צו חדשני: סרטוני תעמולת בחירות לא מזוהים – יהוו עבירה פלילית

יו"ר ועדת הבחירות המרכזית קבע כי פרסומי תעמולה באינטרנט חייבים להיות מזוהים, גם ברשתות חברתיות ובמנועי חיפוש • השופט מלצר: "פירסום תעמולתי אנונימי מקשה על גורמי ביטחון להציף חששות מפני התערבות זרה בבחירות לכנסת ה-21"
אריה ריבקינד
כ"ג אדר א' התשע"ט / 27.02.2019 23:16

יו”ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט חנן מלצר, הורה היום (רביעי) כי גם פרסומי תעמולה באינטרנט – לרבות ברשתות החברתיות ובמנועי החיפוש – חייבים להיות מזוהים.

מדובר בהחלטה תקדימית, לפיה סרטונים ומודעות שמפיציהם או מפרסמיהם לא יזדהו – עוברים עבירה פלילית.

על פי ההחלטה, מסר תעמולה מטעם מפלגה, רשימת מועמדים, או מי מטעמם – אסור שיהיה אנונימי.

ההחלטה התקבלה במטרה להגביר את השקיפות, לקשר בין מסר התעמולה למוסר התעמולה, וכדי למנוע הטעיה לא הוגנת של הבוחרים.

יו”ר ועדת הבחירות הדגיש כי מעבר לכך, פרסום תעמולה אנונימית מקשה על יכולתם של גורמי הביטחון לבדוק אם יש מעורבות זרה בבחירות לכנסת ה-21, וזאת כלקח ממערכות בחירות במדינות אחרות בעולם.

לדברי השופט מלצר, “תעמולה אנונימית שאינה מזוהה עלולה לרדד ולדרדר את השיח, ולהביא בתקופת הבחירות לניצול הרשתות החברתיות ומנועי חיפוש לשם פגיעה בדמוקרטיה וערכי היסוד של החברה”.

בוועדת הבחירות מבהירים,  כי הצו חל על המפרסמים, ולא על פלטפורמות הפרסום שבהן הפרסום נעשה ללא עריכה או עימוד – כגון גוגל או פייסבוק. זאת, משום שפלטפורמות אלה לא היו צד להליך, והבהירו שיפעילו מנגנון של “הודעה והסרה” – כך שאזרחים יוכלו לדווח להן על פרסומים תעמולתיים אנונימיים, וככל שיתברר שהפרסום אנונימי, הפלטפורמה תשקול להסיר אותו.

בוועדה אומרים, כי במסגרת השיקולים להסרת הפרסום, אמורים להילקח בחשבון אף ההחלטה וצו המניעה שהוצא.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות