“תחושת ההשפלה וחוסר חופש”: הפרשן אבישי בן חיים על חדשות 13

הפרשן לענייני חרדים האשים בקבוצת וואטסאפ פנימית את חברת חדשות 13 בה הוא עובד - בצנזורה ובפסילת כתבות • "אני חושב שאסור לי לשתוק. הדברים צריכים להיאמר: במערכת החדשות שלנו אין חופש עיתונאי"
חרדים 10
ז' אדר ב' התשע"ט / 14.03.2019 16:56

ד”ר אבישי בן חיים, הפרשן לענייני חרדים, מאשים את חדשות 13, חברת החדשות שבה הוא עובד, בהגבלת החופש העיתונאי, בצנזורה ובפסילת כתבות.

בן חיים הטיח את הביקורת החריפה שלו בקבוצת וואטסאפ פנימית של עובדי חברת החדשות – והיא פורסמה על ידי נתי טוקר ב’דה מרקר’.

וכך כתב: “יש לכם חופש עיתונאי כאן? כי לי לא. אני כותב את זה כאן כי אני לא רוצה לכתוב בחוץ כדי לא לפגוע חלילה במערכת. מצד שני, אני חושב שאסור לי לשתוק. הדברים צריכים להיאמר: במערכת החדשות שלנו אין חופש עיתונאי, לעיתונאי שהוא בעל עמדה מזרחית-מסורתית.

“בימים אלה אני עורך סדרה על המסורתיות (בעצם על “המסורתיות המזרחית”, אבל פה רצוי לא להגיד ”מזרחית”). במסגרת הסדרה ערכתי פרק נהדר על המסורתיות המזרחית ככלי לפתרון משברים בחברה הישראלית. באמת אחלה פרק, מלא צבע, ועם אמירות חשובות על הדרת האופציה המזרחית מהשיח הציבורי בישראל, ועל העובדה שמי שמובילים כיום את המאבק בכפייה הדתית והחרדית הם דווקא מסורתיים מזרחים כמו ביבס במודיעין, בן חמו בערד ורון קובי, ראש עיריית טבריה. ויש אמירה חשובה נוספת בפרק: שהמזרחיות נותנת אופציה לחיים משותפים.

“אלא שהפרק נפסל, ולא במקרה. זה היה פרק ערוך, כמעט סגור, והוא פשוט נפסל. נמחק. לא ראוי לשידור במהדורה שלנו”.

בהמשך כתב: “גם בפרק נוסף בסדרה, העורך הוריד לי שלוש מלים, שאני נשבע שהיה ברור לי שיירדו: ‘המסורתיות המזרחית המתוקה’. מלים, שכנראה לא כל כך ראוי לומר אצלנו במערכת. אני לא טוען שזה נובע מתוך עמדה אנטי מזרחית אידאולוגית, זה נובע מעמדה ‘אובייקטיבית’ (בהנחה ש’תל אביב’ היא האובייקטיבי), שפשוט לא מתחילה להבין בכלל את החשיבות לתת מקום גם לסיפור המזרחי מהסוג הזה.

“ושלא תהיינה אי הבנות, זה לא שאני מרשה לעצמי ללכת עד הסוף. אני מגיע לחדר העריכה ומראש מצנזר את עצמי, ולא מעז לומר את מה שחובתי העיתונאית והמוסרית לומר, כי אני יודע שזה לא מתאים כאן.

“מעולם לא הגבילו את חופש הדיבור שלי מחוץ למערכת, אבל במסגרת החדשות שלנו? דווקא כן. יכולתי לתת עוד ועוד דוגמאות על תחושת ההשפלה וחוסר החופש העיתונאי, למשל, איך אנחנו יושבים בחדר עריכה שני עיתונאים, אני ועוד עורך וידאו, ושנינו מזרחים בעלי רגישות ומודעות גבוהה לכאב המזרחי, לדיכוי ולאתוס המזרחי, אבל שנינו מצנזרים עצמנו במודע כדי שכתבה לא תצא פרו מזרחית מדי, וממש מתאמצים שכתבה תצא יבשה ולא תצא טובה מדי (!) ומשתדלים לא להגזים.

“דמיינו את הסיטואציה: שני עיתונאים עם עמדה, מתאמצים להתאים עצמנו לנרטיב הפוך, ולספר את הסיפור העיתונאי בצורה שאנחנו לא מאמינים בה, הכל מתוך הבנה שזה מה שמותר אצלנו במערכת, שהחופש העיתונאי שלנו מוגבל כאן”.

בחדשות 13 מסרו ל’דה מרקר: “אין תגובה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות