משרד החינוך מודה: מפלה ילדים חרדים הלומדים בגני חינוך מיוחד

צוות של משרדי החינוך והאוצר הודה כי כל ילדי החינוך המיוחד במוכש"ר הופלו לרעה - והמליץ להחיל את 'אופק חדש' בבתי הספר במוכש"ר: משכורות המורים בהם יהיו זהות לחינוך הרשמי • הבעיה: הדו"ח מתעלם מאלפי ילדים הלומדים בגני חינוך מיוחד, שם האפליה חמורה עוד יותר
חרדים 10
כ"ט אייר התשע"ט / 03.06.2019 18:52

משרד החינוך מודה לראשונה כי הוא מפלה את ילדי החינוך המיוחד החרדים הלומדים במוסדות המוכרים שאינם רשמיים (מוכש”ר) – וזאת בניגוד לחוק.

לפי דיווח של אהרן רבינוביץ ב’הארץ’, בדו”ח שחיבר צוות של משרד החינוך ומשרד האוצר נכתב, כי תקצוב מוסדות אלו מביא לכך שהלומדים בהם מופלים לרעה, ועל כן הוחלט להחיל את רפורמת ‘אופק חדש’ גם בבתי הספר של החינוך המיוחד במוסדות המוכש”ר.

הצוות שחיבר את הדו”ח המליץ לתקן את החוק כך שיקבע כי משכורות המורים במוסדות המוכש”ר יהיו זהות לשיעורן בחינוך הרשמי, כאשר המימון יגיע ממשרד האוצר.

לפי הערכות של גורמים במשרד החינוך, העלות התקציבית של המהלך היא כ-150 מיליון שקלים.

בשנת הלימודים תשע”ט פועלים במערכת החינוך 385 בתי ספר לחינוך מיוחד, מתוכם 58% בתי ספר בחינוך הרשמי (225), ו-42% בתי ספר בחינוך המוכר שאינו רשמי (160). הם כוללים 77 מוסדות בפיקוח חרדי ו-83 בפיקוח ממלכתי, שמפוצלים בין 83 בעלויות.

הצוות של שני המשרדים הוקם בעקבות מאבק ממושך של כמה עמותות, ובראשן ויצו, שדרשו להשוות את התנאים במוסדות המוכש”ר לאלו שבחינוך הרשמי.

אלא שרבינוביץ מדגיש, כי חרף ההישג בבתי הספר, הדו”ח מתעלם מאלפי ילדים חרדים הלומדים בגנים במוכש”ר, שם האפליה חמורה עוד יותר. “גני הילדים – שם התקצוב חסר עוד יותר – לא יזכו להשוואת תנאים. למה? ככה! אז מה אם החוק אומר במפורש שהתנאים חייבים להיות שווים?”

מתחקיר שפורסם לפני מספר חודשים ב’הארץ’, עלה כי קרוב ל-30% מילדי הגנים בחינוך המיוחד – 6,200 ילדים מתוך כ-21 אלף – לומדים במוסדות המוכש”ר, שרובם חרדיים, ומתוקצבים בחסר.

במקום לתקצב כל גננת לפי רמתה ושנות הוותק שצברה, המשרד מתקצב כאילו כל הגננות נמצאות ברמת “מוסמך 15”, דרגת שכר נמוכה מאוד.

המשרד גם מתקצב “משרת אם” רק ל-20% מהגננות, בעוד שבפועל רובן המוחלט אימהות (10% תוספת בשכר). גם גמול חינוך מיוחד אינו מתוקצב לגננות הללו (14% תוספת).

דוד שרפר, יו”ר פורום המוכש”ר, אמר בתגובה ל’הארץ’: “בחצי השנה האחרונה פנינו למשרד החינוך בעניין אינספור פעמים, התשובות שקיבלנו היו מבזות עד כדי התעלמות. בכל אותו הזמן ישב צוות שעסק בנושא ואיש לא חשב להציע להקשיב לטענות ולהבין מדוע אפליית הגנים כה קשה וחמורה ופוגעת באופן אנוש בילדים הכי חלשים בחברה הישראלית”.

לדבריו, “מודל התקצוב הקיים לגני החינוך המיוחד הוא מודל מעוות, מפלה ופוגעני. המשרד מתקצב את הגננות באופן שרירותי, בניגוד לכלל העובדים במערכת החינוך. איננו מבקשים נדבות, איננו מבקשים טובות, אנו מבקשים צדק שיוויון והפסקת האפליה.

“90% מגני הילדים בחינוך המיוחד במוכש”ר שייכים למגזר החרדי והם משרתים אוכלוסיה ברמה סוציו אקונומית נמוכה באופן יחסי. באופן אבסורדי לחלוטין, דווקא ההורים הזקוקים לכל תמיכה בסיוע לילדיהם, מקופחים ומופלים לרעה”.

משרד החינוך מסר בתגובה ל’הארץ’: “המשרד מבצע את ההחלטה בהתאם להחלטת בג”ץ בנושא”.

אלא שהעתירה בנושא נמחקה ובג”ץ לא קיבל כל החלטה בנוגע אליו.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות