ספר חדש: “קול ברמה” – פירוש על האדרא זוטא

עוד חיבור חשוב בחכמת הקבלה יוצא לאור לראשונה מכתב יד • מי גילה את תעלומת הכתבים של רבי חיים וויטאל והוציאם מקברו? • הספר "קול ברמה" שהוא פירוש על האדרא זוטא יוצא לאור
הרב נפתלי פלינטנשטיין
י"ג תמוז התשע"ד / 11.07.2014 18:38

עולם הספר התורני מרבה להתחדש בספרים חדשים ובמיוחד מספרים ישנים שעדיין לא נדפסו מעולם. במיוחד בעולם של ספרי הקבלה שבו יצאו לאור בשנים האחרונות חיבורים נפלאים ומיוחדים שמאות שנים היו נסתרים בספריות ובארכיונים ויוצאים לאור לראשונה מתוך כתבי היד.

כך הוא הספר “קול ברמה” שהוא פירוש על האדרא זוטא שכתבו רבינו המקובל רבי יעקב צמח.

מה ייחודו של הספר ומי היה מחברו, מציג לפנינו המקובל הגאון הגדול רבי מתתיהו סאפרין שליט”א בנו של האדמו”ר מקאמרנא שליט”א, שידיו רב לו בהדרת ספרי קבלה ונחשב לאחד מגדולי הידענים בחכמת הקבלה בימינו, והוא זה שההדיר עתה גם ספר חשוב זה.

“רבי יעקב צמח היה אחד מגדולי מעתיקי השמועה של כתבי האריז”ל. ואחד מגדולי המקובלים באותו דור. רבי יעקב נולד בעיר ליסבון שבפורטוגל. יש הסוברים שנולד בשנת ה’ש”ל, ולדעות אחרים נולד בשנת ה’שמ”ד. בהיותו כבן שלושים עזב את פורטוגל ועבר לסאלוניקי. בשנת שע”ח עלה לארץ ישראל וישב בצפת שם פגש כנראה את תלמידי האריז”ל ומהם למד תורה ושם עסק בלימוד בתורת הנגלה ובמיוחד עסק בתורת הקבלה. בהמשך נסע לדמשק והיה תלמידו של רבי שמואל ויטאל, בנו של רבי חיים ויטאל. בהיותו בדמשק כתב מספר חיבורים. משם חזר לארץ ישראל והתיישב בירושלים. בירושלים גם התחבר לחבורת הצדיקים והמקובלים שהתגוררו בה. ביניהם הצדיקים רבי אברהם אמיגו רבי שמואל אבן צחן, ורבי יעקב חגיז.

מנין הגיעו אליו כתבי היד?

לאחר פטירתו של רבינו האריז”ל סידר רבי חיים ויטאל את הדרושים ואת כל מה שכתב בשם רבו. אולם חלק ניכר של הכתבים גנז רבי חיים בקבר. רבי יעקב צמח השתוקק מאוד להשיג את אותם הכתבים, וצם תעניות רבות עד שרבי חיים ויטאל נגלה אליו בחלום והתיר לו את פתיחת המקום המסתורי שבו נקברו הכתבים, ומשם הוציא כמות גדולה של כתבי יד בכתיבת ידו הקדשוה של רבי חיים וויטאל. בין הכתבים היו כמה חיבורים שלמים ערוכים ומסודרים בחכמת הקבלה. וכן דפים בודדים רבים.

הכתבים הללו נקראים כתבי “המהדורא בתרא” ,ובמשך שנים רבות עמל רבי יעקב צמח על הכתבים והוציאם לאור בכמה חיבורים (אוצרות חיים, קהלות יעקב, עולת תמיד ועוד).

ומהו החיבור הנוכחי?

כידוע ביום פטירתו של רבי שמעון בר יוחאי גילה לתלמידיו סודות רבים. ודברים אלו נכתבו ונקראו בשם “אדרא זוטא”, ומכאן גודל קדושת וחשיבות דברים הללו. רבי יעקב צמח כתב פירוש על הדברים, ובנוסף ליקט מכל כתבי היד שהיו בגנזיו והוציא מהם פירושים ודרושים הקשורים ל”אדרא”.

דבר חשוב נוסף שמתברר מכתב יד זה של הפירוש “קול ברמה”, והוא נוסח האדרא עצמה שבו השתמש רבי יעקב. והוא העתיקו  מנוסח ספר הזוהר שהיה אצל האריז”ל וואח”כ אצל תלמידו רבי חיים וויטאל זצוק”ל. במהדורה זו חילק העורך את הדברים. דברי האר”י לחוד ודברי רבי יעקב צמח לחוד.

לספר שני הקדמות שכתבם רבי יעקב צמח. אחת מתוך כת”י הנמצא בספריה של המוזיאיון הבריטי, והשניה מכת”י הנמצא בבית המדרש לרבנים בניו יארק. בהקדמות כותב המחבר על מה יסובב חיבורו וכן  מספר את פרקי חייו עד לעריכת ספר זה ומציין ספרים שחיבר וערך עד כה.

הספר יוצא לאור בעריכה נפלאה ומאירת עינים. וניתן להשיגה בחנויות הספרים המובחרות.

מצו”ב שער הספר קול ברמה על האדרא רבא. (מתוך היברובוקס)

ללא שם

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות