ארה”ב בהצהרה חריגה: רמת הגולן ויהודה ושומרון “שטח ישראלי”

מחלקת המדינה האמריקנית הסירה בדוח חדש את המינוח "שטח כבוש" בהתייחסותה לרמת הגולן • לראשונה גם אין שימוש במילים "כיבוש" או "שטח כבוש" בנוגע ליו"ש ועזה‎‎ • הסנאטור הרפובליקני לינדזי גרהאם אמר השבוע ברמת הגולן: "אחד המקומות החשובים ביותר במדינת ישראל"
אריה ריבקינד
ו' אדר ב' התשע"ט / 13.03.2019 18:03

מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפאו, פרסם היום (רביעי) את דו”ח זכויות האדם לשנת 2018 והוא כולל לראשונה התייחסות לרמת הגולן ויהודה ושומרון כשטחים ישראלים.

על פי הדו”ח, הורידו האמריקנים את ההתייחסות לרמת הגולן כ”שטח כבוש” והאזור מוגדר כעת “בשליטה ישראלית”. כמו כן, המונח “כיבוש” לא מוזכר לראשונה בנוגע לחלקים מיהודה ושומרון ורצועת עזה.

גורם במשרד החוץ האמריקני הבהיר כי אין שינוי במדיניות בנוגע למצב השטחים הפלסטיניים.

הוא הסביר כי המילה “כיבוש” לא הייתה בשימוש, בגלל שהדוח התרכז בזכויות אדם ולא בנושאים חוקיים.

עד כה המדיניות של ארצות הברית הייתה שונה: בדוח שפורסם בשנה שעברה, גם הוא תחת ממשלו של הנשיא דונלד טראמפ, המילה “כיבוש” הופיעה בהקשר של כל השטחים שהוזכרו.

המאמצים של ישראל להביא להכרה אמריקנית ברמת הולן כשטח ישראלי קיבלו חיזוק השבוע, במהלך ביקורו של הסנאטור הרפובליקני לינדזי גרהאם עם נתניהו ברמת הגולן.

גרהאם, שסייר ברמת הגולן עם ראש הממשלה ועם שגריר ארה”ב בישראל דייויד פרידמן, הצהיר: “אשוב לסנאט ואעבוד עם הסנאטור טד קרוז להתניע מהלך להכרה בגולן כחלק ממדינת ישראל עכשיו ולתמיד”.

גרהאם אמר במהלך הסיור: “מה שטוב עבור אמריקה זה ישראל בטוחה, מוגנת ומשגשגת. מדוע? ערכים משותפים, אויבים משותפים, ומנקודת מבט צבאית – המדינה הטובה ביותר שיכולה להיות לארצות הברית באזור בעייתי”.

הסנאטור הבכיר הוסיף: “ישראל שלטה בטריטוריה הזאת במלחמה על קיומה. האזור הזה נלקח בכוח צבאי משום שהוא שימש כמקום שיגור להתקיף את מדינת ישראל. יש באזור הזה היסטוריה יהודית עשירה. אני עומד על אחד המקומות החשובים ביותר במדינת ישראל מבחינה אסטרטגית”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות