ביבי חשף, האיראנים בילפו – אבל כעת האו”ם מצא ראיות מרשיעות במחסן

כחצי שנה לאחר נאומו בעצרת הכללית או"ם: פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית מצאו שרידי חומרים רדיואקטיביים במחסן בטהרן שנתניהו חשף בנאומו • מדובר בהפרה חמורה של האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני עליה חתומה איראן
חרדים 10
ח' תמוז התשע"ט / 11.07.2019 20:48

פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית מצאו ראיות לפעילות רדיואקטיבית במחסן בטהרן – אותו חשף ראש הממשלה בנאומו באו”ם, בחודש ספטמבר. כך חשף הערב (חמישי) העיתונאי ברק רביד בחדשות 13.

בנאומו באו”ם טען נתניהו כי האיראנים הוציאו באוגוסט 2018 מהמחסן האטומי 15 קילוגרם של אורניום מועשר, עליו לא הצהירו בפני הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית.

ראש הממשלה טען אז כי מדובר היה באחד משורה של צעדים שהאיראנים ביצעו כדי “לנקות” את האתר מראיות מרשיעות.

האיראנים טענו אז כי מדובר במפעל שטיחים והכחישו שנעשתה באתר פעילות גרעינית כלשהי.

על פי הדיווח בחדשות 13, ישראל העבירה לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית מידע על המחסן החשוד – ופקחי האו”ם ביקרו כמה פעמים במקום. הביקור האחרון של הפקחים היה בחודש מרץ, אז הם לקחו דגימות קרקע באתר כדי לגלות שרידים לחומרים רדיואקטיביים – והחלו להכין דו”ח על ממצאיהם.

פקידים ישראלים בכירים אמרו לחדשות 13, כי הבדיקות של פקחי האו”ם התגלו כחיוביות ובשבועות האחרונים אושר הדבר באופן וודאי.

הפקידים הבכירים ציינו כי התגלו במקום ראיות רבות לזיהום רדיואקטיבי שמעיד על כך שהוחזקו במקום חומרים גרעיניים עליהם איראן לא דיווחה.

אחסנת חומרים וציוד גרעיני באתר סודי ללא דיווח לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית הינה הפרה חמורה של האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני עליה חתומה איראן.

לקביעה רשמית כזו של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית עשויות להיות השלכות מדיניות בינלאומיות מרחיקות לכת ביחס לאיראן.

בארה”ב ובישראל מקווים שכבר בימים הקרובים הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית תפרסם דוח שיכלול את הממצאים המרשיעים ותפיץ אותו לכל המדינות החברות במועצת המנהלים של הארגון.

בנאומו בעצרת הכללית של האו”ם בספטמבר, אמר נתניהו: “היום אני חושף מתקן שני – מחסן גרעיני חדש, רק שלושה מיילים מהמתקן שממנו הבאנו את ארכיון הגרעין” – והציג תמונה של המקום שבו לדבריו קיים המחסן. “זה מתחם תמים למראה. מי שמנסה להגיע לשם, זה מאה מטרים מאזור של מנקי שטיחים. כרגע אלו אולי שטיחים רדיואקטיביים.

“גורמים רשמיים איראניים ניסו לפנות את המחסן הגרעיני – הם עשו זאת מאז שפשטנו על הארכיון”, הוסיף ראש הממשלה. “15 קילוגרם של חומר רדיואקטיבי שהם הוציאו משם, הם הפיצו ברחבי טהראן כדי להעלים אותו”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות