לא תאמינו מדוע ‘העליון’ של שוודיה קנס את שליח חב”ד ב-100,000 דולר

חרדים 10
|
י' סיון התשע"ט / 12.06.2019 22:20
הרב אלכסנדר ורעייתו לאה נמדר מחנכים את ילדיהם בבית ולא בבית הספר הממלכתי • מעבר לבעיית החינוך הרוחנית, ניסה השליח להסביר כי בית הספר איננו מספק ביטחון לילדיו במצב האנטישמיות הגואה במדינה – אך בית המשפט העליון בשבדיה דחה את עתירתו וקנס אותו

בית המשפט העליון בשבדיה קנס את שליחי חב”ד בעיר גטבורג, הרב אלכסנדר נמדר ורעייתו לאה, ב-100 אלף דולר.

העוון: חינכו את ילדיהם רבקה בת ה-14 ולוי בן ה-12 בבית ולא בבית הספר הממלכתי.

שופטי בית המשפט דחו את טענות הרב כי בית הספר הממלכתי לא מספק ביטחון לילדיו וכי ברצונו להעניק להם חינוך יהודי-דתי.

ההחלטה התקבלה לאחר שהמשפחה נלחמה בהחלטת מערכת החינוך של העיר בשלוש ערכאות שונות.

הילדים, רבקה ולוי, לומדים עם הוריהם בביתם ולא בבית הספר הממלכתי, כדי לקבל חינוך יהודי. ההורים טענו כי הם מסתמכים על החוק השבדי הקובע שניתן לחנך ילדים בבית, בתנאים מיוחדים.

את הקנס הגבוה – 67 אלף דולר בגין אי שליחת הילדים לבית ספר, ועוד 33 אלף דולר הוצאות משפט הם נדרשים לשלם עד יום שישי הקרוב, י’ בסיוון.

כבר שמונה שנים מתנהל המאבק המשפטי של של השלוחים. “האבסורד כאן זועק לשמיים, כיוון שהעירייה מכירה מקרוב את החינוך שאנחנו מעניקים לילדינו, ובעבר קיבלנו על כך פידבקים רבים”, אמר הרב נמדר ל-YNET.

הרב נמדר מדגיש: “החינוך שלנו בכלל לא זר לאנשי העירייה, כיוון שאנו הורים לאחד עשר ילדים, ותשעת הגדולים גדלו ולמדו אצלנו בבית ויצאו ילדים לתפארת. בכל מקצועות החול הם למדו עם מורים פרטיים שעלו לנו הון תועפות, ובכל המבחנים והמבדקים שאנשי מחלקת החינוך של עיריית שבדיה עשתה לנו, כולם ללא יוצא מן הכלל קצרו הצלחות וקיבלנו מחמאות. ילדינו הבוגרים עובדים כולם בחינוך היהודי כמנהיגים, מורים ורבנים בארה”ב, באיסלנד ובשבדיה”.

לדבריו, “הבעיה החלה ב-2011 כאשר החוק השוודי השתנה והרשה לימוד פרטי בבית רק אם יש תנאים מיוחדים. המקרה שלנו הוא בהחלט מקרה מיוחד, ומשתי סיבות: קודם כל להקנות לילדים שלנו חינוך יהודי. הניסיון שלהם לכפות עלינו חינוך שנוגד את העקרונות שלנו מזכיר לנו סיפורים על ילדים יהודיים דתיים ברוסיה הקומוניסטית”.

סיבה נוספת: “הבנים שלי הם היחידים בכל העיר שמסתובבים ברחוב עם חזות יהודית גלויה. במצב כזה אנחנו לא יכולים לתת לילדים שלנו להיכנס לסיכון וללמוד בבית ספר כללי. התשובות של נציגים בעירייה בנושא הזה היו מקוממות. הם לא רואים סכנה בזה שהילדים שלנו ילמדו עם סביבה עוינת ואף מסוכנת, והציעו לנו שפשוט נארוז את עצמינו ונעבור לעיר או למדינה אחרת, או שהילדים יישבו נעולים בהפסקות בחדר מיוחד, כדי שמוסלמים לא יוכלו להתעסק איתם. זו התעמרות מכוונת ואנטישמית”.