הרבי מסאטמר נגד המצות שנאפו מ’אינקורן’: “לא מקיימים המצווה”

בדרשה מיוחדת שנשא בהיכל הישיבה גדולה ד'סאטמר, יצא האדמו"ר נגד המצות החדשות המשווקות בשוק - העשויות מחיטת 'אינקורן' • "המבינים אומרים שזה מין חדש שלא נכלל כלל בין חמשת מיני דגן המובאים בהלכה, ולכן לא יוצאים בזה במצות אכילת מצה"
יוסף גרינבוים
ה' אדר ב' התשע"ט / 12.03.2019 10:27

שלושים יום קודם החג: בדרשה מיוחדת שנשא אמש (שני) האדמו”ר מסאטמר בהיכל הישיבה גדולה ד’סאטמר בעיר קרית יואל, יצא האדמו”ר נגד המצות החדשות המשווקות בשוק, המיוצרות מחיטת ‘אינקורן’ (-Einkorn), “משום שאמנם ישנם חוקרים הטוענים כי זהו מין חיטה, אך לאחר בירור נראה שזהו מין אחר – שלא נכלל באף אחד מחמשת מיני דגן”.

האדמו”ר הסביר לתלמידי הישיבה, כי “אם עד לאחרונה כל יהודי ידע שעל מצות אכילת מצה – שהיא המצווה היחידה בזמן הזה שיש מצות עשה דאורייתא לאכול מאכל מסוים – הקפידו שזה יהיה כשר ומהודר לפי כל השיטות והדעות, ולכן השתמשו רק במצות מחיטים, הרי שלאחרונה, עקב מחלות רחמנא ליצלן שיש בציבור הגדול – יש ביקוש למצות ממינים אחרים”.

האדמו”ר הסביר: “מדובר בעיקר במי שאלרגים לגלוטן או לחיטה ואוכלים מצות משיבולת שועל או כוסמין. על מצות אלו, שהן כשרות לפי ההלכה משום שהם מחמשת מיני דגן, מברכים ‘המוציא’ וגם ברכת המזון כמו כל פת.

“אבל לאחרונה הגיע מין חדש שנקרא ‘אינקורן’ ואומרים שזה מין חיטה. אבל המומחים והמבינים מפקפקים בזה ואומרים שזה מין חדש שלא נכלל כלל בין חמשת מיני דגן המובאים בהלכה, ולכן לא יוצאים בזה כלל במצות אכילת מצה ולא מברכים עליו ‘המוציא’ וברכת המזון”.

האדמו”ר הוסיף כי הוא “רוצה להאיר את עיני המורי הוראה, שיידעו שגם אלו החולים ואלרגיים לחיטה, חס וחלילה לא להקל בזה – משום שזו מצות עשה שיש רק פעם אחד בשנה, וזה חייב להיות מחמשת מיני דגן”.

האדמו”ר בירך את כל החולים במחלות אלה “שיזכו לרפואה שלימה, אבל חס וחלילה לא לטעות ולאכול מצות אלו ולא לבטל מצות עשה”.

יצוין, כי חיטת אינקורן היא החיטה הראשונה והעתיקה ביותר שידועה למדענים ונחשבת לחיטה הראשונה שידע האדם – חיטת הבר. שמה של האינקורן נגזר מהשפה הגרמנית ופירושו “גרגר יחיד”.

חיטת האינקורן נחשבת לחיטה הראשונה שתורבתה על ידי האדם.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    עוגה נורמלית
    12/03/2019 14:45
    סוף סוף
  1. עם קמח האינקורן כמו שצריך, עם כל המרכיבים, לא מדובר בעוגת חמץ, עוגה כשרה לפסח בחסות האדמור מסאטמר