כשהגר”ב לאזאר לצידו: פוטין חנך אנדרטה לקדושי השואה במוזיאון היהודי

נתן פרל
|
ג' סיון התשע"ט / 05.06.2019 21:39
פוטין נאם ברחבת המוזיאון היהודי: אני נרגש להיות כאן איתכם • רבה של רוסיה, הגאון רבי בערל לאזאר, נשא תפילת ‘קל מלא רחמים’ לזכר קודשי השואה הי”ד

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין חנך היום (רביעי) ברחבת המוזיאון היהודי בשכונת מארינה רושצ’ה שבמוסקבה אנדרטה לזכר מורדי הגטאות ומחנות הריכוז וההשמדה בשואה.

יוזם הקמת המוזיאון, רבה של רוסיה הגאון רבי בערל לאזאר, נשא נאום על הזכרון היהודי של השואה, והמשיך בתפילת ‘קל מלא רחמים’ לזכר קודשי השואה הי”ד.

הנשיא פוטין היה ראשון הדוברים בטקס הסרת הלוט: “התאספנו כאן היום להסרת הלוט מעל אנדרטת הזיכרון המוקדשת ללוחמי המחתרות במחנות הריכוז ובגטאות. אני נרגש להיות כאן איתכם ביום מיוחד זה.

“אנדרטאות הן דבר ממשי וחשוב בפני עצמו – אנחנו צריכים אותן בנוף המקומי באופן ברור. אך הדבר החשוב ביותר הוא לשמור את זכר העבר הזה כאש בוערת בתוך ליבנו. צריבת הזיכרון עמוק בתוכנו הן האופן הבטוח ביותר להימנע מהגעה למצב של שחזור האסון הנוראי בהיסטוריה בעתיד.

“מה שקרה לעם היהודי, הינו ללא ספק אחת הטרגדיות הגדולות ביותר, ויחד עם זאת, אחד הפרקים היוצאים מגדר הרגיל בהיסטוריה לא רק של היהודים, אלא של האנושות כולה”.

פוטין ציין כי בזכות גבורתם וכוח הסבל של אותם מורדים, וכן רצונם העז להתנגד בכל מחיר ללחימה הנאצית – מכונת המוות שהנאצים חשבו שהיא מושלמת ועמידה בפני כל דבר התנפצה והתרסקה.

גם ויקטור וקסלברג, יו”ר חבר הנאמנים של המוזיאון היהודי, ואהרן בלסקי, ממייסדי יחידת הפרטיזנים של האחים בלסקי – נשאו דברים.

את האירוע הנחה הרב אלכסנדר ברדה, מנכ”ל המוזיאון היהודי.

האנדרטה המרשימה הוקמה ברחבת המוזיאון היהודי, שהפכה לאבן שואבת לאלפי מבקרים הפוקדים את המוזיאון ומקבלים תמונה כוללת על עם ישראל לאורך כל הדורות, עד לנס תחיית יהדות רוסיה בדורינו, הפורחת ועולה.

היצירה האדריכלית של האנדרטה נקבעה באמצעות מכרז בו השתתפו 98 אדריכלים, פסלים ואומנים מרחבי רוסיה שהגישו הצעות שונות לעיצוב ייחודי.

הקול הקורא למכרז יצא בסמיכות ליום השנה ה-75 למרד האסירים בסוביבור ובהנחיות המכרז התבקשו מגישי המכרז להציע הצעה המתייחסת למרידות מלחמת העולם השנייה באופן כללי.

המנצח במכרז היה אולג פנדייב, אדריכל מהעיר סרטוב.

האנדרטה הינה קומפוזיציה בסגנון האבסטרקט, עשויה שיש שחור ולבן, המדמה כפות ידיים הפותחות דלת, בתחתית האנדרטה הוצבו שישה בקבוקונים מזכוכית עם נרות זכרון הדלוקות באופן תמידי.

היצירה משלבת מסך אינטראקטיבי עם מפה ומידע על ההתקוממויות במחנות ריכוז ובגטאות.