הכל מסך עשן: מה באמת הסוד שמבטיח את הניצחון בבחירות?

היד הנעלמה של ההשגחה העליונה היא המנווטת את המהלכים, והיא הקובעת מי יעלה ומי יירד • חיזוק הצד הרוחני הוא המפתח להצלחה
הרב מנחם ברוד
ח' אדר ב' התשע"ט / 15.03.2019 12:30

מערכת בחירות היא התגוששות כוחנית מאוד, שבה בני-האדם ויכולותיהם עומדים במרכז.

המסר הוא: ‘הצביעו לי, כי אני הגדול ואני החזק, ואני האחד והיחיד שיכול לפתור בעבורכם את כל הבעיות’. המתמודדים מגייסים לעזרתם את המערכות האנושיות המקצועיות ביותר, כדי להשיג את ההצלחה.

אבל כולנו יודעים עד כמה המערכה אינה תלויה באמת בכישוריהם ובחוכמתם של המועמדים ומנהלי הקמפיינים. התבטאות כושלת של מישהו המזוהה עם מחנה מסוים עלולה לטרוף את כל הקלפים. אירוע ביטחוני יכול לשנות בדרמטיות את תמונת המצב. ויכולות להתרחש עוד הרבה מאוד הפתעות, שאין לאיש שליטה עליהן.

מטבע הדברים, המנצחים יוכתרו לקמפיינרים מבריקים, והפרשנים יקשרו זרי דפנה על ראשם של האסטרטגים והקופירייטרים שעמדו מאחורי ההצלחה.

לעומתם, המפסידים יסבירו שלא יכלה להיות להם שליטה על אירועים כאלה ואחרים שהורידו לטמיון את כל עמלם.

מה שהבין מרדכי

הנה כי כן, מערכת בחירות ממחישה בחדות כי הפעילות האנושית, הססמאות והשלטים, הנאומים והגימיקים, הספינים והפרובוקציות, אינם אלא מסך עשן. לפעילים נדמה שהם המביאים את ההצלחה והניצחון, אבל האמת היא שההכרעות נופלות במקום אחר לגמרי.

היד הנעלמה של ההשגחה העליונה היא המנווטת את המהלכים, והיא הקובעת מי יעלה ומי יירד.

זו בעצם מהותו של פורים. במגילה איננו פוגשים ניסים שלמעלה מגדרי הטבע.

הסיפור מורכב משרשרת של אירועים טבעיים לכאורה (שגם התחוללו על-פני ציר זמן ממושך). לכל היותר היה כאן צירוף מקרים נאה. רק חיבור כל האירועים הללו לתמונה שלמה מאפשר לנו להביט ביד ההשגחה המסובבת את העניינים לעבר ההצלה.

מרדכי הבין זאת. כאשר הוכרזה גזירת ההשמדה של המן, הזעיק את העם לתפילה לקב”ה ועורר את היהודים לשוב לאביהם שבשמים. אסתר קראה לעמה לצום שלושה ימים. רק לאחר מכן פנו לעסוק בדרכים הטבעיות לביטולה של הגזירה, וגם כאן מרדכי אומר לאסתר שייתכן כי “רווח והצלה יעמוד ליהודים ממקום אחר”.

מרדכי היהודי מלמד אותנו שחיי הרוח וחיי החומר שלובים זה בזה. גם כשמתרחש דבר טבעי לגמרי, שאנחנו יכולים להגדיר בדיוק את מניעיו וסיבותיו, היהודי המאמין יודע שמאחורי המערכת הטבעית מסתתר רובד פנימי ורוחני.

הניסים שבכל יום

בתפילותינו אנו מודים לקב”ה “על ניסיך שבכל יום עמנו”. אלה הניסים שעליהם אמרו חז”ל “אין בעל הנס מכיר בניסו”. ידו של הקב”ה מלווה כל אחד ואחת מאיתנו ושומרת עליו בכל יום ובכל עת, אלא שאיננו רואים אותה. רק לעיתים נדירות, כאשר מתחולל הבזק של התגלות אלוקית, אכן אנו מכירים בנס.

המסקנה המתבקשת היא, שלצד הפעילות הטבעית המתחייבת עלינו לחזק את הצד הרוחני, שיבטיח לנו את עזרת ה’. להרבות בזכויות, לתקן את דרכינו, להגביר אהבת ישראל.

כל אלה יגרמו שהמהלכים יתגלגלו לכיוון הטוב, ונזכה בקרוב ממש ש”ליהודים הייתה אורה ושמחה וששון ויקר”, בשמחת הגאולה השלמה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות