עיריית ב”ב לבג”צ: תנו צו האוסר על משרד תחבורה להפקיע לנו שטחים

העירייה טוענת כי הממשלה החליטה על הפקעת הקרקעות, כדי שהעבודות הרכבת הקלה בשבתות ובחגים לא ייחשבו להפרת ההסכם שנחתם בין הצדדים • "שטחים אלה ממוקמים במרכז גוש דן ושוויים מאות מליוני שקלים"
אריה ריבקינד
י"א שבט התשע"ט / 17.01.2019 17:43

עיריית בני ברק פנתה לבג”צ בבקשה להוציא צו על תנאי האוסר על משרד התחבורה לבצע את הליכי הפקעת השטחים באזור עבודות להקמת הרכבת הקלה בעיר – וזאת מאחר והסיבה האמיתית להליכים היא הפרה יסודית ומתמשכת של ההסכם עליו חתמה בשעתו העירייה עם הממשלה.

העירייה נתנה את הסכמתה לשימוש במקרקעין שבבעלותה לצורך בניית פרוייקט הרכבת הקלה, כשאחד התנאים המרכזיים בהסכם היה שלא תתבצענה עבודות בשבתות ובמועדי ישראל.

העתירה הוגשה נגד משרד התחבורה והוועדה המייעצת לשר בנושאי קרקעות ורכישה לצרכי ציבור, לאחר שלפני חודשים אחדים פורסמה בילקוט הפרסומים כי השר נותן הרשאה לחברת נת”ע (נתיבים עירוניים), העוסקת בפרוייקט הרכבת הקלה, לקבל זכויות בקרקעות בהן מתבצעות העבודות להקמת הרכבת הקלה ולקנות חזקה בקרקעות אלו – כשהמדובר בהפקעה הכוללת מספר רב של גושים וחלקות, בשטח של עשרות אלפי מ”ר בתחומי העיר בני ברק.

שטחים אלה ממוקמים במרכז גוש דן ושוויים מאות מליוני שקלים.

בעתירה גם מבקשת העירייה שהועדה המייעצת לנושא הקרקעות תקיים שימוע בטרם מתן חוות דעתה לשר למתן הרשאה.

לטענת נציגי העירייה, עניינו של ההליך המשפטי הינו לעצור ולבטל רצף פעולות פסולות ובלתי חוקיות הנובעות כולן, בלא יוצא מן הכלל, בשימוש לרעה ובחוסר תום לב של סמכויות שהמחוקק הקנה, אולם לא למטרות מעין אלו.

בעתירה טוענת העירייה כי מדובר בהפרה יסודית של המדינה על ההסכם עליו היא חתמה עם העירייה, ובמקום שהמדינה תודה בטעותה ותציית להסכם, היא לא בוחלת בשום תרגיל משפטי, חוקי או לא חוקי, והפיתרון שהיא מצאה לעצמה כנגד ההסכם עם העירייה הוא שימוש בהליכי הפקעה.

העירייה גם טענה בעתירה, כי  פנתה לכל הגורמים הנוגעים בדבר במשרד התחבורה, כדי לקבל מידע, נתונים, ואת החלטות הועדה המייעצת ואת חוות הדעת שהיוו את הבסיס להחלטת ההרשאה ולפרסום על כוונה להפקיע את השטחים, אך במקום שהחומר הרלוונטי יהיה נגיש, זמין וערוך בצורה מסודרת שניתן יהיה לעיין בו  – לא נמסר לעירייה עד כה דבר.

במסגרת העתירה, מדגישים ב”כ העירייה, כי בשעתו עתרה העירייה לבית המשפט המחוזי להפסקת העבודות של הרכבת הקלה בשבתות ובחגים, בשל ההסכם שנחתם, ובהחלטתו לא קיבל בית המשפט את דרישת העירייה, כיוון שחברת נת”ע הגישה לבית המשפט מסמכים כי הפסקת העבודות תגרום לקריסה בסביבה ויש בכך סכנת נפשות.

עם זאת, בית המשפט חזר והבהיר כי ההסכם עצמו, שנחתם בין העירייה לבין הממשלה לאי ביצוע עבודות בשבתות ובחגים תקף לחלוטין.

אלא שהממשלה, טוענת העירייה, במקום להודות בטעותה ולפעול בהתאם להסכם, החליטה על הפקעת הקרקעות העירוניות, באופן שהעברת הקרקעות לרשות המדינה תגרום לכך ששוב לא תחשבנה העבודות בשבתות ובחגים להפרת ההסכם.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות