53 שנה אחרי שנעלמה: המזוזה של משכן הכנסת הראשון – נקבעה שוב

המזוזה, שנעלמה בשנת 1966 עם מעבר הכנסת למשכנה הנוכחי, נמצאה אצל הקבלן הירושלמי אריק פרוסק • בטקס הוא סיפר בהתרגשות איך התגלגלה לידיו
אבי כץ
ט"ו שבט התשע"ט / 21.01.2019 16:37

חגיגות השבעים לכנסת: צוות מוזיאון הכנסת איתר את מזוזת דלת הכניסה למשכן הכנסת הראשון בבית פרומין, אשר אבדה בשנת 1966 עם מעבר הכנסת למשכנה הנוכחי בגבעת רם.

המזוזה הושבה לכנסת, וטקס קביעתה בדלת המשכן, התקיים היום (שני)  בצהריים במעמד יו”ר הכנסת יולי יואל אדלשטיין והרב הראשי הגר”ד לאו.

 צוות מוזיאון הכנסת הצליח להתחקות אחר המזוזה, בעזרת ‘יד בן צבי’, במסגרת מיזם ארץ-חפץ לאיתור נכסי מורשת.

המזוזה נמצאה אצל הקבלן הירושלמי אריק פרוסק, אשר סיפר בטקס בהתרגשות: “בשנת 1966, בהיותי נער, גרתי בסמוך לבניין הכנסת הישנה. בזמן עבודות הריסתה ופינויה, עברתי במקום והבחנתי במזוזה תלושה מהקיר, חששתי מפני כל נזק או זריקתה ושמרתי עליה לאורך כל השנים”.

בשל מידותיו הקטנות של בית המזוזה, הזמין צוות המוזיאון קלף מיוחד בגודל 3.5 ס”מ על 4 ס”מ, עליו נכתבו הפרשיות באותיות סת”ם קטנטנות, ובמיומנות מיוחדת שאינה פוגעת בהידור האותיות.

עובדי אגף התחזוקה של הכנסת עמלו על ניקיון המזוזה מנחושת.

הרב הראשי ויו”ר הכנסת השתתפו לאחר קביעת המזוזה בתפילה חגיגית בבית הכנסת במשכן ולאחר מכן נשאו דברים.

 הרב דוד לאו: “לעיתים בתקופת בחירות שוכחים לתת את היחס הראוי. אפשר להתווכח ולדון, אבל גם במחלוקת בית שמאי והלל, זו הייתה מחלוקת של אהבה וידידות. ויכוחים ודיונים, הם טובים להפריה הדדית, להוציא פירות טובים – כאלו שיודעים לתת גם לפירות שלידם לצמוח.

“יש מיוחדות וערך לכל פרי. אם נדע לתת מקום לכולם ולכבד אלו את אלו, אין ספק שאלו יהיו פירות שהעולם כולו ידע לברך על הפירות שנשתבחה בהם מדינת ישראל”.

 יו”ר הכנסת ח”כ יולי אדלשטיין: “סמלי שהכנסת חוגגת יום הולדת בט”ו בשבט – הוא יום האחריות של כל אדם מה הוא עושה עם כל הטבע הנפלא. הכנסת היא בית האחריות הלאומי שלנו; זה המקום שבו אנחנו לוקחים את הפוטנציאל האדיר שיש בישראל ומשתדלים בכל בכח לקדם ולתקן עוד שלב. זה המקום שבו אנחנו עושים כמה שיותר דבש – אני מאחל שככה נעשה גם בשבעים שנה הבאות”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות