עם כוס קפה: כך חמאס העביר מסר לפיגוע התאבדות באוטובוס בלוד

השב"כ חשף ניסיונות של ארגון הטרור חמאס ברצועת עזה לגייס מחבלים מיו"ש לביצוע פיגועי טרור, תוך שימוש בערוץ 'אל אקצא' להעברת מסרים סמויים • כך זה עבד
חיים טוויל
ח' אדר א' התשע"ט / 13.02.2019 12:54

שירות הביטחון הכללי חשף ניסיונות של ארגון הטרור חמאס ברצועת עזה לגייס מחבלים מיהודה ושומרון וממזרח ירושלים – לפעילות טרור נגד ישראל, תוך שימוש בשידורי ערוץ הלווין ‘אל אקצא’ להעברת מסרים חשאיים.

בשנים האחרונות נעצרו על ידי השב”כ וצה”ל עשרות צעירים, ביניהם מספר נשים, מרחבי יהודה ושומרון ומזרח ירושלים אשר עמדו בקשר עם אנשי היחידה החשאית בחמאס, ופעלו בהנחייתה לבצע פיגועי תופת בישראל.

רק בחודש אוקטובר האחרון נחשפה פרשה נוספת, שבה חברי היחידה גייסו תושבי יו”ש ומזרח ירושלים לפעילות צבאית שסוכלה על ידי שירות הביטחון הכללי.

במסגרת החקירה העדכנית, נעצרו מספר מחבלים ביו”ש אשר חשפו בחקירותיהם בשב”כ את השיטה בה גוייסו והופעלו על ידי חמאס ברצועת עזה.

קותיבה אלנואגעה, בן 21, תושב העיירה יאטה, נעצר לחקירת שב”כ בדצמבר 2018. בחקירה עלה, כי לפני כשנה החל לשוחח בפייסבוק עם מחבל חמאס מרצועת עזה בשם מחמד ערביד. קותיבה סבר בתחילה שמחמד ערביד הינו עיתונאי, כיוון שבמהומות על גבול רצועת עזה הצטלם ערביד בעת שלבש חולצה עליה היה הכיתוב “PRESS”.

בנובמבר 2018 חיבר מחמד ערביד בין קותיבה לאיש חמאס שהציג עצמו כפעיל הזרוע הצבאית של חמאס, והציע לקותיבה לבצע פיגועי טרור בשם חמאס.

כך פעלה השיטה

על מנת להוכיח לקותיבה שאכן הוא משוחח עם חבר בזרוע הצבאית של חמאס, נאמר לו לבחור פסוק מהקוראן ולצפות למחרת בשידורי ערוץ הלווין ‘אל אקצא’, בו תשודר תוכנית טלוויזיה במהלכה ידבר השדרן על הפסוק אותו בחר.

ביום שלמחרת, אכן נוכח קותיבה כי שוחח עם מחבל חמאס, זאת לאחר שבערוץ אל אקצא דובר על אותו פסוק שבחר.

קותיבה התבקש על ידי מחבלי החמאס ברצועה לבצע פיגוע התאבדות באמצעות חגורת נפץ באוטובוס בעיר לוד, והיה אמור לקבל לידיו את חגורת הנפץ מספר ימים לאחר המועד בו נעצר.

בהאא שגאעיה , בן 21, תושב הכפר דיר גריר בבנימין, סטודנט ללימודי דת באוניברסיטת אבו-דיס, שימש גם כראש תא סטודנטים חשאי של חמאס באוניברסיטה בה למד. בהאא השתחרר ממאסר של שנתיים במאי 2018, לאחר שהורשע בפעילות במסגרת חוליית טרור שגוייסה על ידי חמאס במטרה לבצע פיגועי התאבדות וירי נגד ישראלים.

בהאא נעצר לחקירת שב”כ בדצמבר 2018. בחקירתו עלה כי מספר חודשים לאחר שחרורו ממאסר, יצר עמו מחבל חמאס מרצועת עזה קשר בפייסבוק, הציע לו לקחת חלק בפעילות צבאית וציין בפניו כי אנשים מתחנת ‘אל אקצא’ מציעים לו לפעול בחמאס.

המחבל הרצועתי עימו שוחח הוא מוסא עליאן, פעיל חמאס בן 24 מג’בליה, אשר מזדהה ברשתות חברתיות כעיתונאי.

אחמד אבו עישה , בן 23, תושב העיר שכם, נעצר לחקירת שב”כ בדצמבר 2018. בחקירתו עלה, כי קיבל פניה מגורמי חמאס ברצועת עזה במטרה לקדם פעילות צבאית והועברו מסרים תוך שימוש בערוץ ‘אל אקצא’ באופן דומה.

עוד עלה בחקירתו כי בהמשך לפניה שקיבל מעזה, גייס אחמד את סעיד עיסא, מחבל חמאס בן 24 משכם לטובת מימוש פיגוע דקירה בישוב ישראלי, זאת בהשראת הפיגוע בשנת 2011 בו נרצחו בני משפחת פוגל.

עלאא’ שראונה, בן 26, תושב מזרח ירושלים בעל תעודת זהות כחולה מסילוואן, נעצר לחקירת שב”כ ב-8 בינואר 2019. בחקירתו עלה, כי גויס על ידי פעילי הזרוע הצבאית בעזה לטובת הקמת חוליה צבאית.

בחקירתו של עלאא עלה עוד כי פעילי הזרוע הצבאית – מחמד ערביד, מחמד אבו כויכ ומחמד עקל, שלחו אותו לבצע משימות כגון צילום מרכזי עניין בירושלים.

השימוש של מחבלי הזרוע הצבאית של חמאס בערוץ אל אקצא למטרות טרור מוכר לשירות הביטחון הכללי ולצה”ל והיווה נדבך משמעותי בהחלטה לפגוע בבניין אולפני הערוץ ברצועה בחודש נובמבר האחרון.

בשב”כ מכירים את השימוש בשדרנים וכתבים בערוץ הפועלים כחלק מהזרוע הצבאית של חמאס להעברת מסרים סמויים במסגרת שידורי הערוץ, אשר מטרתם הינה אימות כי הפעילות אליה גוייסו תושבי יו”ש מבוצעת בהכוונת מחבלי חמאס מרצועת עזה.

דוגמה לשימוש במסרים סמויים ניתן לראות בסרטון המוצג לעיל:

דוגמא לשימוש בערוץ אל אקצא להעברת מסרים לפעילי טרור

על מנת להוכיח למחבל מגויס באיו”ש שאכן הוא משוחח עם מחבל חמאס מרצועת עזה, נאמר לו מבעוד מועד לצפות בשידורי ערוץ הלווין ‘אל אקצא’ במועד ספציפי, בו השדרן בטלוויזיה אמור להניח כוס שתיה בתחילת השידור ולומר משפט משיר.

מצפייה בשידור קיבל למעשה המחבל ביו”ש אישור לדברים שאמר לו המחבל מרצועת עזה.

בין השדרנים שסייעו לזרוע הצבאית של חמאס בהעברת מסרים: אסלאם בדר, בן 30, תושב ג’בליה, פעיל חמאס ושדרן מוכר בתחנה; ראגי המץ, בן 32, תושב עזה, פעיל חמאס ושדרן מוכר בתחנה.

גורם בכיר בשב”כ אמר: “פעילות זו של הזרוע הצבאית של חמאס, מצטרפת לשורה ארוכה של ניסיונות פיגוע של חמאס עזה באמצעות גיוס פעילים באיו”ש ובמזרח ירושלים, אשר סוכלו על ידי שירות הביטחון הכללי בשנים האחרונות ועד כה הובילו למאסרם של עשרות צעירים בירושלים, יהודה ושומרון.

”ניסיונות חמאס להניע פעילות זו, למרות הכישלונות החוזרים ונשנים, מעידים על האסטרטגיה בה בחרו ראשי החמאס, לנסות ולערער את היציבות באיו”ש בכל מחיר.

”המשך פעילות מנגנון פיגועים חשאי המופעל על ידי בכירי חמאס ברצועת עזה מהווה גורם מערער מרכזי ומסוכן אשר מייצר איום מהותי ומיידי על היציבות באזור, וזאת בדגש על נחישות גורמי חמאס לגייס לפעילות צבאית פעילים תושבי מזרח ירושלים אשר מחזיקים בבעלותם תעודות זהות כחולות ונגישים לשטחי ישראל.

”חשיפת תשתית זו מעידה פעם נוספת על הניצול הבלתי פוסק של תושבי איו״ש לבצע פעילות צבאית בשם חמאס רצועת עזה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות