בית הכנסת העתיק של בורו פארק יהפוך ל’אתר מורשת’ וינצל מהרס?

בית הכנסת הראשון בבורו פארק החרדית, שנבנה לפני 113 שנה, עומד בפני סכנת הריסה לטובת יזמי נדל"ן • בצעד אחרון, בהליך משפטי מורכב, מבקשים המתפללים להפוך את המקום לאתר מורשת היסטורי - ובכך לשמר את בית הכנסת, ללא יכולת הריסה
נתן פרל
י"ט אדר ב' התשע"ט / 26.03.2019 10:16

בראשית ימיה של שכונת בורו פארק, כשיהודים החלו להגר אליה מהלואר איסט סייד במנהטן, הוקם בית כנסת מרשים וציורי, שהפך לבית הכנסת הראשון באיזור כולו.

בבית הכנסת ובית מדרש זה התפללו במשך השנים יהודים מכל החוגים והעדות. בית הכנסת ‘אנשי ליובאוויטש’ היה במשך השנים מגדלור יהודי תורני חסידי תוסס בהנהגתו הרוחנית של המרא דאתרא הגאון החסיד רבי יצחק דוב אושפאל זצ”ל (תרע”א-תשמ”ג), שהחל משנת תשי”ז שימש כרב בית הכנסת. כן שימש כחבר ומזכיר אגודת הרבנים דארצות הברית וקנדה.

המיקום של בית הכנסת – השדרה 12 על רחוב 41, הבולט בסגנונו הייחודי בין בנייני הדירות הסמוכים אליו, בטבורה של השכונה היהודית התוססת, המחפשת כל העת לאן להתרחב, משך את תשומת ליבם של כמה יזמי נדל”ן, שעשו כל שבידם בדרכים שונות ומשונות להשיג את השטח, על מנת להחריב את בית הכנסת ולבנות במקום מגדלים שיניבו מיליונים.

הקהילה המקורית כבר לא מתפללת במקום, אולם המתפללים הגודשים את בית הכנסת כיום, החלו במחאה אדירה לעצור את החרפה. לעזרתם התגייסו כמה עסקני חב”ד מבורו פארק ומקראון הייטס, וכן כמה אנשים המכירים את נבכי חוקי העזר המקומיים ועורכי דין.

יזמי הנדל”ן שביצעו את רכישת השטח במחטף חשאי, והעבירו מתחת לרדאר בקשות לאישור הריסה של המבנה ההיסטורי לא רצו שהמתפללים יידעו מכך, אולם מיד כשנודע הדבר, והחל מאבק ההישרדות, נעצרו ההליכים בבית המשפט.

טענת הקהילה היתה שהמכירה והמחטף אינם חוקיים, משום שהקהילה הרשמית וחברי הקהילה החוקיים מעולם לא אישרו את המכירה הזו.

השופט נעתר לבקשה והוציא צו מניעה נגד הריסת בית הכנסת.

בשבוע האחרון, במקביל למאבק המשפטי, הוגשה בקשה לוועדה העירונית המיוחדת, על מנת שתכיר בבית הכנסת כאתר מורשת היסטורי, הזקוק לשימור מיוחד ולכן ייאסר להרוס אותו או לעשות בו שימוש אחר מאשר בית תפילה ולימוד, כפי כוונתם המקורית של הבונים והמייסדים.

בית הכנסת. באדיבות המצלם

גורמים בכירים שמעורים בפרטי המאבק, המתנהל כבר קרוב לחמש שנים, בבתי דין ובערכאות משפטיות, אומרים כי יש סיכוי גדול שהבקשה תתקבל – מה שיסתום את הגולל על תכנית ההריסה.

במסמך הרשמי שהוגש לראש הוועדה, עליה חתומים ותיקי המתפללים, הם מצהירים: “אנחנו כותבים לך בשם הקהילה היהודית של בורו פארק, שבית כנסת זה מהווה נדבך מרכזי בהיסטוריה של בורו פארק ושל ברוקלין כולה. מחוייבים אנו לשמר שטח זה ובניין זה לתכלית המקורית שהיא תפילה להשי”ת”.

למסמך הבקשה נלוו כעשרים מכתבים והמלצות של רבנים, מנהיגי קהילות, אישי ציבור, היסטוריונים, ונבחרי ציבור בתפקידים בכירים בעיר ניו יורק, יהודים ושאינם יהודים.

בית הכנסת. צילום: באדיבות המצלם

ר’ יוסף גולדברג, מותיקי המתפללים מעיד בזכרונותיו, כי זכה לתקוע בשופר בראש השנה במשך שנים, כשהיכל בית הכנסת מלא מפה לפה. עוד הזכיר כי ישיבת ‘תורת אמת’ – הישיבה הראשונה שהוקמה בבורו פארק, שכנה בימיה הראשונים בבית כנסת זה. זה היה אבן ופינה לנוכחות היהודית באיזור כולו.

יו”ר המוסדות המרכזיים של חב”ד, ומזכירו האישי של הרבי, הרב חיים יהודא קרינסקי, הסביר במכתבו לראש הוועדה: “הקשר החזק של הקהילה הזו ובית הכנסת הזה לתנועת חב”ד ליובאוויטש, אינו צריך בירור יתר כיון שזה מתנוסס בגאון על הבניין עצמו ובכל הניירות הרשמיים שלו.

“מעל מאה שנים רצופות שבניין זה שימש כמשכן לתפילה ולימוד עבור חסידי חב”ד הדרים באיזור, כמו גם לכל חסיד מרחבי העולם המבקר במקום, ולכן אסור לתת יד להחרבתו. הוא צריך לעמוד על תילו עוד שנים רבות”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות