פתרון לאפליה? אחרי 5 שנים: משרד החינוך אישר פתיחת עוד סמינרים

המשמעות: לאחר קיפאון של 5 שנים ייפתחו סמינרים חדשים, חלקם כבר בשנה הקרובה • שלוחות ותיקות שהתנהלו תחת סמינרי-אם, יקבלו עצמאות תקציבית • הסמינרים יאפשרו הכשרה בהנדסת תוכנה, אדריכלות, ראיית חשבון ועוד • מרגי: צעד ראשון שיתן אופק ופתרון לבעיית אפליית בנות על רקע עדתי
אריה ריבקינד
ט' תמוז התשע"ט / 12.07.2019 12:43

לראשונה משרד החינוך מסדיר פתיחתם של סמינרים לבנות ושלוחות לסמינרים ותיקים במגזר החרדי.

מדובר בהחלטה שהתקבלה במשותף בין משרד החינוך לבין איגוד הסמינרים, ובליווי של סגן שר האוצר, יצחק כהן שפעל למען עצמאות השלוחות.

הסיכום נחתם במסגרת תהליך הדברות שמקיים המשרד עם הנהגת המגזר החרדי.

מדובר במהלך היסטורי, שכן במהלך 5 השנים האחרונות משרד החינוך לא אפשר פתיחתם של סמינרים חדשים, בשל עודף הכשרה להוראה שקיים במגזר.

במסגרת ההבנות שהתקבלו עם איגוד הסמינרים הוחלט במשותף, כי כבר בשנת הלימודים הקרובה – תש”פ, הם יאפשרו ללומדות שלהם לבחור בין הוראה להכשרה חלופית במסלולים טכנולוגיים: 1. הנדסת תוכנה 2. אדריכלות 3. עיצוב פנים 4. ראיית חשבון 5. ייעוץ מס.

בתוך כך, בחירה בין המסלולים תאפשר לטייב את איכות ההכשרה של הפונות למסלול זה.

סמנכ”ל עובדי הוראה במשרד החינוך, איל רם, צופה כי לאור השינויים תפתחנה בשנים הבאות מגמות נוספות להכשרה שיאפשרו ללומדות להשתלב במגוון רחב של תחומים בשוק התעסוקה.

בעקבות כך,  משרד החינוך פרסם לראשונה תבחינים שיאפשרו הוצאה לפועל של המדיניות החדשה – פתיחת סמינרים חדשים ושלוחות לסמינרים ותיקים, כשהם כוללים הגדרות חדשות במספר תחומים:

מספר מינימלי של לומדות – על פי התבחינים בכל סמינר יעמוד מספר הלומדות בו על 150 בשכבה עם צפי לגידול ל-200 בשנים הבאות. יצוין, כי נעשתה הבחנה בין ערים גדולות לבין ערי פריפריה, ובתוך כך נקבע כי המספר המינימלי בפריפריה יהיה נמוך יותר.

עצמאות לשלוחות ותיקות – מספר שלוחות ותיקות שעד עתה התנהלו תחת סמינרי אם, יקבלו עצמאות תקציבית. הדבר הקשה על קבלת תקציבים ועל התנהלות השוטפת של המוסד החינוכי. השינוי יחזק את מעמדן של אותן שלוחות ותיקות, שכן הן לא תהיינה תלויות בתקציבי חוץ אלא יקבלו אותם ישירות.

כמו-כן, המהלך יאפשר ללומדות לסיים את לימודיהן באותו מוסד ולא להיטלטל בדרכים למוסדות מרוחקים יותר.

שר החינוך, הרב רפי פרץ: “אני מברך על ההסכמות שהתקבלו במשותף עם איגוד הסמינרים. השיח המשותף עם המגזר החרדי הוא המפתח לקידומה של מערכת החינוך החרדית, המגזר כולו וחלק מחוסנה החברתי של מדינת ישראל. אחד הדגלים שהנפתי בכניסתי למשרד זה בניית גשר יציב בין המגזר החרדי למשרד החינוך והבשורה היום היא חלק מכך. הסמינרים מהווים תשתית חשובה בקידומן של הלומדות והאפשרויות החדשות שתעמודנה לפתחתן תפתח בפניהם אפיקים אחרים וחשובים”

מנכ”ל המשרד, שמואל אבואב: “המשרד מקיים הדברות ושיח משותף עם המגזר החרדי כדי לו את המענים הנדרשים לשם קידומה של מערכת החינוך החרדית. ההסכמות החדשות בנושא הסמינרים מהווה אבן דרך חשובה ונוספת בעבודה המשותפת עם המגזר. אני מאמין כי הן תאפשרנה ללומדות למצות את המיטב הכישורים והיכולות שלהן כדי להתקדם ולהשתלב בשוק התעסוקה”

יו”ר ועדת החינוך, ח”כ יעקב מרגי: “זהו יום בשורה וברצוני לברך את שר החינוך ומנכ”ל המשרד אשר עשו עבודה מקצועית במטרה להעמיד פתרונות השכלה למגזר החרדי, בראייה והבנה נכונה של השינויים המתרחשים בחברה חרדית, מתוך ראייה נכונה להעמיד השכלה אשר תסייע לציבור להשתלב בשוק העבודה בהתאם לדרישות ולביקושים בכלכלת המדינה.

“זהו צעד ראשון למסלול ארוך אשר יעמיד תנאי תחרות שווים למוסדות צעירים בחינוך העל יסודי במטרה לתת אופק ופתרון לבעיית אפליית בנות על רקע עדתי בקבלה למוסדות חינוך”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות