השוטר גרר עצור בחגורת מכנסיו – והמשטרה תשלם לו 10,000 שקלים פיצוי

המשטרה תשלם כ-10,000 ש"ח פיצויים לצעיר שנעצר בשער הר הבית ונגרר לאורך הרחוב כאשר השוטר אוחז בחגורת מכנסיו • השופטת: המשטרה התרשלה וחרגה מהתנהגות סבירה, נגרם נזק לעצור • פרקליטו: " לא מספיק פיצויים - צריך שמישהו במשטרה יתן את הדין"
חיים טוויל
כ"ה אדר א' התשע"ט / 02.03.2019 21:21

פסק דין שניתן בבית המשפט השלום בירושלים, חייב את המשטרה לשלם כ-10,000 שקלים פיצויים לפעיל הר הבית יאיר קהתי, בגין מעצר אלים.

בקביעתה, פסקה השופטת כי המשטרה התרשלה וחרגה ממסגרת ההתנהגות הסבירה וכתוצאה מכך נגרם לעצור נזק, ועל כן יש לחייבה לפצותו.

המקרה ארע לפני כשנתיים וחצי, כאשר קהתי הגיע להתפלל בשער הכותנה, אחד משערי הר הבית.

לאחר שסיים את תפילתו, הגיעו למקום שתי נערות שביקשו מהמשטרה להיכנס דרך השער לתוך מתחם הר הבית. לאחר שסירבו השוטרים לבקשת הנערות, שלף קהתי מצלמה על מנת לצלם את הנעשה, כאשר בכל הזמן הזה מבקש ממנו שוטר לזוז מהמקום בטענה שהוא חוסם את המעבר.

קהתי סרב מספר פעמים, עד שהודיע לו השוטר שהוא עצור, והוא נלקח לתחנת המשטרה הסמוכה.

לדברי קהתי, גרר אותו השוטר, תוך שהוא מחזיק בחגורת מכנסיו לאורך כ-300 מטרים, וזאת לעיני העוברים והשבים ברחוב. לטענת קהתי, לא היתה שום סיבה חוקתית לבקשת השוטר לעזוב את המקום, והשוטר לא הסביר לו מדוע עליו לעזוב – ולכן נשאר סמוך לשער.

קהתי הגיש תלונה למחלקה לחקירות שוטרים נגד השוטר, אך במח”ש החליטו לסגור את התלונה. כמו כן, הוגש ערעור לפרקליטות המדינה בנושא, אך הערעור נדחה גם הוא.

בעקבות כך הגיש קהתי, באמצעות עו”ד מנשה יאדו מארגון חוננו, תלונה אזרחית לבית המשפט השלום בירושלים כנגד השוטר, בגין הטרדה.

במהלך הדיונים טענה המשטרה כי ישנה הוראה משטרתית המאפשרת לעצור תוך שימוש בתפיסה במכנסיים, אך לאורך כל הדיון לא הציגה המשטרה שום סימוכין המוכיח את קיום ההוראה.

במהלך הדיון הוכיח עו”ד יאדו כי קיימים נהלים ברורים לגבי פעולות ואיסורים בעת הולכת עצור, מתקוף הזכות לכבוד האדם וחירותו, וכן הוכיח שבמקרה זה עברה המשטרה על הכללים.

כמו כן, במהלך החקירה הנגדית שערך עו”ד יאדו לשוטר, אמר השוטר: “העניין שלגבי ההנחיה הזו, לא זוכר אותה”.

בפסק הדין קבעה השופטת שהתובע אומנם לא נאזק, אך הוא הובל במקום ציבורי תוך פגיעה בכבודו, ובפרט ביחס של השפלה וזלזול. כמו כן קבעה השופטת, כי לא הייתה הוראה המאשרת להשתמש בתפיסה בחגורה בעת מעצר.

“מסקנתי היא אפוא כי הכבילה במקום ציבורי היתה שלא כדין, היות ומדובר בהחלטה לא סבירה ולא מידתית מטעם הרפ”‘ק לאורך 200 או 300 מטרים, ועל כן התובע זכאי לפיצוי”, נכתב בפסק הדין.

עו”ד מנשה יאדו מארגון חוננו: “הניצחון בתביעה משמח, אבל בהחלט לא מספיק. אנחנו רוצים לקבל ממשטרת ישראל תגובה מי אחראי למעשה הזה, מי יתן דין וחשבון על המעשה הזה, מי יקבל אחריות על המעשה הזה. ולא מספיק לי שמשלם המיסים מוציא 10,000 ש”ח לפצות את הבחור שנפגע. צריך גם שמישהו במשטרה יתן את הדין, יכיר באחריות, לשם אנו חותרים כעת”.

ממשטרת ישראל נמסר: החשוד נעצר בשנת 2016, לאחר שהפר את הסדר הציבורי במקום תוך ביצוע פרובוקציה ולא נשמע להוראות השוטרים לחדול ממעשיו.

בימ״ש דחה את טענותיו בנוגע לחוקיות המעצר וקבע כי המעצר בוצע כחוק, ומנגד הורה על פיצוי בגין אופן ביצוע המעצר בשיעור של פחות משליש מהסכום שדרש בכתב התביעה.

החלטת בימ״ש נלמדת בימים אלו ואנו שוקלים הגשת ערעור על תוצאותיה. משטרת ישראל לא תאפשר הפרת הסדר הציבורי לאף אדם באופן בוטה ובניגוד לחוק, תמשיך לאכוף את החוק בנחישות ובד בבד תקפיד על כבודם וזכויותיהם של עצורים באשר הם.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות