בלעדי: הרבי מגור בתפקיד המגשר • המסמכים I הפרשה, הסיפור המלא

בשנת תש"ג, כאשר הידיעות על השמדת יהודי אירופה מגיעות לארץ ישראל, מחליטים רבני היישוב לקיים 'יום תפילה וזעקה' • אלא שמחלוקת בין פלגים מובילה למצב שאינו מאפשר לקבוע יום מוסכם - ובעל ה'אמרי אמת' מגור זצ"ל מתמנה לגורם מגשר • כך נשלחו יחד ההזמנות של הרבי ושל הרבנות הראשית
יוסף גרינבוים
י"ח אדר ב' התשע"ט / 25.03.2019 09:17

בלעדי לחרדים 10: הימים ימי מלחמת העולם השנייה. בישראל ובארה”ב מתחילות להתקבל ידיעות על מכונת ההשמדה שפועלת באירופה.

פרטי העינויים וסיפורי הזוועה שהגיעו מפי עדי ראיה, חיזקו את ההבנה שיהדות אירופה עומדת בפני חיסול טוטאלי, וכי הנאצים מפעילים תכנית שטנית מסודרת להביא כליה על עם ישראל.

דיווחים אלה הגיעו לארגונים יהודיים אמריקנים בדרכים שונות וממקורות שונים, והחלו להתפרסם בעיתונות היהודית.

יהודי ארץ ישראל וארה”ב מזועזעים וחרדת מוות ממלאת את הלבבות על אחים הנתונים בצרה גדולה. גדולי הדור, בשיתוף פעולה עם ארגונים יהודיים שונים, מחליטים לקרוא לציבור לכנס נהי ומספד.

אלא שמחלוקת בין פלגים ביהדות החרדית מובילה למצב שאינו מאפשר לקבוע יום מוסכם – ובעל ה’אמרי אמת’ מגור זצ”ל מתמנה לגורם מגשר, המקובל על הפלגים כולם.

ההזמנה ששיגר יחד עם הרב הראשי לישראל – שתוף פעולה ייחודי בפני עצמו – ליום התפילה והזעקה, מוצעת למכירה בימים אלו בבית המכירות הפומביות “ווינרס” (Winner’s) בירושלים.

על הרקע למאורע מספר גל וינר מנכ”ל בית המכירות: “בראשית חורף תש”ג, התכנסו כל הסיעות בישראל – מהסוכנות ועד אגו”י במטרה לקדם יום זעקה תענית ציבור בכל רחבי העולם היהודי.

בניו יורק נבחרה ועדה בת כששה רבנים, ובירושלים נבחרה וועדה בת חמישים רבנים, חברי הוועד הפועל, לארגון תפילות הציבור.

ה’וועד הפועל’ החליט לקיים מפגש עם מדינאים ועם נציגי האפיפיור, ובמקביל ליצור חזית אחידה של יהודי ארץ ישראל לפעילות ההצלה.

בתאריך י”ג בכסלו הודיעה הסוכנות לראשונה באופן רשמי כי באירופה מתרחשת השמדה שיטתית. בעיתון ‘הארץ’ מיום  י”ד כסלו תש”ג, כתב מו”ל העיתון: ‘הידיעות המוסמכות מהגיהינום הנאצי, שפורסמו אתמול מטעם ‘הסוכנות היהודית’, אישרו את החששות החמורים ביותר. איומי הרוצחים הגרמניים, שהיטלר ועוזריו השמיעו פעמים רבות, הולכות ונהפכים למציאות מזעזעת…’.

שיתוף הפעולה בין הרבנות הראשית ו’אגודת ישראל’ היה הדוק ובאסיפה שקיימו הוחלט לבקש מהרבנים דושינסקי והרצוג להכריז על שלושה ימי אבל ותפלה מיום כ’ בכסלו, ולאחריהם – כ”ג בכסלו: ימי צום שיחולו עליו כל החומרות של יום הכיפורים. אסיפה זו קיבלה ביטוי רחב ביותר בעיתונות.

במשך שבועיים ברציפות הופיעה כותרת בעמוד הראשון של ‘קול ישראל’: ‘הכנוס הארצי של אגודת ישראל לרגלי הזוועות וגזירת השמד על אחינו באירופה’, ובכל יום סיקר העיתון את הפעולות והנואמים באסיפות בתל אביב ובירושלים.

למרות שכל שכבות הציבור הדתי והחרדי השתתף, הן בארץ והן בחו”ל, לא הצליחה המנהיגות האגודתית בישראל לגשר על היריבות בין היישוב הישן והחדש, והרב דושינסקי קבע את הצום ליום אחר – יום שני כ”א בכסלו…

חברי אגודת ישראל ובראשם הרב דושינסקי לא הסכימו שהרבנות הראשית תזמין את הרבנים ליום הצום בירושלים. רק אחרי מו”מ מייגע, הסכימו שהרבי מגור יהיה המזמין, היות והיה דמות מוערכת ואהודה על שתי הסיעות. לבסוף, בשל הערמה כלשהי, הוזמנו רבנים גם מטעם הרב יצחק הרצוג באופן אישי.

כשנודע לרב דושינסקי על הערמה זו, החליט לפרוש מן התכנית, וקבע יום צום אחר והארץ סערה כמרקחה”.

סט ההזמנות של האדמו”ר מגור והרבנות הראשית ששוגרו יחדיו הינם עדות לשערורייה שהתעוררה בארץ בעיצומה של המלחמה הארורה.

ההזמנה מטעם האדמו”ר מגור, ההזמנה מטעם הרבנות הראשית, והמעטפה שבה נשלחו שתי ההזמנות כאחת, מוצעת בימים אלו למכירה בבית המכירות הפומביות “ווינרס” (Winner’s) במחיר פתיחה של 500 דולרים בלבד.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות