צנזורה? עתירה נגד עיריית בני ברק שמדירה פוליטיקאיות בשלטי חוצות

שדולת הנשים בישראל ופרופ׳ קרין נהון דורשים מוועדת הבחירות המרכזית לקבוע: לעיריית בני ברק "אין סמכות לשמש כצנזורית על תכני פרסום בשלטי חוצות" • "אישה ששואפת להתמודד בפוליטיקה, תיאלץ לקחת בחשבון שנקודת הפתיחה שלה נחותה לעומת זו של מתמודדים־גברים?"
אריה ריבקינד
י"ז שבט התשע"ט / 23.01.2019 13:30

שדולת הנשים בישראל ופרופ׳ קרין נהון עתרו הבוקר (רביעי) לוועדת הבחירות המרכזית, נגד הדרת פוליטיקאיות משלטי החוצות בעיר בני ברק.

בעתירה מבקשות השדולה ופרופ׳ נהון מוועדת הבחירות לקבוע, כי מדיניות עיריית בני ברק וחברת השילוט ‘חוצות זהב’, המדירה נשים משלטי החוצות “בטלה, בכלל ובקשר לתעמולת בחירות בפרט”, וכי לעירייה “אין סמכות לשמש כצנזורית על תכני פרסום בשלטי חוצות, בכלל ובקשר לתעמולת בחירות בפרט”.

כמו כן, מבקשות העותרות כי ועדת הבחירות המרכזית תוציא צו המופנה לעירייה ולחברת השילוט “המורה להן שלא לאסור או להגביל, בכל צורה או דרך, פרסום של תעמולת בחירות מהטעם שמופיעה בה דמות או תמונה של אישה, באופן כללי, ומתמודדת באופן פרטני”.

מיכל גרא מרגליות, מנכ״לית שדולת הנשים בישראל: “מקרה העלמתן של הפוליטיקאיות משלטי החוצות בבני ברק הוא לא סיפור קטן או שולי. מחיקה של נשים ממרחבים ציבוריים נועדה למחוק את דמותן, קולן והשפעתן של נשים ככלל. מחיקה של ראשות מפלגה היא פגיעה ביסוד הבחירות ההוגנות. החוק במדינת ישראל בנושא ברור לגמרי – הוא אוסר לחלוטין על פרקטיקה של הדרת נשים והעלמתן מהמרחב הציבורי. אני בטוחה שוועדת הבחירות המרכזית תעשה את עבודתה נאמנה בעניין ומהר ככל שניתן”.

פרופ׳ קרין נהון: “כשנסעתי השבוע בכביש גהה, ובצומת הסואן שסמוך לקניון איילון – שבשניהם עוברים עשרות אלפי אנשים ביום, ראיתי רק תמונות של גברים, ומיד תהיתי מה זה עושה לרבבות האנשים והנשים שנחשפו גם הם לתופעה. הרי לא מדובר במקרה יחיד של הסרת תמונה של אישה מתמודדת בבחירות.

“המקרה הזה, כמו מקרים דומים אחרים, מרגיל אותנו לחיים במרחב ציבורי ‘נקי מנשים’, כאילו היה עניין שבשגרה. האם אנחנו צריכים להסכים לכך שדין אישה אינו כדין גבר? האם אישה ששואפת להתמודד בפוליטיקה, תיאלץ לקחת בחשבון שנקודת הפתיחה שלה נחותה לעומת זו של מתמודדים־גברים? העתירה הזו היא התשובה לשאלות הללו”.

עורכי הדין המייצגים את העותרות: “סירובן של חברות השילוט ושל עיריית בני ברק לפרסם מועמדות על שלטי בחירות מהווה הדרת נשים בוטה ומכוערת שפוגעת בדמוקרטיה הישראלית ובמערכת הבחירות כולה.

“קשה לחשוב על מקרה מובהק יותר של הדרת נשים. החוק, היועץ המשפטי לממשלה, ובתי המשפט – כולם עמדו בעבר על הפסול בפרקטיקה זו של מחיקת דמויותיהן של נשים.

“יחסה של חברת ‘חוצות הזהב’ אל תמונות נשים כאל ‘פרובוקציה מכוונת’ מסמנת נשים כקבוצה חברתית לא לגיטימית ופוגעת עמוקות בשוויון. ניתן לקוות שתינתן בעניין החלטה מהירה, ברורה וחד משמעית, שתמגר תופעה פסולה זו”.

בתוך כך, קמפיין החדש של מפלגת מרצ מציג תמונות מחוקות של נשים מפורסמות על שלטי חוצות, במטרה להעביר מסר הקשור בהדרת נשים במרחב הציבורי.

הקמפיין כלל בין היתר גם את יעל ארד, המדליסטית האולימפית. אלא שהיא לא הייתה מרוצה מהשתתפותה בקמפיין – ודרשה להסיר את תמונתה.

כפי שדווח בחרדים 10, משרד הפרסום ‘ראובני פרידן’ העלה בסופהשבוע קמפיין פרסומי גדול הקורא לאיחוד במחנה המרכז-שמאל.

אלא שבשלט שהוצב באיזור בני ברק, נמחקה דמותה של ציפי לבני.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות