הזוי: מדוע המונים מאמינים שכדור הארץ הוא לא עגול? “בגלל היוטיוב”

תנועת המונים בארה"ב סבורה: ממצאי המדע לפיהם כדור הארץ עגול, אינם אלא קונסיפרציה - צורתו האמיתית היא שטוחה בצורת 'דיסקוס' • חוקרים שבחנו את התופעה: הצמיחה בקבלת תיאוריות הקונספירציה - בגלל סרטוני היוטיוב
קובי פינדרוס
ט"ו אדר א' התשע"ט / 20.02.2019 21:33

קשה לתפוס זאת אך ישנם אנשים כאלו: תנועה גדולה בארה”ב סבורה כי כדור הארץ אינו עגול, אלא דווקא שטוח, או ליתר דיוק עשוי בצורה של ‘דיסקוס’.

מה גורם לאנשים נורמטיביים להאמין בתיאוריה כה מופרכת?

באתר ‘הארץ’ דווח, כי חוקרים מאמינים כי הם זיהו את הגורם המרכזי לעלייה בכמות האנשים שמאמינים בזאת: היוטיוב.

על פי הדיווח, חשדם של החוקרים התעורר כאשר ביקרו בשני המפגשים הגדולים ביותר של התנועה: בכנס השנתי בראליי שצפון קרוליינה ב-2017, ולאחר מכן בכנס בדנבר שבקולורדו שהתקיים ב-2018.

החוקרים ראיינו 30 משתתפים בכנס וגילו כי קיים דימיון הקשור לסיפורים של אותם אנשים, בנוגע לדרך שבה הם השתכנעו כי כדור הארץ אינו אובייקט עגול המסתובב ברחבי החלל, אלא דווקא עצם דמוי דיסקוס. כל הנשאלים, מלבד אחד, סיפרו כי הם לא היו משוכנעים באמיתות התאוריה עד לפני שנתיים, אך שינו את דעתם לאחר שצפו בסרטונים שמקדמים תאוריות קונספירציה ביוטיוב.

“האדם היחיד שלא טען שנחשף לכך מהסרטונים, היה שם עם בתו ובן זוגה ואמר כי הם ראו את הסרטונים וסיפרו לו על כך”, אמרה אשלי לנדראם, מי שהובילה את המחקר באוניברסיטת טקסס טק.

הראיונות של החוקרים חשפו כי מרבית הנשאלים צפו בסרטוני יוטיוב הנוגעים לתאוריות קונספירציה אחרות – בהם תאוריות על אסון התאומים, הירי בסנדי הוק והשאלה האם נאסא באמת הגיעה לירח – כשבמהלכם הציעה להם הפלטפורמה סרטונים הנוגעים לתאוריית הכדור השטוח.

חלקם סיפרו כי צפו בסרטונים רק כדי להפריך את התאוריות, אך מצאו את עצמם “נכבשים” על ידי התאוריה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות