חסידים, למה אתם לא אומרים תודה כשאתם יורדים מטרמפ? • טור מרגיז

"הילד הביט בטלפון הנייד שלי ואמר: סליחה, אך אינני משתמש במכשיר כזה" • ומפני מה ביקש החסיד הצעיר את הטלפון הנייד, וגילה כישורים טכנולוגיים מרשימים בכיוון הוויז? • אליעזר היון מייחל לחנה בבלי החרדית
אליעזר היון
ה' אדר ב' התשע"ט / 12.03.2019 19:14

“אמר רבי ישמעאל בר רב נחמן: עשרים וששה דורות קדמה דרך ארץ את התורה… “דרך” – זו דרך ארץ ואחר כך “עץ החיים” – זו תורה” (מדרש רבה).

מי לא מכיר את האפיזודה החרדית הבאה? ילד או ילדה קטנים ניגשים למבוגר או מבוגרת ומבקשים מהם לעשות שימוש בטלפון הנייד.

על פי התסריט, המבוגר ניאות תמיד, מחייג עבור הילד את המספר, והלה פותח במונולוג מהיר עם אמו או עם אביו ומחזיר את הטלפון למבוגר, שחש כי קיים מצווה גדולה.

עד כאן הכל בסדר.

גם אני הכרתי את סכימת התסריט הזו ונתתי בחדווה את הטלפון שלי לילד החרדי, בעל המכנס השחור והחולצה הלבנה. נכון שנאלצתי לפרוק את שתי השקיות הכבדות שהחזקתי באותה שעה בידיי, אך לא הייתי מסוגל לסרב לילד החמד שכמה לשוחח עם אמו מולידתו.

אלא שאז, כששלפתי את המכשיר ושחררתי את הנעילה, אמר לי הילד במהירות אך בחד-משמעותיות: ‘סליחה, אך אינני משתמש בכזה טלפון’. כלומר, אינני מעוניין לחייג להורי במכשיר הטלפון הבלתי כשר אותו אתה נושא.

זכותו. אולי אפילו יפה. ילד ששומר על העקרונות אותן הטיפו לו בבית הוריו מוכיח כי חינוכם עלה יפה.

מה שפחות יפה הייתה העובדה שהילד לא אמר תודה רבה. או אפילו רק תודה.

אינך מעוניין לנגוע במכשיר טרף? לא רוצה לחייג מסמארטפון של גילוי עריות? ניחא, אך מדוע לא תודה לאיש שהציע לך אותו?

הורדתי עבורך את השקיות מהידיים, אמרתי לילד שמיהר להתרחק, התאמצתי, מן הראוי שתודה לי. הלה משך בכתפיו ולא היה בלתי אפשרי לזהות בעיניו את המבט השמור למשכילים שמוטב שלא לענות להם. הללו רק גוררים אותך לוויכוח ממנו קשה לצאת. עדיף לא להיכנס איתם בכלל לדין ודברים.

חברי י’, לו סיפרתי על התקרית הקלה, אמר כי זכור לו אירוע דומה שאירע עמו, אלא שאז הוכיח את הנער כשגבו אליו: ‘ככלות הכל לא רציתי להכשיל אותו ב’אסור להביט בפני רשע’.

קיבלתי.

חסידים ואנשי מעשה

שבוע בלבד חלף מאירוע הילד והסמארטפון, ואני נקלעתי עם מכוניתי לצ’ולנטיה באזור המרכז.

הצ’ולנט היה נהדר, כך גם החברה, ויצאתי בהתרוממות רוח ובבטן מלאה. אלא שאז ניגש אלי חסיד צעיר, עם מבטא חסידי, ושאל אם אני מגיע לאלעד.

למודיעין עילית, עניתי, לקרית ספר.

החסיד שאל שוב אם אני עובר דרך אלעד ואני הצבעתי על ה’וויז’: דרכו אני נוסע. זה מה שכישורי הניווטיים מאפשרים לי.

החסיד הצעיר לא התבלבל וביקש את הטלפון, ובמיומנות מרשימה הוסיף ‘עצירה’ באלעד. הנה אמר, הנה הנתיב.

חרף נכותי הטכנולוגית הבנתי מה שנעשה וחזרתי שוב על המנטרה: רק דרך הוויז. אני נוסע ישר לבית דרך הוויז, אם אתה וחברך חפצים להצטרף – הרכב פתוח עבורכם.

באותו שניה איבד בי החסיד עניין. הוא סובב אלי את גבו והלך.

לא נפגעתי.

זו אינה פעם ראשונה שצעירים מן הקהילה החסידית לא אומרים לי ‘תודה’ בסיומו של ‘הטרמפ’ אותו ביצעתי עבורם. הם יורדים מן המכונית במקום בו ביקשו ובפשטות נעלמים.

אין לי כל מושג האם התופעה הזו מאפיינת את הצעירים החסידים בלל ומן הסתם זהירות מכל הכללה מתבקשת, אולם מותר לי כן לשאול את חברי וקוראי החסידים לאור ניסיוני האישי: האם התופעה הזו מוכרת לכם? אם כן, האם גם אתם הבחנתם שכאשר החסידים מגיעים לגיל מבוגר יותר הקונספציה הזו נעלמת?

במידה והתצפית האישית שלי נכונה גם לאוכלוסיה חסידית צעירה רחבה יותר, מדוע אתם עושים זאת? ומדוע זה משתנה בגיל מבוגר יותר? האם בגילאים הצעירים עדיין לא הוטמעה מערכת הנימוסים האלמנטרית הנדרשת מאדם החי בעולם המודרני?

ולבסוף, היכן את חנה בבלי, ומדוע לא נתת שיעורים בקרית ספר ובאלעד?

הדפס כתבה

19 תגובות

    גם לי זה הפריע שנים עד שקלטתי שזה לא אישי אלא טבע פולני מובהק
    12/03/2019 20:03
    גם לי זה הפריע
  1. גם לי זה הפריע שנים עד שקלטתי שזה לא אישי אלא טבע פולני מובהק.

    בשיא הרצינות.
    זו הסיבה שכך מתנהגים אנשי חסידות גדולה וידועה מירושלים.
    זה לא סותר לכך שהם אנשי חסד מובהקים.

    • sg   13/03/2019 15:53

      לא קשור הם לא גרים באלעד
      לא תמיד צריך להשמיץ
      תודה

  2. כאילו ילדים חילונים אומרים תודה עוד טור אנטישמי באתר שמתקרא חרדי
    12/03/2019 20:42
    צ
  3. הכללה משמיצה
    12/03/2019 21:04
    לוטפיק
  4. נתקלתי גם בהרבה ליטאים שלא יודעים לומר תודה.
    זה לא קשור לליטאים וחסידים, אלא לדרך ארץ ואנושיות

  5. מי זו אותה חנה???
    12/03/2019 23:59
    יוסי
  6. היכן חונכת?? הכרת הטוב מקורה בחנה ההיא?? בושה לך
    שאלו הם מקורות הערכים שלך.

    • בן תיירה   13/03/2019 16:45

      היה בחור ליטוואק שעצר טראמפ בתחנת דלק והנהג התנצל שהוא לא יכול לקחתו מסיבה אישית וכאשר הנהג שב משירותים הוא מוצא את הבחור בתוך האוטו כבתוך שלו שואל אותו הנהג הרי אמרתי לך משהו ענה לו כופין על מדת סדום חלילה בלי להכליל אבל זה רק בןןןןןןןןןןןןןןןןן תיירה

  7. לי דווקא כן אמרו תודה כנראה רק לך לא אומרים.....
    13/03/2019 10:04
    יוני
  8. מה הקשר לחסידים,
    13/03/2019 11:09
    sd
  9. אני לוקח הרבה טרמפים, רוב האנשים אומרים תודה וישנם כאלו בין חסידם ובין ליטאים שלא אומרים תודה.

  10. מה היחוס שלך ?
    13/03/2019 12:43
    משה מיימוני
  11. הרי כל אדם אינטלגנט מתחיל מבין שאתה עלוב נפש וגזען מזן נחות מאוד
    להכליל עדה שלמה בגלל שני סיפורים בשעה שכל אחד יכול לומר לך סיפורים הפוכים
    הדבר היחיד שאני מסיק ממנו הוא או שאתה נצר למשפחה חסידית ומכאן השנאה
    או שאבות אבותיך לא היו מי יודע מה חרדים ולכן אולי מכאן נוטפת משהוא ישן שנאת עמי הארצות לתלמידי חכמים

  12. החנה בבלי הזאת שאתה מדבר עליה יש לה קשר לתלמוד בבלי??
    13/03/2019 16:33
    דיייב
  13. כי אני לא מכיר אותה
    ולשאלך זה פשוט הסגנון
    כמו שאתה מדבר עם משיהו ופתאום הוא נובח לך משום מקום נוווווו
    ובסיום שיחה בניגון מתמשך של ככככוללל טווווובבב
    ככה הם וזהו

  14. רק הספרדים לא שוכחים להגיד תודה רבה
    14/03/2019 10:47
    תושב מודיעין עלית
  15. כך מחנכים אותם בבית
    הכל מתחיל ונגמר בבית

  16. קווים אלעד
    15/03/2019 03:47
    נהג אוטובוס
  17. אצלי רוב הנוסעים אומרים יפה תודה ואיחולים כמו גוט שבת וכו’ ללא הבדל חסידים ליטאים וספרדים ממש מחמם את הלב

  18. לימוד נימוסים בדחיפות
    20/03/2019 23:44
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  19. צר לי אבל בתור חרדי אני יכול לומר שהרבה מן הציבור החרדי לוקה בעניין הזה וזה לא קשור כלל לחסיד או לא.ישנם כאלה שחושבים שלחנך את הילדים לנימוסים ולהתנהגות תרבותית זה דבר פסול. אז צר לי לבשר להם שדרך ארץ קדמה לתורה!! והמילים סליחה,בבקשה,וכדו’ הן לא מילים מגונות.לא פעם נתקלתי באנשים שדוחפים ונדחפים בתור ללא כל בושה.וכשהערתי להם על כך הם אפילו לא הבינו מה הבעיה

  20. למה "ליטאים" נדחפים לתוך הטור?
    28/03/2019 16:21
    זלמן
  21. מתגנב לטור בסופר, או משקר שהוא היה קודם?

    למה?

  22. כואב, אוי כמה שזה נכון,,,,
    03/04/2019 14:48
    זלמן לייב
  23. כמובן שלא רוצה להכליל את כולם אבל לא זוכר שפעם מישהו מהחסידים אמר לי תודה על טובות שעשיתי לו,, ולגבי פלאפון, יש לי פלאפון כשר עם חסימות וקטן ומהודר ומאושר! כשחסיד *** ביקש ממני רק הוצאתי מהכיס פשוט הלך בלי לומר מילה המקרה חזר על עצמו שוב, ואז קיבלתי על עצמי שחסיד *** או בדומיו מבקש פשוט אני עונה יש לי פלאפון אך אין באפשרותי להשאיל! ותתפוצצו!!!!!!!!!!!!! מכוערים במידות

  24. לא אומרים תודה
    07/04/2019 11:15
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  25. כל אחד מהם מקבל בפשטות את דברי חז’ל “בשבילי נברא העולם” והם רגילים שכל מדינת ישראל מגויסת למלא את מאוייהם. ולכן בעל הרכב צריך להודות להם שבחרו בו .

  26. נראה לי אבחנה נכונה
    12/04/2019 00:10
    דוד
  27. לי קורים מקרים דומים:
    בעיר ביתר קיימות שתי כניסות, בדרך כלל אני נכנס מאחת מהן, הרבה מהטרמיפיסטים החסידים מפצירים שאאריך את דרכי ואכנס דרך הכניסה השניה.

    פעם אחרת כשהייתי חדש בעיר, נער חסידי ביקש ממני טרמפ פנימי. אמרתי לו שאני צריך ליציאה מהעיר, שאלתי אותו האם לאן שהוא נוסע זה לא מאריך את הדרך. הוא טען שלא מאריך, אבל בפועל בגללול הדרך התארכה בהרבה. בנוסף לכך גם הזמן התעכב, יען כי היציאה הרגילה שלי התברכה במעגל תנועה, שמאפשר השתלבות מהירה יחסית לכביש מס’ 375, לעומת היציאה השניה שאותה כיוון אותי אותו נער חסידי, עדיין אין בה מעגל תנועה.

    לגבי אמירת תודה, אכן החסידים הצעירים אומרים בקול נמוך, אולי חלקם בכלל לא. לא ממש שמתי לב

  28. אני כבר לא נתן טרמפים לחרדים
    22/04/2019 21:28
    סולו
  29. כאחד שהיתה חיי על טרמפים בצעירותו אז אני יודע מה זה ובגלל זה אני תמיד נתן טרמפים כשאני יוכל, אבל רוב החרדים מתנהגים כאלו שזה הבית שלהם ושאתה חייב להם הכל. מאיפה החוצפה לבקש לכבות את הרדיו? והחוצפה לבקש ממני לנסוע דרך אחרות? ולמה 10 אנשים נפלאים אלך כשאת עוצר?

  30. בכללי זה ממש נכון , ולא סתם הכללה
    24/05/2019 11:53
    שלמה
  31. קרה לי לא מעט פעמים שנתתי טרמפ לחסיד והוא אפילו לא טרח להגיד תודה .
    מה שגרם לי פעם אחת לנעול את הדלת שלו , ופתחתי לו רק אחרי שמוס קצר על אמירת תודה.
    ופעם אחת איזה אדם מבוגר בן כ50 פשוט הנמיך לי את הרדיו(!!!)
    אדם זה נאלץ כל שאר הדרך לסבול מטראנסים בקולי קולות, עימך הסליחה