוז ירושלים דורון ידיד התייחס לאירועים היום: “ב-07:30 היו מעל ל-60 אלף מוסלמים בהר. היה נכון במסגרת האיזונים לאפשר למוסלמים לעלות להתפלל, וליהודים להשהות את העלייה”.

לדבריו, “כשהבנו שהכול מתגלגל למניעת עליית יהודים על ידי קומץ, השתמשנו בכוח. פיזרנו אותם ואפשרנו ליהודים לעלות”.

ניצב ידיד הוסיף: “לא מכיר את המושג סטטוס קוו. מהיום שאני מכיר את המקום, תפילת הבוקר של החג (המוסלמי) מתחילה ב-06:30 בבוקר, באורח פלא הם שינו את התפילה ל-07:30 בבוקר. זה לא שינוי של סטטוס קוו?”

במטה ארגוני המקדש מברכים את הדרג המדיני ובמיוחד את השר גלעד ארדן ואת משטרת ירושלים על “הפתיחה האמיצה”, כהגדרתם, של הר הבית ליהודים.

במטה מוסיפים ומשבחים את הדרג המדיני והמשטרה, “על העמידה האיתנה מול הפורעים המוסלמים המבקשים לנתק את עם ישראל מן המקום הקדוש לנו, ודווקא ביום המשמעותי כל כך”.

השר לבטחון הפנים ארדן הגיב אחר הצהרים: “אני רוצה להודות מעומק הלב למפקד מחוז ירושלים ניצב דורון ידיד שניהל את האירועים בהר הבית באחריות ובאומץ ויישם את המדיניות עליה החלטנו עוד בשבוע שעבר: לאפשר לכל יהודי ולכל מבקר לעלות להר הבית, בכפוף להערכת המצב הבטחונית ולהבטחת שלום המבקרים.

“אני אמשיך לפעול לחיזוק הריבונות הישראלית בהר כפי שפעלתי בארבע השנים האחרונות בהן גדל מספר המבקרים היהודים בהר פי 3.5”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות