הרב ארנברג: אני לא ממליץ לנוע עם כיפה • הרצוג: “לא יעלה על הדעת”

לאחר שהממונה על האנטישמיות בגרמניה פרסם אזהרה ליהודים שלא להסתובב עם כיפה בציבור - אומר הרב יצחק ארנברג מברלין: הדברים אינם חדשים, אך לדעתו הממשלה אינה צריכה לומר דברים כאלה • יו"ר הסוכנות: "לא יעלה על הדעת ש-74 שנים אחרי השואה יהודים בגרמניה לא יכולים לחבוש כיפה על ראשם"
נתן פרל
כ"א אייר התשע"ט / 26.05.2019 10:36

הנציב הממשלתי למאבק באנטישמיות בגרמניה, פליקס קליין, אמר בשיחה עם קבוצת התקשורת פונקה, כי הוא לא יכול להמליץ ליהודים לחבוש כיפה בכל מקום בגרמניה.

“דעתי בנושא השתנתה בעקבות הברוטליזציה ההולכת וגוברת בחברה הגרמנית”, אמר קליין. “אני לא יכול עוד להמליץ ליהודים לחבוש כיפה בכל זמן ובכל מקום בגרמניה”.

לכאן חדשות הוא אמר: “היו מקרים שיהודים הותקפו כי הם זוהו כיהודים באזורים שונים, וזה משהו שאסור לקבל. הם צריכים להיות ערניים. אני מראש רוצה למנוע אי הבנות. אני תיארתי את המצב, ואני בכלל לא רוצה להגביל את ההתנהגות של הקהילות היהודיות. אנחנו צריכים להילחם באנטישמיות ולהגן על היהודים בכל צורה”.

לטענת קליין, כ-90% מתקיפות היהודים מבוצעות בידי אנשי ימין קיצוני. עם זאת, הוא מודה כי חלקן מבוצעות גם בידי מוסלמים “שחיים תקופה ארוכה יותר בגרמניה וצופים מכאן בערוצים ערביים המציגים תמונה קטלנית של ישראל ויהודים״.

עוד טען קליין כי המשטרה והמורים בגרמניה צריכים לעבור השתלמויות נרחבות יותר בנושא: “רבים מהם לא יודעים מה מותר ומה אסור. יש הגדרה ברורה של מהי אנטישמיות וכדאי ששוטרים ילמדו אותה במהלך הכשרתם”.

יו”ר הסוכנות היהודית, יצחק הרצוג, תוקף הבוקר (ראשון) את אמירתו של הנציב הגרמני למאבק באנטישמיות, כי הוא ממליץ ליהודים בגרמניה שלא לחבוש כיפה.

הרצוג אמר: “לא יעלה על הדעת ששבעים וארבע שנים אחרי סיום מלחמת העולם השנייה, יהודים בגרמניה לא יכולים לחבוש כיפה על ראשם בשל חשש לחייהם”.

לדבריו, “הקביעה הזו של מר קליין תואמת לחלוטין את קביעתי מהזמן האחרון שיהודים שוב אינם בטוחים ברחובות אירופה. זו עובדה”.

הוא הוסיף: “אני קורא לממשלות בכל אירופה וכמובן לממשלת גרמניה לנקוט בכל הצעדים להבטיח את בטחונה של הקהילה היהודית בארצות מושבותיהן”.

הרב יצחק ארנברג, רב הקהילה היהודית בברלין, אומר היום לדב גיל-הר בתוכנית ‘הבוקר הזה’ בכאן רשת ב,כי הוא אינו ממליץ ליהודים בגרמניה לנוע עם כיפה בשכונות שיש בהן מוסלמים.

הרב ארנברג אמר בריאיון, כי פליקס קליין, לא חידש הרבה כשאמר שהוא אינו יכול להמליץ ליהודים לחבוש כיפה בכל מקום בגרמניה, אך לדעתו “הממשלה אינה צריכה לומר דבר כזה”.

עם זה, קרא ארנברג לכל חברי הקהילה ללכת ולהצביע בבחירות לאיחוד האירופי, כשכיפה על ראשם. הרב ארנברג ציין עוד כי יש עלייה באנטישמיות בגרמניה ולרוב התקריות אחראים מוסלמים ולא ניאו־נאצים.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    להזכיר, הרב אהרנברג הוא רבה של ברלין
    26/05/2019 15:06
    לאחר העיון
  1. ולא כפי שכתבתם באופן סתמי לפני ה”העתק הדבק” בהמשך הכתבה

  2. סליחה מכבודו
    26/05/2019 23:03
    יהודי
  3. כפי הידוע לי, הוא מזמן יצא לפנסיה, אלא שהוא פעיל בביהכנ”ס ברח’ יואכימסטאלר.
    הרב המכהן כיום הוא הרב טייכטל.
    אין בהגדרת המציאות משום פגיעה בכבודו של רב נכבד או בכבוד תורתו.