המחסל מודה במכתב: זה המנהיג שנתן ההחלטה לחסל את די האן הי”ד

עיתון 'המבשר' חושף מסמך השופך אור על עדות מצמררת של מי שרצח לפני 95 שנה את ד"ר יעקב ישראל די האן הי"ד, נציג אגודת ישראל • הרצח נחשב לרצח הפוליטי הראשון בארץ ישראל
חרדים 10
י"א סיון התשע"ט / 14.06.2019 18:32

פרשת רצח ד”ר יעקב ישראל די האן הי”ד, עסקן אגודת ישראל, שנרצח אור לכ”ט בסיוון תרפ”ד – לפני 95 שנה – הסעירה את היישוב היהודי בארץ ישראל.

הרצח נחשב לרצח הפוליטי הראשון בארץ ישראל בזמן המודרני.

ד”ר יעקב ישראל די האן הי”דהיה משפטן, עיתונאי, משורר וסופר בשפה ההולנדית, יהודי יליד הולנד, פעיל ציוני שהתחרד בארץ ישראל ופעל בהמשך נגד התנועה הציונית, ונחשב לאויב מר שלה.

עיתון ‘המבשר’ חשף הבוקר (שישי) מסמך של בית המכירות הפומביות ‘קינג דיוויד’, השופך אור על מה שהוא רואה כ’אמת מושתקת’ ועדות מצמררת של “ניסיונות טיוח, מוצלחים למרבה הצער, של הרצח הפוליטי הראשון בארץ ישראל, שבוצע נגד הקדוש רבי יעקב ישראל די האן הי”ד, מטובי עסקני ‘אגודת ישראל’ בירושלים”, כלשון העיתון.

כותב המכתב הוא מי שעל פי חוקרים והיסטוריונים היה אחד ממבצעי הרצח – אברהם תהומי, שהיה מפקד בארגון ההגנה וממקימי האצ”ל.

תהומי שלח את המכתב לעודד ארצי, חוקר והיסטוריון שחקר את הרצח.

במכתב מגלה תהומי כי צמרת ההנהגה הישראלית דאז, עמדה מאחורי תכנון הרצח, ובראשה מי שהיה לימים נשיא המדינה השני – יצחק בן צבי.

“ההחלטה על זה נתקבלה בירושלים. ולא הייתה זו החלטת ההגנה בלבד”, כותב תהומי. “יצחק בן צבי השתתף בהחלטה זו. כתבתי זאת בשעתו במכתב סודי ליהודה סלוצקי, אני התנגדתי לפרסום הדבר בגלל עמדתו החשובה של בן צבי. גם עכשיו מתנגד אני לפרסום הדבר כי אין ברצוני לתת חומר לאנשי אגודת ישראל נגד תנועת העבודה”.

צילום: בית המכירות הפומביות ‘קינג דיוויד’

לפני חמש שנים, לציון 90 שנה לרצח, נשא ח”כ מאיר פרוש נאום במליאה על הפרשה.

פרוש טען בדבריו בפני חברי הכנסת כי סיבת הירצחו של פרופ’ דה האן היתה כיוון שהצליח למנוע מהציונים להיות הדוברים הבלעדיים בארץ.

הוא ציין כי אם אישים בכירים מהתנועה הציונית הרשו לעצמם לתת הנחיות לרצוח את די האן שייצג את היהדות החרדית, “צריך לדעת ולזכור שהכנסת שמסמלת יותר מכולם את הריבונות ואת שיא שאיפותיה של התנועה הציונית, בחרה לפני יותר מ-60 שנה לנשיא המדינה את יצחק בן צבי שמואשם כאחד מאדריכלי הרצח הנתעב הזה – כך מעיד אברהם תהומי לשלמה נקדימון שפרסם את הספר ‘דה האן – הרצח הפוליטי הראשון בארץ ישראל”.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    לצערינו הנשיא הזכר היה מעורב בעוד פרשיה מוזרה ומכוערת
    16/06/2019 07:46
    יעקב
  1. יהודי עירק הביאו לארץ ספרים עתיקים בנייהם היה ספר התורה ארם צורבא ומעניין שהם נמסרו לנשיא לשמירה ואחכ נעלמו מהם דפים וגם ספר שלם והתחכיר מצא שהנשיא הנל ועוזרו הם חתומים על קבלתם והכל מוביל לפלילים וטירוף הדעת של השלטון דאז

  2. החרדים היו נגד הציונות ונגד הקמת המדינה
    16/06/2019 12:44
    ישראלית
  3. מה שלא מפריע להם עכשיו להיתחבר לה לורידים.
    לולא הפעילות של החרדים נגד הציונות והעליה,מאות אלפי יהודים שצייתו להם, היו עולים לארץ וניצלים מהשואה