נישאים בשנית? שימו לב לכללים שיבטיחו שהפעם תצליחו

גרוש וגרושה הבאים להינשא בשנית, תולים את יהבם ותקוותם כי בנישואין השניים הכל יהיה ורוד יותר • האמנם? לא בהכרח. הבעיות מן הזוגיות הראשונה לא נכחדו • הפיתרון: היערכות מקסימלית
טוען רבני רפאל אוחנה
ט"ו תמוז התשע"ד / 13.07.2014 16:53

אם בעבר נדיר היה להיתקל בנישואי גרוש וגרושה, הרי שכיום מדובר בתופעה מוכרת. היערכות ותאום ציפיות יכול להציל את חיי הנישואין (אם לא בפעם הראשונה).

נישואין פרק ב’ סוף פסוק? כנראה שלא

באחד מטורי הקודמים עסקתי בעניין העלייה הקיימת בריבוי מקרי הגירושין בכלל, בטור זה אבקש להתמקד בתופעת הגירושין הקיימת בנישואים שניים, ובמה שיכול למנוע זאת.

בעשור שנים האחרון תופעת הגירושין יודעת עליות, וכך גם נישואי פרק ב’ – גרוש וגרושה. אם בעבר נישואין שניים היה נחשב לדבר נדיר, הרי שהיום הדבר נפוץ מאד.

אין ספק כי נישואי פרק ב’ יכול להוות “מקצה שיפורים” לעתיד טוב יותר, שכן בני הזוג נישאים מתוך הפקת לקחים ותובנות מתוך טעויות העבר שהיו בנישואין הראשונים, יחד עם זאת, אי אפשר להתכחש לכך כי תופעת הגירושין אינה פוסחת גם על נישואין שניים, כאשר לגירושין בפרק ב’ סיבות ייחודיות.

מסתבר כי נישואים שניים אינם פתרון קסם לדפוס זוגיות בעייתי. כאשר לא מפתחים תובנה ומודעות כלפי הבעיות ודפוסי ההתנהגות שחיבלו בנישואין הראשונים, הרי שקיים סיכוי רב שבעיות דומות יצוצו גם בנישואין השניים. ואכן ניתן לראות בבתי הדין כי אחוז הגירושין בנישואין שניים, גם הוא למרבה הצער אינו מבוטל.

הסיבות לגירושין בנישואין שניים

בשונה מנישואין ראשונים, הרי שנראה כי הסיבות לגירושין בנישואין שניים הן שונות.

אין ספק כי בני זוג נורמטיביים מגיעים לנישואין שניים לאחר למידה עצמית – כלפי עצמם בפרט, וביחס לזוגיות בכלל, תוך הפקת לקחים ורכישת תובנות מטעויות העבר, ומשכך, “ארגז הכלים” עשיר יותר ויכול לשמש מקדם הגנה בהתמודדויות ובקונפליקטים אם וכאשר אלו יבואו.

יחד עם זאת, המטען אליו מגיעים הצדדים לנישואין שניים טעון יותר. כמו כן בעקבות כישלון העבר, קיימות יותר ציפיות לנישואין טובים יותר, וכגודל הציפייה לעיתים כך גודל האכזבה, ומשכך הדבר מצריך הערכות מיוחדת.

בני זוג שנישאים בשנית רק כי הינם שותפים לאותו סטטוס – גרוש/ה – אפשר שיימצאו את עצמם מתגרשים בשנית.

כמו כן, בני זוג שהתגרשו בעקבות סיבה מסוימת, תהא אשר תהא, עלולים לנסות למצוא בן זוג שני שיבטיח כי לא יצטרכו להתמודד עם בעיה זו שוב, אך פעמים רבות עשויים הם לגלות כי קיימות בעיות אחרות שלא נתנו עליהן את הדעת.

היערכות ותאום ציפיות

אפשר לקבוע בוודאות כי הסיבה לגירושין בנישואין שניים נעוצה לרוב בהעדר היערכות לתרחישים שעלולים להיות, ובהעדר תאום ציפיות מתאים בין הצדדים.

מטבע הדברים, גרוש וגרושה הבאים להינשא בשנית, תולים את יהבם ותקוותם כי בנישואין השניים הכל יהיה ורוד יותר, תוך שלעיתים מדחיקים את הבעיות והתרחישים שמטבע הדברים עלולים להיווצר.

בשונה מנישואין ראשונים, בהם בני הזוג – החתן והכלה – מגיעים עם תום נעורים וללא דעות וידיעות מוקדמות, הרי שבפרק ב’ כל צד מגיע עם מטען מהעבר, לעיתים ילדים מנישואין קודמים, עניינים פיננסיים ועוד, אשר נסיבות אלו אפשר ויגרמו לקונפליקטים בין בני הזוג או בין הילדים מנישואין ראשונים לבן בן או בת הזוג.

כמו בכל דבר בחיינו, היערכות מוקדמת יכולה להיות מקדם הגנה, כן הדבר כאשר מדובר בנישואין שניים.

מבלי להיכנס לדעות החלוקות באשר לצורך בעריכת הסכם ממון טרם נישואין, אשר ללא ספק יכול למנוע קונפליקטים בעניין הממוני, אין ספק כי קיימת חשיבות רבה להיערך לכל תרחיש שיכול ויהיה, ולהקדים תרופה למכה. כמו כן תאום ציפיות ברור, בכל העניינים הרלוונטיים, יכול שיימנע ציפיות שווא ואכזבות אשר עלולות לגרום לעכירות ולמורד תלול בנישואין.

המסקנה אפוא: נישואין שניים אינן פתרון קסם. היערכות לכל תרחיש וקיום תאום ציפיות יכול להקדים תרופה למכה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    רפאל יש לך את זה כמישהי שחוותה כל מילה בסלע
    06/08/2014 23:09
    אני
  1. אהבתי