‘אין רוב לאף אחד’: עם מי הנשיא יתייעץ בשאלה הקשה ביום שאחרי?

רובי ריבלין שוחח בשיעור באזרחות על ההחלטה על מי להטיל את הרכבת הממשלה: "השיקול של הנשיא הוא השיקול של מה רצה העם בבחירות - על ידי הביטוי שהוא נתן לכך בתוצאות בקלפי"
אריה ריבקינד
י"ט אדר ב' התשע"ט / 26.03.2019 17:40

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין העביר היום (שלישי) שיעור באזרחות לתלמידי כיתות י”ב מכלל בתי הספר, האולפנות והישיבות בעיר בית שמש.

במהלך השיחה נשאל הנשיא מהו תפקידו בבחירות וכיצד מתמנה ראש הממשלה?

הנשיא השיב: “במדינת ישראל, ובכל מדינת דמוקרטית, יש ריבון אחד והריבון הזה הוא לא הממשלה, אלא העם. העם מורכב משכבות רבות ודעות שונות. ככלל השיקול של הנשיא הוא השיקול של מה רצה העם בבחירות – על ידי הביטוי שהוא נתן לכך בתוצאות בקלפי.

“לכן אם יהיו למעלה מ-61 חברי כנסת שימליצו על חבר כנסת אחד, אז העם החליט שהוא רוצה לתת לו את ההזדמנות להרכיב את הממשלה”.

בשחב זה הציג הנשיא את הדילמה: “השאלה מה עושה הנשיא כאשר אין רוב לאף אחד, מה השיקולים שצריכים להנחות אותו – אולי הסיעה הגדולה יותר? השיקולים יכולים להיות כמה חברי כנסת המליצו על זה וכמה חברי כנסת המליצו על אחר, והאם האדם שקיבל יותר המלצות יש לו יותר סיכוי לשכנע את השאר להרכיב איתו קואליציה?

“אלו הן שאלות קשות מאוד לנשיא, ואם יהיה צורך אבוא הנה – ואתייעץ”.

בסיום ביקשו התלמידים את עצת הנשיא לקראת מימוש זכותם להצביע בבחירות לראשונה.

הנשיא השיב כי הצבעה היא אמנם פעולה פשוטה מבחינה מעשית, אך בעלת משמעות רבה: “חשוב להקדיש לבחירתנו את ההשקעה הראויה לה. להבין לא רק מי עומד בראש הרשימה, אלה מיהם יתר המועמדים שמרכיבים את הרשימה, מה עמדותיהם בנושאים החשובים לנו.

“לעיתים הממשלה נדרשת לקבל החלטות שיראו כשנויות במחלוקת בעיני העם, אך זה כי לא תמיד העם יודע את שלל הנימוקים והתכנים אליהם היא נדרשת להתייחס. עם זאת, חשוב לי להדגיש – תפקידו של אזרח במדינה דמוקרטית אינו מסתיים בקלפי. העצה החשובה ביותר שאתן לכם היא להיות אזרחים מודעים ומעורבים במהלך הבחירות, אך גם להיות אזרחים מודעים ומעורבים – לאחר הבחירות.”

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות