פרשת מרמה של 24 מיליון שקל: עונשי מאסר לחברי ‘המתמידים’

בית המשפט המחוזי בירושלים גזר חמש שנות מאסר על מתתיהו הירשמן ועונשים משמעותיים על עוד 8 חברים מ'קהילת המתמידים', בגין קבלה במרמה של 24 מיליון שקל ממשרד החינוך • הורשעו שקיבלו כספי תמיכות למוסדות לימוד, תוך מצג שווא של רשימות תלמידים - וזיוף תעודת זהות
חיים טוויל
י"ח שבט התשע"ט / 24.01.2019 12:31

השופט רם וינוגרד מבית המשפט המחוזי בירושלים גזר היום (חמישי) 5 שנות מאסר על מתתיהו הירשמן ו-150 אלף ש״ח קנס כספי, ועונשים משמעותיים על שמונה נאשמים נוספים, חברי ‘קהילת המתמידים’.

על חיים הירשמן נגזרו  4 שנים, שמואל הירשמן – 3 שנים ו-4 חודשים, אליעזר לנדי – 3 שנים ו-4 חודשים, יצחק וולס – שנה ו-4 חודשים, שרוליק הירשמן – 6 חודשי עבודות שירות, עמרם הירשמן – 4 חודשי עבודות שירות, יעקב זייבלד – 3 חודשי עבודות שירות, וצבי הירשמן – 250 שעות לציבור.

הנאשמים הורשעו בעבירות מרמה בנסיבות מחמירות, זיוף בנסיבות מחמירות, שימוש במאות מסמכים ותעודות זהות מזויפות, עבירות הלבנת הון בהיקף של מליוני ש”ח, ושני נאשמים הורשעו בעבירות שיבוש מהלכי משפט, הטרדת עדים והפרת הוראה חוקית.

בית המשפט קבע כי הנאשמים הונו את המדינה ומוסדותיה וקיבלו במרמה כספי תמיכה בעמותות בסך של 24 מיליון ש”ח.

מדובר בפרשה בה המורשעים הגישו למשרד החינוך בקשות כוזבות רבות לתמיכה במוסדות תורניים השייכים לקהילת ‘המתמידים’.

הבקשות הכוזבות הוגשו בשם עמותות שונות, הנמצאות כביכול בשליטת אנשים שונים ופועלות ממקומות שונים, כשבפועל כל העמותות הופעלו על ידי הנאשמים והיו בשליטתם הבלעדית.

לבקשות הכוזבות צירפו הנאשמים מסמכים מזויפים שייצרו מצג שווא כאילו העמותות פועלות כדין ועומדות בדרישות הסף של משרד החינוך לקבלת כספי תמיכה, והן כללו בנוסף גם מצג שקרי על אודות כמות התלמידים במוסדות העמותות, כמות אותה הגדילו על ידי שימוש בפרטים של מי שאינם תלמידים בפועל בעמותות הללו.

בנוסף, הורשעו הנאשמים בזיוף מאות תעודות זהות עם תמונות של מתחזים מטעם חברי הקהילה, דבר שנועד להבטיח שמצג השווא ביחס למספר התלמידים המדווח לא ייחשף על ידי המדינה.

במקרה של ביקורת מצד המדינה באחת העמותות דאגו הנאשמים להזעיק למוסדות הרלוונטיים את המתחזים, ציידו אותם בתעודת הזהות המזויפת המתאימה לדיווח הכוזב שהועבר למשרד החינוך ביחס למוסד נשוא הביקורת והנחו אותם להציג אותן בפני המבקרים.

המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה: “מדובר בפרשת המרמה הגדולה ביותר שנחשפה בתחום התמיכות בכלל, ובתחום התמיכות למוסדות תורניים בפרט, בסך כולל של 24 מיליון ש”ח.

“חשיפת הפרשה, העמדתם לדין של המעורבים בעבירות המרמה וגזר הדין מעידים על נחישותם של הפרקליטות ושל גורמי האכיפה לחשוף את עבירות המרמה גם כאשר הן מבוצעות בקהילה סגורה, שאנשיה לעיתים אינם משתפים פעולה עם הרשויות. הפרקליטות טענה כי יש להוקיע את מעשיהם של אלה אשר הונו את המדינה וקיבלו כספים במרמה על חשבון גופים אחרים הפועלים כדין”.

עם זאת, בפרקליטות מאוכזבים מהעונשים שהוטלו על הנאשמים.

“הפרקליטות תלמד את גזר הדין ותשקול צעדיה”, נאמר בהודעה.

הדפס כתבה

3 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    תיקון טעות
    24/01/2019 14:03
    שמעון
  1. על שמואל הירשמן ואליעזר לנדי נגזרו 2 שנים ו4 חודשים ולא כמו שפרסמתם

  2. החולבים את המדינה--המתמידים
    24/01/2019 19:50
    משה
  3. אינני מבין מה רוצים מהם? הדעה המקובלת בציבור שלנו היא שזה “כמציל מידם” אז מה הם אשמים שתפסו אותם?

  4. חילול השם גמור!!!!!!
    27/01/2019 09:12
    מנחם
  5. איכססססס אחד גדול!
    פשוט לא להאמין שנוכלים שכאלה שורצים בקרב הציבור האיכותי של הבני תורה.
    חייבים לעשות בדק בית יסודי וחריש עמוק על מנת לעקור את העשבים השוטים והזדים האלה, שגורמים להכפיש ציבור גדול ביותר.
    זו לבטח לא דרכה של תורה.
    שור מועד שנגח מתמול שלשום דינו שיוקע מתוך הציבור ועל ידי כל הקהל כולו!