פשטו על מאה שערים והתבלבלו: מזנון פלאפל או חנות ספרי קודש?

חיים טוויל
|
ט"ו שבט התשע"ט / 21.01.2019 17:46
ביקורת בשכונת מאה שערים העלתה: שליש מבעלי העסקים בשכונה לא רושמים הכנסות • בחנות לממכר פירות וירקות, נמצאו הפקדות והעברות בנקאיות בחשבון העסק בסך 30,000 שקלים שלא היו מתועדות • מה היה התירוץ?

ביקורת של אנשי מס הכנסה שנערכה במזנון לממכר פלאפל בשכונת מאה שערים בירושלים העלתה, כי לצד כדורי הפלאפל נמכרים במקום גם ספרי קודש, אולם ההכנסות בגין מכירת הספרים אינה מתועדות כלל.

בעל החנות הסביר כי הוא תורם את הכסף לאברכים.

בחנות לממכר פירות וירקות, נמצאו הפקדות והעברות בנקאיות בחשבון העסק בסך 30,000 שקלים שלא היו מתועדות בספרים. הירקן טען שמדובר בכסף שקיבל מאחיו.

בביקורת בבית מאפה בשכונה התגלה כי לא נרשמה קניית ביקורת שנערכה במקום מספר ימים קודם לכן, ובכספת במקום נמצאו 2,200 שקלים במזומן, אשר אינם רשומים.

ביקורות אלו ואחרות היו חלק מ-82 ביקורות בעסקים מענפי המסחר שערך בשבוע שעבר משרד מס הכנסה ירושלים 1 בירושלים ובסביבתה – 27 מתוכן נערכו בשכונת מאה שערים.

התוצאות מראות כי 12% מכלל העסקים בירושלים שנבדקו לא רשמו הכנסות כנדרש לפי החוק.

בשכונת מאה שערים שיעור הליקויים  היה גדול יותר והגיע ל-33% מהעסקים.

הביקורות בעיר נערכו בסיוע משרד פקיד שומה חקירות ירושלים ובלווי של  משטרת ירושלים – תחנת לב הבירה. במספר מקרים תושבי שכונת מאה שערים ליוו את הביקורות בהתגודדויות צעקות ובהשלכת חפצים, אך המבקרים ביצעו את הביקורות עד תומן.

 ביקורת במסעדה בעיר, המספקת מזון גם ללקוחות מוסדיים, העלתה כי בעל המסעדה לא דיווח על הכנסות בסך 118,000 שקלים.

בעל המסעדה החליט להטיל את האחריות על הלקוחות ואמר: “חשבתי שהלקוחות ידווחו לרשות המסים”.

בחנות למכירת מוצרי חשמל מצאו המבקרים 360 שקלים ששולמו באשראי ולא נרשמו בקופה. בעל החנות אמר כי הוא מעביר את העסקאות לרו”ח שלו.

“החלפתי קופה”, טען בעל קיוסק שהביקורת גילתה כי 3 צ’קים בסך כולל של כ-1,500 שקלים ששולמו לו בחודש דצמבר לא תועדו.

“אף פעם לא אמרו לי”, היה ההסבר שסיפק בעל מסעדה ותיקה ומוכרת, שנמצא כי לא שמרה את הסיכומים היומיים כנדרש לפי החוק.

פעילות הביקורת בירושלים, נערכה כחלק מפעילות נרחבת של רשות המסים כנגד מעלימי מס והון שחור. זאת, במסגרת המדיניות של הגברת פעילות האכיפה לשיפור  ושימור יכולת ההרתעה, הרחבת המודיעין, בין היתר על ידי עריכת מבצעי שטח, שמטרתם להביא לדיווחי אמת ולגביית מס אמת ובכך להגביר את השוויון בנטל בקרב האזרחים.