האדמו”ר קרא ל’יום זעקה’ – ונציבת החינוך בניו יורק התפטרה במפתיע

אחרי שוועדת החינוך במדינת ניו יורק החליטה לחדש את 'חוק החינוך', הכופה לימודי חול על בתי ספר חרדים - קרא האדמו"ר מסאטמר לעורר רחמי שמים ב'יום תפילה וזעקה' • היום, במפתיע, הגישה הממונה על החינוך את התפטרותה
נתן פרל
י"ג תמוז התשע"ט / 16.07.2019 00:05

רווח והצלה ליהודים? על פי דיווחים שפורסמו בטוויטר על ידי העיתונאית אנה גרונוולד מ’פוליטיקו’, הנציבה הממונה על החינוך בניו יורק, מרי-אלן אליה, הגישה היום (שני) בפתאומיות את התפטרותה, שתיכנס לתוקף בסוף חודש אוגוסט.

התפטרות הנציבה הפתיעה את כולם. לא נמסרה כל סיבה לצעד הפתאומי.

בשבוע שעבר דווח כי הממונה על החינוך פרסמה בר”ח תמוז חוקים חדשים למוסדות החינוך הפרטיים – כולל תלמודי התורה ובתי הספר החרדיים – לפיהם הם יהיו חייבים ללמד את אותם שיעורים הנלמדים בבתי הספר הציבוריים, מה שמעורר התנגדות עזה מצד כל חוגי היהדות החרדית.

כפי שדווח בחרדים 10, בשל ‘גזירת החינוך’ המרחפת על היהדות החרדית בניו יורק, פרסם הרבי מסאטמר בתחילת השבוע ’קריאת קודש’ ל’יום תפילה וזעקה’ – לעורר רחמי שמים לביטול הגזירה.

והנה, לא חלפו יומיים, והממונה התפטרה.

הפרשה החלה לפני מספר שנים, כאשר מספר יוצאים בשאלה בניו יורק החלו, תחת ארגון ‘יאפעד’, להריץ קמפיין נגד עיריית ניו יורק על שלא קבלו חינוך שכל מוסד חייב להעניק לתלמידיו לפי החוק בניו יורק, ולכן אחרי שיצאו בשאלה – לא הצליחו להיקלט ב’עולם הגדול’, רק משום שלא קיבלו חינוך מתאים.

אחרי כמה שנים של קמפיין בתקשורת המקומית ובקרב חברי העירייה וחברי ועדת החינוך בניו יורק, החליטה ועדת החינוך לפני כשנה על פיקוח אדוק יותר במוסדות החינוך הפרטיים במדינת ניו יורק.

הוועדה שיגרה לכל מנהלי המוסדות הפרטיים הנחיות חדשות, לפיהן חייבים ללמוד 7 שעות בכל יום לימודי חול. כמו כן, מחויבים במוסדות ללמד לימודים שלא ניתן ללמד במוסד חרדי. לצד זאת היו הנחיות נוספות שמוסד חרדי לא יכול לעמוד בהן.

ועדת החינוך הבהירה כי תשגר פקחים לפקח על כל המוסדות, ומי שלא יציית להנחיות יקבל צו סגירה.

המוסדות הקימו ארגון-גג שיטפל בגזירות בשם פעריל”ס – ארגון שבראשו עומדים אגודת ישראל ארה”ב וקהילת סאטמר, וחברים בו כל המוסדות הדתיים מכל רחבי מדינת ניו יורק.

ראשי ארגון פעריל”ס הגישו עתירה לבית המשפט נגד החוק החדש, בטענה כי הוא נוגד את החוקה האמריקנית לפיה יש חופש דת בארה”ב. כמו כן הוגשה עתירה להוציא צו מניעה – שוועדת החינוך לא תוכל לפקח על המוסדות, עד תום הדיונים בבית המשפט.

בערב פסח האחרון פסק בית המשפט כי היות ולפי החוק בניו יורק, חובה להעניק 60 יום לכל דיון בוועדת החינוך, ורק אחרי 60 יום, שבמהלכם יכול הציבור לחוות את דעתו על ההנחיות ולהציג הסתייגויות – הן נכנסות לתוקפן.

היות וחוקי החינוך החדשים לא עברו את הפרוצדורה המחייבת, ביטל בית המשפט את כל ההנחיות של ועדת החינוך, והשופט כלל לא דן על עצם החוק – האם הוא  חוקתי או לא.

ראשי ארגון פעריל”ס קיוו כי ועדת החינוך תגיע להסכמים עם מנהלי המוסדות על ההנחיות החדשות. אלא שלתדהמתם פרסמה ועדת החינוך לפני כשבועיים את החוקים החדשים שהחליטו להנחית על המוסדות, כשהפעם הם מעניקים לציבור 60 יום להגיב.

אחרי 60 יום תחליט הוועדה האם להמשיך עם ‘גזירת החינוך’ או לא. ראשי ארגון פעריל”ס העריכו, כי עצם החלטת הוועדה מסמנת כי אין בכוונתם להגיע להסכמות.

לכן הוחלט להכריז על ‘יום תפילה וזעקה’ ביום ראשון – י”ז בתמוז, כדי להעביר את רוע הגזירה.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות