סמוטריץ’: “תפקידנו לעשות הכול להקמת ממשלת ימין, בלי ליברמן”

"פסקת ההתגברות תהיה בלב המו"מ הקואליציוני" • "לא אוכל לגור אפילו יום אחד במדינה שאין בה ביקורת שיפוטית" • "שופטים לא שופטים בלי דעה אישית ובלי אג'נדה. הם בני אדם, יש להם מחשבות ואמונות"
אריה ריבקינד
י"ז סיון התשע"ט / 20.06.2019 19:13

שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ’, התארח היום (חמישי) בכנס השנתי של מו”פ אזורי מזרח באוניברסיטת אריאל – ונשא דברים בפאנל שעסק בפסקת ההתגברות.

“מתח וביקורת שיש בין שלושת הרשויות הוא דבר טוב ובריא לדמוקרטיה”, אמר סמוטריץ’. “הבעיה מתחילה כאשר יש רשות אחת שיש לה לגיטימציה וכוח לאתגר את הרשויות האחרות, לעומת רשויות אחרות שאין להם לגיטימציה לאתגר.

“צריך להיות דיאלוג, אבל אסור להחליף את נבחרי הציבור שנבחרו על ידי העם. פסקת ההתגברות היא חלק קטן ולא מרכזי בתיקון הקריטי שצריך לעשות באיזונים שבין הרשויות ואנחנו נילחם על זה בממשלה הבאה”.

יו”ר האיחוד הלאומי הוסיף: “משום מה חושבים ששופטים פועלים בצורה מחושבת רק על פי ספר החוקים, כאילו הם לא בני אדם ויש להם תכונות מלאכיות. כל אדם הוא נוף מולדתו והשופטים לא שונים בכך.

“שופטים לא שופטים בלי דעה אישית ובלי אג’נדה. הם בני אדם, יש להם מחשבות ואמונות לפי איפה שהם גדלו והתחנכו, וגם השפיטה שלהם תושפע מזה. שופט לא שופט בריק ובאופן טכני בלי דעה אישית, וצריך להכיר בזה. שפיטה זה לא מתמטיקה”.

השר סמוטריץ’ אמר עוד: “סמכות זו היכולת לקבל החלטות שגויות. הכוונה היא שכדי לקבל החלטה נכונה לא צריך סמכות, כי כל בר דעת יסכים איתך ויבצע את החלטתך. הסמכות באה לידי ביטוי בכך שהדברים יבוצעו גם אם יש ויכוח. זה השורש וזה אחד הכשלים המרכזיים במערכת המשפט כיום”.

סמוטריץ’ התייחס גם למהפכה השיפוטית שהנהיג השופט בדימוס אהרון ברק: “התפיסה שהכל שפיט ולכל דבר יש נוסחה מתמטית הוא פשוט שגוי ביסודו. החיים הם דינמיים ומצריכים גמישות ולא ניתן להכניס כל דבר לקטגוריות. משפט צריך להיות ברור, שחור ולבן והעובדה שכיום אי אפשר לדעת להעריך מראש מה יקרה במשפט וזה תלוי על זה איזה שופט אתה ‘נופל’, רק זה מראה שזה לא מתמטיקה”.

סמוטריץ’ התייחס גם לבחירות. “הנושא הזה היה בלב ליבו של הקמפיין הקודם, ויהיה גם בקמפיין הנוכחי. לא רק כקמפיין אלא כהתחייבות לתכנית עבודה שנקדם בעזרת השם בממשלת הימין הבאה שתקום כאן אחרי הבחירות.

“תפקידנו לעשות הכול כדי להקים ממשלת ימין, בלי ליברמן שבחוסר אחריות טירפד את הקמת ממשלת הימין בשבועות האחרונים, שתקדם בהסכמה את אותו סל של תיקונים נדרש. אנחנו נתעקש על זה בכל הכוח, ובעזרת ה’ גם נהיה לשון המאזניים שתוודא שהתיקונים האלו יוצאים לפועל”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות