נחשף • על מה אלברט איינשטיין כתב: “כקדוש יהודי, אני מתבייש”

קובי פינדרוס
|
ל' אדר א' התשע"ט / 06.03.2019 23:41
נחשפו 110 כתבי יד של אלברט איינשטיין, ביניהם מכתבו לבנו בתקופת השלטון הנאצי ולחברו המהנדס מישל בסו שהחליט להתנצר • במכתבים לבנו הביע דאגה מהשלטון הנאצי

תגלית מרתקת מחייו של גאון המדע היהודי: 110 כתבי יד של אלברט איינשטיין שטרם נחשפו פורסמו היום (רביעי) באוניברסיטה העברית. כך פורסם בחדשות ‘כאן’.

האוסף, שנרכש מאספן פרטי עבור ארכיון אלברט איינשטיין באוניברסיטה העברית, מכיל חישובים אבודים של תאוריית השדות המאוחדת של איינשטיין, מכתבים לבנו בתקופת השלטון הנאצי ומכתבים עם הערות אישיות על עניינים משפחתיים וזהות יהודית.

איינשטיין, אמנם לא היה יהודי דתי, אך הקפיד על זהותו היהודית.

כך, למשל, באחד המכתבים שנחשפו, אותו שלח לחברו המהנדס מישל בסו – איינשטיין מקניט את בסו על התנצרותו, ובמקביל מתרשם מנכונותו ללמוד עברית: “וודאי לא תגיע לגיהינום, גם אם עברת הטבלה כגוי. אינך מחויב ללמוד את שפת אבותינו, בעוד אני, כ’קדוש יהודי’, אמור להתבייש בעובדה שאיני יודע כמעט דבר. אך אני מעדיף להתבייש מאשר ללמוד אותה”.

באוסף ניתן למצוא גם מכתב משנת 1935 מאיינשטיין לבנו, הנס אלברט, שהתגורר באותה תקופה בשוויצריה. במכתב איינשטיין מביע את דאגתו מהידרדרות המצב באירופה ועליית המפלגה הנאצית בגרמניה: “אני קורא במעט דאגה על תנועה ניכרת בשוויצריה, תחת הסתת הגרמנים הבנדיטים. אך אני מאמין שאף בגרמניה דברים מתחילים אט אט להשתנות. בוא רק נקווה שלא תהיה מלחמה באירופה קודם לכן”.

עוד באוסף ניתן למצא נספח הכתוב בכתב יד, שלא פורסם או נחקר מעולם, למאמר מדעי שאיינשטיין הגיש לאקדמיה הפרסית למדע בשנת 1930. המאמר הינו אחד מניסיונותיו הרבים לאחד את כוחות הטבע לכדי תיאוריה יחידה. עד היום המסמך היה נחשב לאבוד.

בהלוויתו של בסו אגב, אמר אינשטיין [שנפטר חודש מאוחר יותר]: “כעת בסו עוזב את העולם המוזר הזה, קצת לפני. אין לכך משמעות. אנשים כמונו, המאמינים בפיזיקה, יודעים שההבחנה בין עבר, הווה ועתיד הינה לא יותר מאשליה עיקשת”.