בלתי נתפס I ‘משגיח בישיבה מפלה ספרדים, יטפל בנושא האפליה?!’

אברהם בצלאל, נציג ש"ס בעיריית ירושלים, ניסה להסביר ל'מנדי וביתאן' מדוע ש"ס הסכימה להקים ועדת רבנים שתעסוק באפליית הבנות בסמינרים, למרות שחברים בה מכנים בישיבות שמנהיגות אפליה • 'מנדי וביתאן' לא ויתרו וכתשו אותו
חרדים 10
ו' אדר ב' התשע"ט / 13.03.2019 18:36

נציג ש”ס בעיריית ירושלים, אברהם בצלאל, שוחח עם ‘מנדי וביתאן’ ברדיו ‘מורשת’ על הקמת ועדת הרבנים שתהיה אחראית לפקח על שיבוץ התלמידות בסמינרים בירושלים.

אלי ביתן: בימים אלו הקימו ועדת רבנים שיכולה למגר או לצמצם את תופעת האפליה.

אברהם בצלאל: אכן כן, ועדת הרבנים הוקמה לאור זה שטוענים מנהלי הסמינרים שכביכול הפוליטיקאים משתמשים בכוח שלהם להכניס בנות לא ראויות למוסדות החינוך.

ביתן: מה? מה? הפוליטיקאים משתמשים בכוח שלהם להכניס בנות לא ראויות? זו הטענה?

בצלאל: כן, ככה טוענים מנהלי הסמינרים.

ביתן: אה, ככה טוענים מנהלי הסמינרים.

בצלאל: ולכן בהסכם הקואליציוני סוכם שתוקם ועדה שתורכב גם מהציבור האשכנזי וגם מהציבור הספרדי וכמובן בהכוונת גדולי הדור…

ביתן: הרב בצלאל, זה לא קצת לטשטש את נושא האפליה? בסופו של דבר, ועדת רבנים, אז היא נשלטת על ידי בתי הרבנים, על ידי המפלגות ועל ידי העסקנים – מתי ועדת רבנים הצליחה לייצר שינוי נגד הפוליטיקאים ונגד ראשי הסמינרים? בסופו של דבר, מה שהיה הוא שיהיה.

בצלאל: לכן לקחו פה, מי שמכיר את שמות הרבנים – הם רבנים בלתי תלויים במגזר זה או אחר, למשל, ר’ שלמה פאלי מישיבת חברון…

ביתן: במה הוא לא תלוי?

בצלאל: בפוליטיקאים למשל.

ביתן: אני רוצה להבין. הוא עומד בראש ישיבה שבה מקבלים ספרדים ואשכנזים באותה כמות?

בצלאל: תראה, לא בדקתי…

ביתן: הוא משגיח בישיבת חברון, אני מבטיח לך שאין שם את אותה כמות של ספרדים ואשכנזים. אז איך מראש הוא מגיע לוועדה שאמורה לטפל באפליה?

בצלאל: יש כיום כ-600 בנות לא מסודרות.

ביתן: אה, ועדה שבראשה עומד ר’ שליימה פאלי שהוא רב בישיבה שהיא מפלה, אז הוא יטפל בנושא האפליה!

בצלאל: אני מסביר שוב. ודאי שוועדת הרבנים הזו היא בתיאום מלא עם אגף חינוך חרדי וביחד איתנו, אנשים שמרגישים שליחות בנושא הזה, לשם כך נשלחנו. ביחד נשב על כל בת ובת. אני רק אומר שברגע שמוקמת ועדת רבנים לעניין הזה והם יושבים ושומעים את הצדדים וגם את ההורים וגם את האגף עצמו – יש להם את ההסתכלות וההבנה שמה שנעשה פה נעשה בצורה מסודרת.

זה לא שנותנים להם לבד להחליט על כל הבנות. אחרי הכול, עיריית ירושלים היא המשבצת, זה לא שהרבנים יכולים לשבץ. הם לא יכולים לעמוד מול ערעורים במשרד החינוך וכל זה.

מנדי גרוזמן: מר אברהם בצלאל, בוא נדבר טיפה במקרו. אנחנו מדברים פה אולי על העניין המרכזי שבשבילו הוקמה ש”ס, או לפחות היה הטריגר המרכזי שבשבילו הוקמה ש”ס. והיא התחילה בסיעה בירושלים, שאתה חבר בה. האפליה והיחס הגזעני, אין מילה אחרת, של הציבור החרדי האשכנזי, כלפי הציבור הספרדי, אחיהם, שהם חכמים כמותם, חרדים כמותם, הכול כמותם. וזה העניין.

ואנחנו עומדים אחרי שנים, ויש תחושה קשה בציבור הספרדי החרדי, שש”ס שלושים שנה אחרי, מטפלת דווקא בנושא הזה, בכפפות של משי. אני רואה סרטונים של יו”ר המפלגה תוקף את יאיר לפיד, את גנץ, כאילו הם בכלל רבים על אותו אלקטוראט, אתה יודע, דרעי כשהוא תוקף הוא יודע לתקוף. מה שאין כן מול החרדים האשכנזי, אתה יודע, רצים ביחד, עושים עסקונה ביחד, במקומיות הכול ביחד, מועצות משותפות. בעוד אתה יודע טוב מאד שבציבור החרדי זה לא מנהלי המוסדות בצד אחד והמפלגות בצד שני – זה הכול אותה מערכת, שעוזרת אחד לשני, וגפני עוזר למנהלי מוסדות, ומנהלי המוסדות עוזרים להם, וכשהיה רישום אזורי גם ש”ס לא תמכה – למה הכפפות של משי האלו? למה אי אפשר קצת להיאבק?

בצלאל: ש”ס מאד רצתה את הרישום האזורי, כמו שעד כיתה ח’ לומדים ביחד אפשר להמשיך הלאה ביחד. הדבר הזה אבל לא עבר את גדולי הדור.

מנדי: של מי? שלכם?

בצלאל: לא משנה, צריכה להיות הסכמה של כל גדולי הדור.

מנדי: למה? יש לכם את גדולי הדור שלכם, אותם אתם צריכים לשאול.

בצלאל: מה? באמת אתה שואל את השאלה הזו?

מנדי: אני לא מבין. אם חכם שלום כהן יגיד דבר אחד, ור’ חיים קניבסקי יגיד משהו אחר, אתה יכול להגיד לי ברור שתלך כמו הרב שלום כהן, אלו ואלו דברי אלוקים חיים, אבל אתה תלך כמו הרב שלך – מה הבושה להגיד את זה?

בצלאל: אגיד דבר אחד. יושבים גם על הנושא הזה בימים אלו, לחשוב על רישום אזורי, שלוקח זמן…

מנדי: אולי נגענו בנקודה. למה אתם צריכים הסכמה של רבנים מלבד הרבנים שלכם? הם לא מספיקים?

בצלאל: אני אומר, יושבים גם על זה, גם בימים אלו, פחות מחודש לפני בחירות. יכול להיות שבאמת אחרי הבחירות יחליטו שהולכים על זה.

מנדי: אני רוצה לשאול אותך שאלה ובאמת אל תתן לי תשובה מפותלת כי זה ‘כן’ או ‘לא’. בעיריית ירושלים נניח יש איזה שהוא מהלך חוקי שיכול לפתור את הבעיה הזו או לפחות להקטין אותה. חכם שלום כהן תומך במהלך הזה, מרן שר התורה מתנגד לך נחרצות. אתה מרים את היד שלך בעד או נגד?

בצלאל: אני בעד.

מנדי: יופי.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    אין גדולי דור
    13/03/2019 23:32
    מאיר
  1. בזמן שרבנים מאפשרים את השנאה לאחר ולאפליה בכל המוסדות לבנים ולבנות ולא מדברים ומסכימים בשתיקה אין גדולים ואין רבנים כל אחד דואג לעצמו .וחבל על התפילה שיבנה בית המקדש ולצפות לגאולה ולביאת משיח .תפילת שווא