אחרי נתק של כ-50 שנה: רה”מ הגיע לצ’אד והיחסים בין המדינות חודשו

עם נחיתתו בשדה התעופה התקבל נתניהו על ידי משמר כבוד, ולאחר מכן נועד לפגישה קצרה עם שר החוץ של צ'אד • נתניהו ונשיא צ'אד הכריזו על חידוש היחסים בין המדינות
נתן פרל
י"ד שבט התשע"ט / 20.01.2019 13:04

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא צ’אד אידריס דבי הכריזו היום (ראשון) על חידוש היחסים הדיפלומטיים בין צ’אד לישראל.

שני הצדדים חתמו על מזכר רשמי שיעגן את חידוש היחסים הדיפלומטיים בין שתי המדינות.

ההכרזה התקיימה במסגרת ביקור בזק שעורך ראש ממשלה בצ’אד.

במעמד ההכרזה אמר נשיא צ’אד: “העובדה שלא היו יחסים רשמיים דיפלומטיים בין המדינות מאז שנת 72′ לא מנעה קידום שיתופי פעולה בין המדינות. הביקור שלי בישראל הוא המחשה לפוטנציאל שקיים בין שתי המדינות”.

הוא הוסיף: “אני מקדם בברכה חתימה על מספר הסכמים, כולל חידוש היחסים הדיפלומטים בינינו. צ’אד תעשה כל מה שניתן על מנת לקדם ולחזק את הקשר בין שתי המדינות”.

עם זאת, הדגיש נשיא צ’אד: “הידידות שלנו עם ישראל לא באה במקום הסוגיה הפלסטינית. אנחנו בעד קידום תהליך שלום בין ישראל לשכנותיה, בין ישראל לעולם הערבי”.

נתניהו אמר: “זה יוצא דופן עבורנו שצ’אד, מדינה בעלת רוב מוסלמי, מעוניינת בשיתופי הפעולה עם ישראל. ואנחנו מעוניינים בשיתופי פעולה עם מדינות נוספות באפריקה”.

ראש הממשלה נאם גם בשפה העברית: “אנחנו מכריזים היום על חידוש היחסים הדיפלומטיים עם צ’אד, מדינה ענקית בלב אפריקה. אנחנו פורצים דרך לעולם המוסלמי. זו תוצאה של עבודה מאומצת בשנים האחרונות. אנחנו עושים היסטוריה”.

נתניהו נחת הבוקר בצ’אד לביקור בזק שיימשך שעות ספורות – ובסיומו ישוב נתניהו לישראל.

עם נחיתתו בשדה התעופה התקבל נתניהו על ידי משמר כבוד, ולאחר מכן נועד לפגישה קצרה עם שר החוץ של צ’אד, מהמט זנה.

לאחר הפגישה עם שר החוץ, נועד נתניהו בארבע עיניים עם נשיא צ’אד אידריס דבי בארמון הנשיאות שבנג’מנה, בירת צ’אד.

הביקור צפוי לכלול קידום עסקאות ביטחוניות ומיזמים כלכליים.

כשהמריא לפנות בוקר לצ’אד אמר נתניהו: “זו פריצת דרך חשובה. צ’אד מדינה מוסלמית ענקית שגובלת בלוב ובסודאן. זה חלק מהמהפכה שאנחנו עושים בעולם הערבי והמוסלמי. יהיו שם בשורות גדולות”.

ראש הממשלה הוסיף: “אני יכול להגיד לכם שני דברים. אחד: זה מאד מטריד, אפילו מעלה זעם אצל איראן והפלסטינים. הם מנסים למנוע זאת, והם לא הצליחו. ושנית, אני מבטיח שיהיו עוד ביקורים”.

נתניהו נשאל על חקירותיו, אך סירב להתייחס – ואמר: “מה שאני יכול להגיד לכם זה שאני הולך לשם, ואני אשיב לכם בשיבה מצ’אד”.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות