לפידים וסמלי נאצים: מצעד המהלל גנרל בולגרי שתמך בהשמדת יהודים

מאות ניאו-נאצים צעדו הערב ברחובות סופיה שבבולגריה ב'מצעד לוקוב', תוך נשיאת לפידים וקריאות המהללות את חריסטו לוקוב • הקונגרס היהודי העולמי: "מזעזע לראות כי בשנת 2019 באירופה צועדים בחופשיות אנשי ימין קיצוניים ומפיצים את מסר השנאה כלפי יהודים"
נתן פרל
י"ב אדר א' התשע"ט / 16.02.2019 22:46

הערב (מוצאי שבת) יצאו מאות ניאו-נאצים לרחובות סופיה שבבולגריה וצעדו ב’מצעד לוקוב’, תוך נשיאת לפידים וקריאות המהללות את חריסטו לוקוב – גנרל בולגרי אשר תמך בחקיקת חוקים אנטישמיים ובעד גירוש יהדות בולגריה למחנות השמדה, בזמן מלחמת העולם השנייה.

‘מצעד לוקוב’ הוא מצעד ניאו-נאצי שנתי, המתקיים בעיר הבירה סופיה, למרות צו איסור מפורש של ראש העיר לקיומו. משתתפי המצעד עותרים כל שנה לבית המשפט, פעם אחר פעם, ומקבלים היתר לקיים את המצעד.

הקונגרס היהודי העולמי, יחד עם ארגון ‘שלום’ המייצג את הקהילה היהודית המקומית, נאבקים בתופעה זו שנים רבות באמצעים פוליטיים ודיפלומטים, אך בית המשפט קבע כי אין מניעה חוקתית לקיום המצעד.

גם היום כבכל שנה יצאו לרחובות מאות תומכים ניאו-נאצים ובידיהם לפידים בוערים, וצעדו ברחובות המרכזיים ביותר של העיר סופיה, תוך קריאות לזכרו של חריסטו לוקוב.

המצעד החל בארמון התרבות הלאומי, משם המשיך לאורכה של העיר והסתיים בביתו של חריסטו לוקוב.

לקראת המצעד שהתקיים היום, הקונגרס היהודי העולמי הביע בסוף השבוע את דאגתו מהתפשטות תופעת המצעדים הניאו נאצים באירופה שמושכת מגוון רחב של תומכים בינלאומיים בהפגנת סולידריות לצד מפגינים מקומיים למען אג’נדה של אנטישמיות, שנאת זרים וניאו נאציזם.

“רק בשבת האחרונה חברו מאות ניאו נאצים מאירופה לאלפים בבודפשט למצעד תמיכה במפלגת ‘צלב החץ’, ששיתפה פעולה עם הנאצים ותחת שלטונה הקצר נרצחו עשרות אלפי יהודים”, אמר מנכ”ל הקונגרס היהודי העולמי רוברט זינגר.

על מנת להמשיך ולהיאבק בתופעה זו, יזמה עיריית סופיה יחד עם הקונגרס היהודי העולמי מצעד סובלנות מיוחד, אשר יהווה מצעד נגדי למצעדי השנאה. מצעד חיובי זה יתקיים במהלך חודש הבא בו עתידים להשתתף כ-30,000 אזרחים, אשר יקראו לסובלנות ומאבק בתופעות השנאה.

מנכ”ל הקונגרס היהודי העולמי, רוברט זינגר: “מזעזע לראות כי בשנת 2019 באירופה, במקום בו ניסו הנאצים לחסל את אוכלוסיית היהודים כולה, צועדים בחופשיות אנשי ימין קיצוניים עם לפידים וסמלים נאצים ומפיצים את מסר השנאה כלפי יהודים ומיעוטים נוספים.

“כל מגני הדמוקרטיה והסובלנות צריכים וחייבים למנוע את ההפגנות הללו למען ביטחונם של כלל אזרחי אירופה. הקונגרס היהודי העולמי מקיים לאורך השנה פעולות רבות לביטול המצעדים ובשיתוף הקהילות היהודיות מקומיות דואג לחזק את ביטחון אזרחי הקהילה.”

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות