אחרי 9 שעות דיונים: ישראל פרוש שוב לא הצליח לאשר תקציב

9 שעות דנו באלעד בתקציב השנתי ובסופם נחל ישראל פרוש תבוסה צורבת: התקציב לא אושר • קריספל: "זה לא היה אחראי להצביע על תקציב כזה" • צברי: "ההתחמקות מלהראות לאן הלך הכסף אומרת הכל" • אגו"י: "גורמים אינטרסנטיים מחוץ לעיר גוררים את אלעד למחוזות לא רצויים"
אריה ריבקינד
י"א שבט התשע"ט / 17.01.2019 10:49

תשע שעות ארך אמש (רביעי) הדיון על התקציב השנתי במועצת העיר אלעד – הישיבה הארוכה ביותר בהיסטוריה של העיר החרדית –  כשבסופם נחל ראש העיר ישראל פרוש תבוסה צורבת: 8 מחברי המועצה הצביעו נגד, והתקציב לא עבר.

הדיון אמש התקיים לאחר שלפני כשבועיים וחצי נפלה הצעת התקציב שהעלה ראש העיר, זאת בשל התנגדות תשעה מחברי סיעות דגל התורה, שס ויחד-ישי.

גזבר העירייה שמעון מועלם פתח את הדיונים, כשהוא מעלה כל סעיף בהצעת התקציב לדיון חברי המועצה. במשך שעות ארוכות עברו המתכנסים על הפרטים, כשיו”ר ועדת הכספים ויו”ר סיעת ש”ס המקומית צוריאל קריספל, וברק צברי יו”ר ‘ישי’ מעלים תיקונים והצעות שינוי.

ראש העיר הודיע כי הוא מקבל את כל השינויים. עם זאת, כדי לדאוג לאיזון תקציבי הבהיר הגזבר כי הדבר יבוא על חשבון ניקיון העיר שיצומצם וכן אירועי תרבות, זאת לצד מחיקת סעיפים נוספים כמו פרסום, ייעוץ ועוד.

בשלב מסוים הודיע אבי שטרן, יו”ר סיעת דגל התורה המקומית, כי מדובר בהצעת תקציב לא אחראית, ובעקבות כך הועלתה הצעה חלופית, המצמצמת את העלאת תקציב ‘פר תלמיד’ ומותירה את תקציבי הגינון והניקיון על כנם.

ראש העיר הציע להמשיך את הדיון למחרת היום, אלא שקריספל התנגד ובעקבותיו כל חברי סיעות ש”ס, דגל ויחד, שדרשו להעלות את התקציב באופן מידי.

דרישה של  קריספל כי הדברים יגיעו בצורה מסודרת ובטבלאות, ולא בתיקונים שנעשו על דפי התקציב – האריכה את הישיבה בכשעה נוספת, עד להסדרת הטבלה במחשב.

רק לקראת השעה שלוש לפנות בוקר, לאחר תשע שעות דיונים, העלה ראש העיר בפני חברי העירייה שתי הצעות תקציב שנוצרו במהלך הדיונים הממושכים.

שתי ההצעות נדחו על ידי 8 חברי מועצה מסיעות ש”ס, יהדות התורה, ותנועת ישי, בעוד 6 מחברי המועצה הצביעו בעד.

צוריאל קריספל: “ישראל פרוש לא רואה אף אחד ממטר. הוא ניסה לעשות את כל התרגילים שבעולם, אבל הוא לא מוכן לתקן את העיוותים בעקיפת ועדת הכספים וחבריה, למרות שביקשנו להמשיך את דיוני הוועדה בעוד ישיבה או שתיים, כדי לסתום את החורים בתקציב המחורר. נענינו על ידי המנכ״ל, שכבר הייתה הצבעה על התקציב והיועמ״ש אישר זאת, לדבריו.

אלעד, ישראל פרוש, צוריאל קריספל

במהלך ישיבת התקציב. במרכז: צוריאל קריספל. צילום: משה חזן

“פנינו ליועמ״ש לקבל הבהרות ותשובתו הייתה ברורה וחד משמעית – מי שמעלה להצבעה זהו יו”ר הוועדה ואין בלתו. בעקבות התשובה הזו שוב פנינו לכל גורם אפשרי, מראש העיר ומטה, לדחות את ישיבת המועצה שזומנה שוב לדון בתקציב, כדי לטפל בתקציב ביד אמונה, אך לא זכינו למענה.

“משנתכנסה ישיבת המועצה, למרות כל זאת, והוחלט על ידי ראש העיר שהתקציב יעבור בישיבה זו ויהי מה, גם אם נצטרך להישאר עד 4 לפנות בוקר, כדבריו, ניסינו להסביר מדוע לא ניתן להצביע על התקציב במתכונתו הנוכחית, ודרשנו להחזירו לדיון בוועדת הכספים. הזכרנו ששלחנו מכתב לכל הגורמים בעירייה ולא זכינו למענה.

“הסברנו שוועדת הכספים לא סיימה את דיוניה ושהתקציב לא מעובד דיו, הצענו לוותר על תקציב הסגנים בכללותו, כדי להוסיף תמיכה למוסדות תורה ולאברכים, כי לא ייתכן שבערים חילוניות יסבסדו תלמידים בסכום של 1000 שקל לשנה ‘פר תלמיד’ ובעיר חרדית יסבסדו ב-18 וחצי שקל לחודש, זו בדיחה.

“דרשנו לצמצם בתקציב פרסום עד למינימום, לשריין תקציב חירום למשפחות במצוקה כדי שיהיה מענה מיידי ולו הזמני ביותר למשפחה שביתה נשרף, הצעתי שוב להחזיר את דיוני התקציב לוועדת הכספים כדי שנוכל לשבת בנחת ולמצוא מקורות תקציבים חילופיים מהיכן ניתן לממן את הפערים הללו, אך ראש העיר התעקש שיעשו זאת כאן ועכשיו ללא כל היגיון.

“ואז התחיל סחר מכר: תורידו את הניקיון, תורידו מהרווחה, כך התעופפו להם מיליוני שקלים מסעיף לסעיף ומצד לצד – כך נוצר מצב שקיצצו מיליונים לרווחה, לתברואה, לגינון וכו׳ – ולא משנה מה ההשלכות שיהיו על חיי התושבים. העיקר לסמן v ולהעביר תקציב.

“אחר כך, כאשר אבי שטרן טען שזה פוגע בתושבים, הוא הורה שוב לשנות את כל התקציב מחדש. כל תקציב שהוצע היה צורך להדפיס אותו מחדש, וזה במקביל ל’פילבסטר’ שהוא וחבריו ערכו. ראש העיר ניסה גם לדחות את ההצבעה למחר, אחר הציע ליום ראשון, אחר כך ליום שני. בקיצור, חגיגה. והוא עוד ציפה שנצביע על הדבר ההזוי הזה”.

“זה לא נראה לנו אחראי בלשון המעטה, ולכן הצבענו נגד”.

יו”ר סיעת ש”ס המקומית מציין עוד: “חזרתי במיוחד ממרוקו כדי למנוע תרגיל כזה או אחר של ראש העיר. אנחנו לא גוש חוסם אלא גוש בונה. העובדות הן שחצי שעה לפני ישיבת המועצה אישרנו בוועדת מכרזים – מכרזים של פרוייקטים בעשרות מיליונים, בנושאים שונים. אין לנו עניין לתקוע שום דבר בעיר חלילה, אך בפירוש, מה שהיה בשנים עברו, לא יהיה הלאה”.

קריספל מדגיש: “איבדנו בו את האמון המינימלי ביותר ולא נאפשר לו לעשות ככל העולה על רוחו, ולהתייחס לנהלים ולחוקים כאילו הן אפילו לא המלצות עבורו”.

אלעד, ישראל פרוש, צוריאל קריספל

במהלך ישיבת התקציב. צילום: משה חזן

גורמים באגודת ישראל אלעד אמרו: “זה המשך ההתנהלות של דגל התורה בכל החודשים האחרונים. כלפי חוץ ובכלי התקשורת משדרים חיוכים ודיבורים יפים ובפועל פוגעים ב-50 אלף תושבי אלעד. כך זה במשא ומתן שהם מפוצצים בכל פעם, וכך זה בתקציב שהם עצמם מעלים ומתנגדים לו.

