שמות יישובים במקום מספרים: כך פיקוד העורף ‘יקפיץ’ עם מערך חדש

במערך החדש יוטמעו 1,700 אזורי התרעה עדכניים, שיאפשרו מיקוד התרעה לאזרח והפעלת אזעקה באזורים מצומצמים • "הרעיון הוא לתת לכל ישוב, ובערים גדולות ומרכזיות אפילו לשכונות מרכזיות, אזור התרעה בפני עצמו"
ט' סיון התשע"ט / 12.06.2019 13:07

בשורה: כתוצאה מחשיבה ומהשאיפה להתייעל, הוחלט בפיקוד העורף לשדרג את מערכת ההתרעות, ויחד איתה גם את המונחים שהיינו רגילים אליהם עד כה, במטרה להציל חיים כמה שניתן ולהפוך את איכות החיים שלנו להרבה יותר טובה, גם בחירום.

מדובר במהלך שעובדים עליו במשך שלוש שנים לערך, ובמהלך הזה שדרגו את כל מערכות מדינת ישראל ושיפרו אותם. “המטרה העיקרית של המהלך היא להפיץ את ההתרעה בצורה ממוקדת”, אומר רע”ן התרעה בפיקוד העורף, סא”ל שלמה ממן. “אם פעם מדינת ישראל הייתה אזור התרעה אחד, ועצרנו מדינה שלמה מאזעקה אחת, זה לא משהו שמתאים למציאות הנוכחית. מאז ועד היום, המדינה מחולקת ל-255 אזורי התרעה (פוליגונים)”.

החל מהיום בשעה 17:00, המערכות יופעלו בחלוקה ל-1,700 אזורים נפרדים. “הרעיון הוא לתת לכל ישוב, ובערים גדולות ומרכזיות אפילו לשכונות מרכזיות, אזור התרעה בפני עצמו. כשאנשים ישמעו אזעקה ויידעו שהיא מופעלת רק ברדיוס המצומצם של המושב שלהם, הם יהיו צייתנים יותר וממושמעים להתרעה ויעשו את הפעולות הנדרשות להצלת חייהם”, מסביר סא”ל ממן, “בנוסף, תעשיות ובתי חולים שלמים לא יידרשו להקפיא את העבודה שלהם בגלל התראות לא רלוונטיות.

“ברגע שנתנו לכל אזור שם, ופיצלנו אפילו ערים הגענו ליותר אזורים. היכולת הטכנולוגית בלתי מוגבלת, אני יכול גם לכמה עשרות אלפים לחלק את המדינה, אבל צריך ליצור איזה שיח מול האזרח. אני יכול להתריע גם לחצאי ישובים או שכונות, אבל לא יכולים לעשות את השיח ככה, אנחנו רוצים שבטלוויזיה יופיע נניח בני ברק, בשפה פשוטה”.

עד כה, באזורים הפחות מאוימים כמו באיו”ש או אזור ירושלים או אזור הדרום לא עוטף עזה, היו פוליגונים גדולים אפילו הזויים – 15 ישובים תחת פוליגון שמשתרע על פני שטח ענק. כך שאם הייתה התרעה בכוכב יעקב או תל ציון ליד ירושלים היה נכנס חצי מאזור בנימין והשרון למרחב מוגן. ברור שאין איום על כולם, אבל כולם שמעו את האזעקה. בחלוקה החדשה האזורים הרבה יותר קטנים. ואין הבדל בין הצפון לדרום, עד כדי הגודל של הישוב. תל ציון לא דומה למודיעין עילית או לבני ברק, כך שכולם באותם עקרונות הפכו להיות אזורים יותר קטנים באופן משמעותי.

לדברי ממן, “העיר בני ברק היא עיר בפני עצמה, בית החולים מעיני הישועה שיש בקו התפר בין בני ברק לגבעת שמואל יקבל התרעה בפני עצמו. וזה כדי לאפשר רציפות תפקודית בזמן חירום. אם יש איום על בני ברק אבל לא ספציפית על בית החולים, הוא ימשיך לתפקד רגיל”.

אם הצופרים בבני ברק עובדים, הרי ישמעו בבית החולים, ואולי גם בגבעת שמואל ואולי גם בגבעתיים, אבל זה קורה בתפר באזורים סמוכים. לאט לאט התושבים יבינו מתי האזעקה מופנית אליהם ומתי באזור סמוך.

לכל בתי החולים יש פוליגון נפרד, וזה נעשה בשיתוף פעולה עם משרד הבריאות. יש מקומות בהם המשרד אמר שלא רוצה כי זה חלק מהעיר, אבל בדרך כלל זה פוליגון נפרד. לא רוצים בגלל התרעות במקום סמוך, להפסיק סתם ניתוחים ופעולות חירום.

יש עוד מתקנים חיוניים שצריכים להמשיך לתפקד, מקומות שרוצים שיתפקדו גם בשעת חירום, והם קיבלו פוליגון בפני עצמם כדי לשמר את הרציפות.

“את החלוקה עשינו תוך התייעצות עם גורמי הביטחון, בטחון שדה ועוד, כך שלא נותנים שום יתרון שאויבנו לא ידעו אותו עד עכשיו ולכן החלוקה החדשה לא מאפשרת שום דבר שלא ניתן עד עכשיו”.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות