טראמפ: נכיר בריבונות ישראל בגולן I ביבי: עשית היסטוריה

נשיא ארצות הברית הודיע: "אחרי 52 שנים הגיע הזמן שארה"ב תכיר בריבונות הישראלית בגולן" • נתניהו התקשר לנשיא והודה לו בשם עם ישראל על "נס חג הפורים הזה". • יו"ר הכנסת: "‫ליהודים הייתה אורה ושמחה וששון ויקר" • זהו ההישג המדיני השלישי של ראש הממשלה
דוד ליבוביץ
י"ד אדר ב' התשע"ט / 21.03.2019 20:47

טראמפ עושה זאת שוב: נשיא ארצות הברית הצהיר הערב (חמישי) כי בשלה העת להכרה אמריקנית ברמת הגולן כשטח ישראלי.

“לאחר חמישים ושתיים שנים הגיע הזמן שארצות הברית תכיר באופן מלא בריבונות הישראלית ברמת הגולן, המהווה חשיבות אסטרטגית וביטחונית קריטית למדינת ישראל וליציבות אזורית”, צייץ טראמפ בטוויטר.

לאחר ההצהרה שוחח ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא ארה”ב בטלפון והודה לו על הדברים. “עשית היסטוריה”, אמר נתניהו לטראמפ.

הודעת הנשיא טראמפ על כוונתו להכיר בריבונות הישראלית ברמת הגולן היא ההישג המדיני המשמעותי השלישי של נתניהו מאז בחירתו של הנשיא האמריקני: הוא העביר את השגרירות לירושלים, והודיע על פרישתו מהסכם הגרעין.

גם במקרה של ההכרה ברמת הגולן, למהלך קדם לחץ ישראלי חזק מאוד על הבית הלבן, כמו גם לחץ מצד תומכיו האוונגליסטיים של הנשיא טראמפ שנוקטים בקו פרו-ישראלי תקיף.

הערב, במהלך הצהרה משותפת עם מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו, שהתקיימה זמן קצר אחרי הכרזת טראמפ, אמר נתניהו כי התקשר לנשיא “והודה לו בשם עם ישראל על נס חג הפורים הזה”.

בפתח דבריו, התייחס נתניהו להודעת הנשיא טראמפ, על הכרה ברמת הגולן: “זכינו בנס של הנשיא טראמפ. הוא עשה היסטוריה.

“קודם הוא הכיר בירושלים בירת ישראל והעביר את השגרירות, אחר כך הוא ביטל את הסכם הגרעין עם איראן ועכשיו הוא עשה משהו בעל חשיבות היסטורית – הכיר בריבונות ישראל על רמת הגולן. זאת בזמן שאיראן משתמשת בסוריה כמקום לתקוף ממנו את ישראל. המסר הוא – אמריקה עומדת לצד ישראל”.

נתניהו הוסיף: “אנחנו מוקירים תודה לתמיכה האמריקנית, לתמיכה הלא תיאמן על זכותנו להגן על עצמנו. זה עונג לקבל אותך פה. היינו בכותל, אמרתי לשר החוץ שבפעם האחרונה שפומפאו ביקר בירושלים זה לא נגמר טוב, אבל זה זמן שונה. רומא וירושלים התנגשו על ערכים, אך רומא החדשה, ארה”ב, היא ירושלים חדשה. אין חברות גדולה יותר בין ארה”ב וישראל”.

מזכיר המדינה האמריקני אמר: “היום הנשיא טראמפ קיבל החלטה להכיר בגולן כשטח בריבונות של ישראל. הנשיא טראמפ עשה החלטה אמיצה עבור העם בישראל וזה דבר היסטורי”.

הוא הוסיף: “אזרחי ישראל צריכים להבין שהמאבק שלהם על הגולן לא היה לחינם. למדתי את הקרבות על הגולן, את הקרב על עמק הבכא – הייתה שם גבורה ישראלית בפני אתגר גדול. הערב, הנשיא החליט להכיר במקום שעליו נלחמו כה הרבה”.

השליח האמריקני המיוחד למזרח התיכון, ג’ייסון גרינבלט: “החלטה נועזת, אמיצה והיסטורית נוספת של הנשיא טראמפ שמבינה לעומק את ישראל ואת צרכיה הביטחוניים. תודה לנשיא טראמפ על המהלך”.

יו”ר הכנסת יולי אדלשטיין הגיב להודעת טראמפ. “‫ליהודים הייתה אורה ושמחה וששון ויקר. 38 שנים אחרי שהכנסת חוקקה את החוק להחלת הריבונות הישראלית בגולן, ואחרי מאמצים גדולים בזירה הבינלאומית, הגיע הזמן להכרה אמריקנית. ‫הנשיא טראמפ – תודה”.

ממלא מקום שר החוץ ישראל כ”ץ: “אני מברך על הודעתו של הנשיא טראמפ על הכרה צפויה של ארה״ב בריבונות ישראל בגולן, כמעט 40 שנה לאחר שנמשלת בגין קיבלה את ההחלטה ההיסטורית”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות