התרגשות: גוזל ראשון של עיט ניצי בקע בגרעין רבייה של ‘פורשים כנף’

העיט שמצוי בסכנת הכחדה, בקע הלילה במשקל 70 גרם הוא יגדל בחי בר כרמל עד שיגיע לגיל 4-5 חודשים - ואז יועבר למשך כשבועיים לכלוב איקלום בצפון, ומשם לטבע הפתוח
שלמה בן חיים
כ' אדר א' התשע"ט / 25.02.2019 13:24

גוזל ראשון לעונה של עיט ניצי, עוף דורס ממשפחת הנציים המצוי בישראל בסכנת הכחדה, בקע הלילה (שני) בגרעין הרבייה של פרויקט ‘פורשים כנף’ בשמורת הטבע חי בר כרמל.

גרעין הרבייה שהוקם לפני מספר שנים במסגרת פרויקט ‘פורשים כנף’ המשותף לרשות הטבע והגנים, החברה להגנת הטבע וחברת החשמל, נועד לשקם את אוכלוסיית העיט הניצי בחבל הים תיכוני של ישראל.

גוזל העיט, שבקע במשקל 70 גרם, יגדל בחי בר כרמל עד שיגיע לגיל 4-5 חודשים – ואז יועבר למשך כשבועיים לכלוב איקלום בצפון, ומשם לטבע הפתוח, בשאיפה שיצטרף בהצלחה לאוכלוסייה המקננת בישראל.

אורכו של עיט ניצי בוגר מגיע ל 55-65 ס”מ והוא בעל מוטת כנפיים של כ-1.5 מטר. הוא מקנן על גבי צוקים או עצים גדולים בקינים בגודל של כ-2 מטר, אותם הוא בונה מענפים.

בעולם מוערך מספרם של העיטים הניציים במספר אלפים. בישראל אוכלוסייתם מונה רק 15 זוגות.

רגע הבקיעה של הגוזל. צילום: מצלמות פרויקט פורשים כנף

האיומים המשמעותיים על העיט הניצי בישראל ובעולם הם התחשמלות והרעלות מחומרי הדברה ועופרת, כאשר בישראל ישנם איומים נוספים של חמיסת קינים לצורכי גידול פרטי וכן הפרעות של כלי טיס.

בפרויקט ‘פורשים כנף’ פועלים כל הגורמים המעורבים בהם רשות הטבע והגנים, החברה להגנת הטבע וחברת החשמל בכל האמצעים, על מנת לצמצם עד כמה שניתן את איומים אלו, לרבות מיגון עמודי חשמל, פיקוח ואכיפה כנגד חומסי קינים והפרעות כלי טיס, וכמובן הפעלת גרעין הרבייה המיוחד.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות