המשטרה ממליצה להעמיד לדין את ח”כ דוד ביטן באשמת שוחד

לפני הבחירות: המשטרה הודיעה כי גיבשה תשתית ראייתית נגד יו"ר הקואליציה לשעבר ועוד עשרות מעורבים • "קיבל שוחד במזומן בסכום מאות אלפי שקלים, וכן הבטחה לקבלת דירות בעד פעולות הקשורות בתפקידו. בתמורה הפעיל את סמכותו, השפעתו, עוצמתו וקשריו על גורמים שונים"
חיים טוויל
ל' אדר א' התשע"ט / 07.03.2019 11:01

הסתיימה חקירת הפרשה המכוּנה ‘תיק 1803’: המשטרה הודיעה היום (חמישי) כי היא ממליצה להעמיד לדין את ח”כ דוד ביטן מהליכוד בגין קבלת שוחד.

מלבד ביטן, המשטרה מסרה שגיבשה ראיות להגשת אישום נגד עשרות מעורבים נוספים בפרשה – בהם ראש עיריית ראשון לציון לשעבר דב צור, וסגן ראש עיריית תל אביב ארנון גלעדי.

פרשת 1803 עוסקת בחשד כי בין השנים 2017-2011, קיבלו ח”כ דוד ביטן, ארנון גלעדי ודב צור טובות הנאה מגורמים פרטיים, ובתמורה פעלו לקידום, אינטרסים של אותם גורמים.

בין הגורמים הפרטיים מצויים חברת דניה סיבוס, והמנכ”ל רונן גינזבורג, רשת כלבו מזון, יזמי נדל”ן, קבלנים ועוד.

בתחילת אותה תקופה שימש ח”כ ביטן במגוון תפקידים בכירים בעיריית ראשון לציון, בהם סגן ראש העיר ויו”ר הועדה לתכנון ובניה –  והחל ממרץ 2015 כיהן כחבר כנסת.

ארנון גלעדי שימש בתקופה האמורה במגוון תפקידים בכירים בעיריית תל אביב, בהם המשנה לראש העיר וחבר הוועדה לתכנון ובניה.

דב צור שימש כראש עיריית ראשון לציון.

החקירה הגלויה החלה ביום 3.12.17 לאחר אישור היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה. החקירה בוצעה על ידי היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח”ה) בלהב 433, בשיתוף פעולה עם רשות המסים בפיקוח ר’ אח”מ ור’ להב, ובליווי פרקליטות מחוז ת”א (מיסוי וכלכלה).

לפי המשטרה, “מדובר בחקירה מסועפת, מורכבת ומאומצת, אשר במהלכה בוצעו מאות פעולות חקירה, נגבו עדויות של למעלה מ-300 עדים ונחקרו כ-80 חשודים. סך הכל נגבו כ-650 הודעות בפרשה. נערכו חיפושים בעשרות זירות, נתפסו 700 קלסרי מסמכים, ובוצעו תפיסות כלכליות בסך עשרות מיליוני ש”ח”.

עם סיום החקירה עמדת המשטרה היא כי התגבשה תשתית ראייתית מספקת לביסוס חשדות כנגד עשרות מעורבים, בהם ח”כ ביטן – בעניינו התגבשה תשתית מספיקה ב-12 מהפרשיות, גלעדי וצור, דניה סיבוס והמנכ”ל גינזבורג, יזמים וקבלנים שונים ומעורבים שונים נוספים, לביצוע עבירות שוחד, הלבנת הון, קבלת דבר במרמה, מרמה והפרת אמונים ועבירות מס במקרים שונים על פני השנים 2017-2011.

ממצאי החקירה העלו כי ח”כ ביטן במסגרת תפקידיו הציבוריים השונים, הן בתקופה בה היה סגן ראש עיריית ראשון לציון והן בתקופה בה כיהן כח”כ, קיבל שוחד במזומן בסכום שעולה כדי מאות אלפי שקלים, וכן הבטחה לקבלת דירות בעד פעולות הקשורות בתפקידו.

בתמורה, הפעיל ח”כ ביטן את סמכותו, השפעתו, עוצמתו וקשריו על גורמים שונים והוביל לשינוי החלטות, מתן היתרים מסוגים שונים, והפחתת תשלומי עירייה. כן גרם לשינוי חוות דעת משפטית של גורמי מקצוע בעיריית תל אביב, זרז תהליכים בתשלום חובות וכדומה.

לפי המשטרה, במסגרת פעילותו, יזם ח”כ ביטן ישיבות בכנסת ובעיריות, פנה למקבלי החלטות והשקיע בעשייה זו מאמצים רבים. כל זאת עשה ח”כ ביטן במטרה לקדם את ענייניהם של הגורמים העסקיים שבשירותם פעל ומהם לקח טובות הנאה.

המשטרה מפרטת  כמה דוגמאות לפרשות בהן נמצאו ראיות לכאורה לביצוע עבירות:

• במסגרת פרשת ‘חברת דניה סיבוס’, התבססה תשתית ראייתית לכך שבשנים 2015-2013 נתן רונן גינזבורג, מנכ”ל החברה, סכום של 430,000 ש”ח כשוחד לח”כ ביטן ולאדם נוסף, על מנת לקדם אינטרסים של דניה סיבוס מול עיריית ראשון לציון ומשרד התחבורה, הקשורים בתכנית להקמת תחנת דלק במחלף עין הקורא על כביש 431 ולמכרז הנוגע לכביש 38.

• במסגרת פרשה הנוגעת ליזמי נדל”ן, התגבשה תשתית ראייתית לכך שעל פני השנים 2017-2011 סייעו ח”כ ביטן וארנון גלעדי ליזמים לקדם אישורים והיתרים ביחס לשלושה פרויקטים של נדל”ן בת”א מול גורמים שונים בעירייה. בתמורה לקידום הפרויקטים ניתן שוחד בסך של 385,000 ש”ח. חלק מכספי השוחד הוסוו באמצעות חשבוניות פיקטיביות.

• בנוסף נמצא כי ארנון גלעדי לקח שוחד, בכסות של תרומות, בסך של עשרות אלפי שקלים ממספר יזמים ובעלי עסקים ובתמורה לכך, סייע בפתרון בעיות מול עיריית תל אביב.

• פרשות נוספות שנחקרו העלו כי ח”כ ביטן טיפל בעניינם של רבים נוספים, בהם רשת כלבו מזון גדולה, בתמורה לשוחד בעשרות אלפי שקלים מכל אחד, וכן נמצא שבתקופה שכיהן כחבר כנסת המשיך להגיע לעיריית ראשון לציון, קיים פגישות בעיריית ראשון לציון וקידם אינטרסים של גורמים אשר מהם קיבל טובות הנאה. חלק מכספי השוחד ניתנו בכסות של תרומות וחלק הוסוו באמצעות חשבוניות פיקטיביות. באחד המקרים התקבלה גם הבטחה לנדל”ן (שתי דירות בפרויקט).

• פרשה נוספת שנחקרה בתיק זה נוגעת לחשדות נגד ראש עיריית ראשל”צ לשעבר, דב צור, בקשר לקשריו עם יזם נדל”ן מהעיר ראשון לציון. נמצא כי יזם הנדל”ן ניהל את קמפיין גיוס התרומות של דב צור לקראת הבחירות לרשויות המקומיות באוקטובר 2013, ובתוך כך גייס בעצמו תורמים והעמיד מנגנון לגיוס תרומות המהווה טובת הנאה שהתקבלה אצל דב צור.

במהלך כהונתו של צור כראש עיר, הוא דן בענייניו של היזם, קיבל החלטות וחתם על היתרים בנוגע לפרויקטים נדל”ניים של היזם, תוך הסתרת הקשר בין השניים והימצאות צור בניגוד עניינים מול היזם.

במשטרה מציינים כי ‘תיק 1803’ יועבר בהקדם לפרקליטות מיסוי וכלכלה לעיון ובחינה.

פרקליטו של ח”כ דוד ביטן, עו”ד אפרים דמרי, הגיב להמלצות המשטרה: “שוחחתי עם ביטן, תגובתו כמו שאומר ראש הממשלה – לא היה כלום כי אין כלום. הוא יצא ללא רבב ויוכיח את חפותו”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות