משי זהב: ‘הפחד הגדול, שלא ימצאו את גופות הישראלים. זה יהיה נורא’

חיים טוויל
|
ז' אדר ב' התשע"ט / 14.03.2019 19:53
בארגון זק”א זועמים על התנהלות הרשויות באתיופיה – שאינן מאפשרות לזהות את גופות הישראלים שנספו באסון התרסקות המטוס: “התנהגות שערורייתית, יחס מחפיר” • מפקד משלחת זק”א: “מעולם לא נתקלנו בסיטואציה כה קשה”

אסון ההתרסקות: אנשי זק”א, הנמצאים באתיופיה מזה ארבעה ימים, מאשימים את ממשלת אתיופיה ב”התנהגות שערורייתית, ביחס מחפיר ובפגיעה חמורה בכבוד הנספים” – באסון התרסקות מטוס ‘אתיופיאן איירליינס’ בתחילת השבוע.

משלחת זק”א היתה מהראשונות להגיע לאזור האירוע במטרה לזהות את גופות שני הנספים הישראלים ולהביאן לקבר ישראל.

בארגון אומרים כי “כמלומדי נסיון בשלושים שנות פעילות וטיפול באסונות בישראל וברחבי העולם – התנהגות כזאת עוד לא ראינו. החל מכך שמיד עם התרסקות המטוס פשטו המקומיים על זירת האסון במסע ביזה של חפצי הנספים, תוך פגיעה חמורה בכבוד המת – ובהמשך השבוע הם עלו על השטח עם טרקטורים ובאגרים, מבלי להתייחס כלל לנספים ותוך ניוול נוראי של כבוד המת, כשהם מונעים ממתנדבי זק”א לבצע את עבודת הקודש של איסוף הגופות וחלקיהן”.

בזק”א מדגישים: “מתנדבי זק”א נחשפו למראות מזוויעות של פגיעות בכבוד המת”.

בזק”א מוסיפים: “הבוקר הם הוסיפו חטא על פשע. טרקטורים כיסו באדמה את כל המכתש שנוצר כתוצאה מההתרסקות של המטוס, על שלל הממצאים בזירה, יישרו את הקרקע כאילו לא היה כלום, כשבשטח עדיין פזורים איברים, חלקי גוף וממצאים אחרים. האתיופים העמידו במקום אנדרטה, כשהם מודיעים שמבחינתם האירוע נגמר.

“מתנדבי זק”א ובני המשפחה הישראלים שהיו בזירה לא האמינו למראה עיניהם מול הזוועה”.

בזק”א מאשימים עוד: “בחדר הקירור שבקרגו ליד שדה התעופה, שם רוכזו מאות חלקי גופות שמתנדבי זק”א ואחרים הספיקו לאסוף – לא רק שלאתיופים אין את הידע והיכולת לעשות את הזיהוי המדעי, אלא גם מונעים ממשלחות זיהוי מקצועיות מרחבי העולם, ביניהם גם המז”פ של ישראל, לבצע את הזיהוי המדעי.

“במשך השבוע פעל משרד החוץ על כל זרועותיו, שגריר ישראל באתיופיה, והקונסול עופר דך, באין ספור של פגישות ופניות אל כל הגורמים הרלוונטיים, שיתנו למתנדבי זק”א המקצועיים להשלים את עבודתם בצורה סדורה ומקצועית, אך כל פניותיהם לא נענו. גם שיחה של ראש הממשלה בנימין נתניהו עם ראש הממשלה האתיופי לא עזרה”.

אליעזר סמט, מתנדב זק״א באתיופיה: “במלון ‘סקלאה אתיופיאן אירליינס’ החלו להגיע עשרות בני משפחות השכולות מרחבי העולם, שביקשו לקבל תשובות ומידע על גורל יקירהן, אבל לא היה אף אחד שיסביר להם מה קורה או לתת מענה על שאלותיהם.

“אי אפשר לתאר את הבכי ואת הצעקות של בני המשפחות שהרעידו למרחקים. שגרירי המדינות מסתובבים כאן במלון מבלי יכולת לעזור למשפחות, כי האתיופים לא משתפים פעולה גם איתם לגודל תדהמתם.

“זו תחושה קשה להגיע לזירה כשאנחנו רואים את הממצאים הרבים מתגלגלים בשטח, מבלי יכולת לתת מענה הולם ומקצועי. תוך יום נעלמו מהזירה כל חלקי המטוס למקום לא ידוע, מבלי יכולת לבדוק אפשרות של ממצאים על חלקי המטוס. ההרגשה היא כואבת וקשה מאוד”.

עזריאל שניצר, מפקד משלחת זק״א באתיופיה, שהשתתף במספר משלחות זק״א לאסונות בעולם, אמר: “מעולם לא נתקלנו בסיטואציה כה קשה, הייתי בזירת האירוע ביחד עם מתנדבי זק״א ראינו שם ממצאים רבים פזורים בזירה, אבל ידינו היו כבולות”.

יהודה משי זהב יו”ר זק”א: “הפחד הגדול הוא, שחס ושלום לא יהיה מצב שלכשיעשו את הזיהוי המדעי והשם יודע מתי, לא ימצאו את הגופות של שני הישראלים ז”ל שנספו במטוס, כי האתיופים זלזלו בכבוד המת, ולא נתנו למתנדבי זק”א לעשות את עבודתם. זה יהיה נורא”.