“למרות ההכחשות, הם מוכיחים במעשיהם פעם אחר פעם כי יש גוש חוסם וכי אין בכוונתם לסייע לתושבי אלעד. צר לנו שגורמים אינטרסנטיים מחוץ לעיר גוררים את אלעד למחוזות לא רצויים”.

יו”ר סיעת ‘ישי’, ברק צברי: “התקציב לא עבר, אבל ההצגה של ראש העיר נמשכה עד השעות הקטנות של הבוקר, כשהוא מנסה שוב ושוב להכין את עצמו למחוז שיראה ש’כביכול’ הוא ניסה הכל.

“הגעתי במטרה להצביע. אם היו מראים לי להיכן הכסף עבר בשנים שעברו – הייתי מצביע. ההתחמקות מלהראות אומרת הכל. אין לי ספק שנגלה בהמשך. רק ייקח קצת זמן.

“ברצוני להתמקד במה שקרה ‘מסביב’. אתמול ראינו את ישראל פרוש מתעלל בעובדי הציבור וגורם להם להישאר עד השעות הקטנות של הלילה בכדי להפעיל לחץ, כשהוא טוען שוב ושוב שזה בגלל חברי העירייה ולא בגללו.

“כשאנו אמרנו לו שוב ושוב שאין צורך להחזיק את העובדים, הוא חזר שוב ושוב על המנטרה: ‘נישאר פה כל הלילה עד הבוקר’. כשזה לא הסתדר, ניסה לדחוק ולהמציא שיו״ר ועדת הכספים צוריאל קריספל הציע תקציב חליפי, שזה כמובן היה שקר. וכשזה לא הסתדר, התחיל לומר שיוריד תקציבים של תברואה, יועצים וכו’. וכשזה לא הסתדר, ביקש בהסכמה לדחות את התקציב.

“לבסוף החליט להוציא את נשק יום הדין והצהיר שיעלה מינוי סגנים ביום ראשון, בשביל לדאוג לביטול הסגנים בסופו של יום. בזמן הזה השתדלנו ללמוד ולהסיח את דעתנו מהאיומים. כמה מצער שנפלנו איתו”.

מעיריית אלעד טרם נמסרה תגובה.

הדפס כתבה

3 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    האתר היחידי שכותב מה קורה באלעד
    17/01/2019 11:04
    חי
  1. וכוד על פרוש. מעניין ששאר האתרים בחדרי וכיכר השבת לא מפרסמים כלום. כנראה הוא משלם להם.

  2. משהו מוזר קורה פה
    17/01/2019 11:47
    דנידין
  3. מעניין מאוד איך יוצאת כתבה שאמורה להביא אובייקטיבית מצב נתון ולאורך כל הכתבה מוצג ראש העיר כראש מאפיה.
    יש לנו ציפיות כקוראים שלפחות כלפי חוץ ייראה שהכתבה היא לא מביאה רק צד אחד.
    אולי בשביל שנוכל לקבל אובייקטיביות נפתח במקביל את האתרי חדשות החרדים “המתחרים”!! אם גם שם תופיע הכתבה או אפילו כתבה עם דעה הפוכה נוכל לבחור למי להאמין….
    אז בשביל לייצר לפחות כלפי חוץ תחושה של אתר אמין ששווה לעקוב אחריו תדאגו שנרגיש את זה.
    בהצלחה…

  4. רוב תושבי העיר לא רוצים את פורוש
    17/01/2019 12:49
    שימעל'ה
  5. פורוש גנב את הבחירות על ידי בית משפט ורוב העיר לפחות 70% לא רוצים אותו. המנדטים של דגל, ש”ס וצברי יעידו על כך. ולכן מר פורוש תפסיק לשלוט על ציבור שרובו לא רוצה אותך וקח את הפקלעות ולך הביתה את הקומבינות שלך דרך בית משפט עברו כל גבול. מר פורוש,תפסיק להעעלל בנו התושבים. התושבים רוצים בחירות חדשות ושרוב הציבור יקבע באמת מי הם רוצים בראשות ולא בית משפט.