מפלים את ה’מיוחדים’ החרדים? כך גפני ‘חינך’ את פקידי משרד החינוך • צפו

עשרות הורים, גננות ואנשי חינוך גדשו את ועדת הכספים של הכנסת על מנת להעביר את תקציב הילדים החרדים המיוחדים שמשרד החינוך מפלה • הורה לילד מיוחד: "אולי כדאי להחליף את המילה אפליה בהתעללות כי זה מה שקורה כאן" • גפני: "מתחייב שלא תקום קואליציה מבלי שהעניין הזה יסודר"
אריה ריבקינד
י"ג סיון התשע"ט / 16.06.2019 15:39

האם הפעם זעקת ההורים תיענה? ועדת הכספים של הכנסת דנה היום (ראשון) שוב בתקצוב ילדי החינוך המיוחד הלומדים במוסדות במסגרת ‘מוכש”ר’ (-מוכר שאינו רשמי).

בדיון הטעון נכחו משתתפים רבים, ביניהם הורים לילדי החינוך המיוחד החרדי וגננות, יו”ר פורום מוכש”ר דוד שרפר, נציגים מבית הספר החרדי המיוחד ‘טף לטף’ ועוד – ויו”ר הוועדה, ח”כ משה גפני, איפשר להם להביע את כאבם לפני חברי הוועדה.

כפי שפורסם לראשונה ב’הארץ’ ובאתר ‘חרדים 10’, משרד החינוך מפלה את ילדי החינוך המיוחד החרדיים במוסדות המוכש”ר.הדבר נעשה בשלשה מישורים: שעות הלימוד; תנאי השכר והתקציב; ההשקעה בצוות איכותי. ההפליה מתבצעת בניגוד לחוק, שדורש שוויון מלא בין כלל המוסדות לילדים המיוחדים, שנהנים מתקצוב מלא.

אלא שמשרד החינוך באופן כמעט סוריאליסטי אינו מעוניין לקיים את החוק.

להחליף את המילה אפליה בהתעללות

חברי ועדת הכספים, מהקואליציה ומהאופוזיציה, חברו באופן נדיר לדרישה ממשרדי החינוך והאוצר כדי להבין מדוע החוק לא מיושם ביחס לילדים המיוחדים החרדים.

העיתונאי אליעזר היון – חבר מערכת ‘חרדים 10’ – פנה בדיון אל לחברי הוועדה ואמר: “הילדים המיוחדים הם החוליה החלשה, אין מי שידאג להם. יש כאן קונצנזוס נדיר של כל החברים. מדוע החוק לא מיושם? רק בגלל בירוקרטיה וגלגול אחריות”.

ג’, הורה מהעיר מודיעין עילית, שדיבר גם הוא בפני הוועדה אמר לחרדים 10: “אולי כדאי להחליף את המילה אפליה בהתעללות, מה שעושים לילדים שלנו זו פשוט התעללות”.

יו”ר הועדה ח”כ משה גפני התחייב כי לא יאפשר למצב להימשך: “הדבר הזה לא יקרה, לא יכול להיות שילדים מיוחדים יסבלו. פונים אלי בבית הכנסת הורים, הם פונים בדרך ארץ אבל בטענות קשות ואינני יכול לענות להם, איך אני מאפשר לדבר הזה להתמשך. הם אומרים לי: האם היית מסכים גם אתה שיפגעו לך במשכורת ויתנו לך שכר רעב כמו לגננות של החינוך החרדי המיוחד?”

למה לא היום?

אליעזר היון פנה אל יו”ר הוועדה באופן ישיר ושאל אותו מדוע שלא יעצור את התקציב היום?

 העיתונאי אליעזר היון נושא דברים בוועדה. צילום: באדיבות המצלם

ח”כ גפני השיב כי הוא מתחייב שהקואליציה הבאה לא תקום ללא שהעניין האקוטי הזה יטופל.

גורמים בוועדת החקיקה של הכנסת אמרו ל’חרדים 10′: “מאחר שאנו בתקופת בחירות ובממשלת מעבר, נדרשת ועדה מיוחדת שתתאם בין הקואליציה לאופוזיציה ועל כן יש כאן עיכוב בירוקרטי נוסף”.

גם חבר הועדה יעקב מרגי פנה בתקיפות לנציגי משרד החינוך והזכיר להם שוב ושוב כי החוק לא מיושם על ידם: “מה התשובה של הדרג המקצועי? האם הוא מבין שיש חובה לקיים שוויון מלא בין הילדים החרדים והילדים הלא חרדים?”

חברת הכנסת אורית פרקש מ’כחול לבן’ הבטיחה גם היא להירתם לנושא.

משה שגיא ממשרד החינוך הסביר כי החוק בעניין ברור, ואכן נדרש שוויון מלא, אלא שהדבר תלוי בתקצוב והציע לפנות לאנשי החינוך המיוחד במשרד החינוך.

בתגובה פנה חבר הכנסת שלמה קרעי מהליכוד והזכיר לאנשי החינוך כי בישיבה קודמת הם נדרשו ‘לתת תשובות’, וכי הובהר להם כי ‘התקציב לא יעבור ללא זאת’. רפרנט משרד האוצר אמר בקצרה כי הנושא בדיון.

גפני: לא יעבדו עלי

בתום הדיון עצר יו”ר וועדת הכספים הזמנית את כל הפניות של משרד האוצר להעברת כספים למשרד החינוך, עד להסדרת תקצוב הגננות והילדים בחינוך המיוחד.

גפני הביע את כעסו על כך שהנושא לא הוסדר ואמר: “משרד האוצר לא יעבוד עלי. כשאני מדבר עם אגף התקציבים הם אומרים טעינו. טעיתם? תמשכו את זה חזרה. אני הבנתי את השפה. אני לא אוהב שעובדים עלי. הם לא יעבדו עלי. יש סיכום על בניית כיתות שהונח פה על השולחן. זה לא קיים זה קיים רק בחינוך הממלכתי. שיפסיקו באגף התקציבים עם הרשעות הזו. הם לא מטפלים בילדים של החינוך המיוחד. יש ילדים בחינוך המיוחד, יש כיתות שצריך לשפץ אותן וזה היה פה על השולחן. אני כועס”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות