מי מוביל את יוזמת האחדות? שרי רוט אצל נועם זיגמן ב’קול ברמה’

נועם זיגמן שוחח בתכניתו בתחנת הרדיו 'קול ברמה' עם שרי רוט, פרשנית אתר 'חרדים 10' על הקמפיין להרצת מפלגה חרדית מאוחדת • מי עומד מאחורי הספין, האם ליצמן הוא חלק מההצגה, והאם דרעי מוכן לקבל את אלי ישי
חרדים 10
ז' שבט התשע"ט / 13.01.2019 19:12

נועם זיגמן: שמענו כעת מאיילה חסון שאריה דרעי, יו”ר ש”ס, הסיר את ההתנגדות שלו בימים האחרונים לצירופו של אלי ישי למפלגה החרדית המאוחדת. אבל את מפרסמת באתר ‘חרדים 10’ בימים האחרונים על כך שכל הסיפור הזה של רשימה חרדית מאוחדת אולי זה בכלל ספין, וכל יוזמת האחדות זהו תרגיל שנועד להשאיר את אלי ישי בלי כלום. תסבירי.

שרי רוט: כן, אני מעלה את האופציה הזאת, כמובן לצד אופציה שתמיד קיימת שזה לא ספין, למרות שההערכה שלי, ואני מנחשת שאתה מצטרף אלי בהערכה הזו, כי הרבה מאד פרשנים בדעה שלי, שכל העסק הזה הוא תרגיל אחד גדול.

עכשיו, בא נזכיר את זה שאתמול פורסם בשם אילה חסון מה שאמרה, ובמקביל פורסם בשם גורמים בש”ס וגם את זה פרסמתי, שאריה דרעי הרי ממשיך לומר כל הזמן: ‘אני לא מכיר את היוזמה הזו’ ו’אף אחד לא שאל אותי עליה’ ו’עוד לא הגיעה הצעה רצינית לפתחי’ – אז ‘עוד לא אמרתי אם אני מסכים או לא מסכים לאלי ישי’…

נועם: את קונה את מה שאומרים הגורמים בש”ס? כי אנחנו יודעים שהיוזמה מגיעה מבית הגר”ח קניבסקי…

שרי: שיש להם קשר מאןד צמוד עם ש”ס…

נועם: אנחנו יודעים את הקשר שיש להם עוד מהבחירות לרשויות המקומיות, גם עם דרעי ישירות וגם עם האנשים של דרעי, אז קצת לבוא ולפקפק בזה, לא בטוח שיהיה נכון לומר…

שרי: בא נאמר ככה. אני מאמינה, שדרעי לא מסכים שאלי ישי יכנס לרשימה המאוחדת, בזה אני כן מאמינה, אני מאמינה שמי שקשקש את זה שהוא כן מסכים, המשיך עם הספין. כלומר, אם ממילא יש ספין אז בואו נפמפם אותו ונוסיף עוד גיצים לבעירה, מה אכפת לנו, ממילא זו הצגה. תשמע, יש פה הצגה מאוד מאוד מעניינת – יש פה אנשים שהם, כנראה, לא הייתי בחדר כשזה סוכם, אבל שמעתי בשם אדם שכן שמע ממישהו ששמע, אז אתה לא יכול לתת לזה משקל של מאה אחוז אמינות, אבל אני נוטה להאמין לזה, שהדבר הזה תוכנן מראש כספין.

נועם: שמה הוא הספין? מטרתו מה?

שרי: יש בעלי תפקידים. אתה תראה שאתה מופתע, נזרק גץ בדמות ‘בואו נצרף גם את עץ לרשימה’ – עולה בדעתך שדגל, ובטח דגל-ראב”ד, שמחויבת להגראי”ל שטינמן ומורשתו, תסכים לכזה דבר? לא יעלה בדעתך. אז אם תהיה אחדות חלק מדגל תפרוש החוצה ממנה? נו, איזה אחדות זו תהיה? ואני לא רואה גורמים לדגל ששייכים למורשת מרן הרב שטינמן מסכימים לדבר הזה.

נועם: אז כעת תסבירי את כל מה שאת אומרת, שאני חייב לומר שהוא לא דבר מופרך לגמרי, מה שעכשיו אמרת – אז פתאום מגיעה הפגישה של ליצמן עם יענקי קניבסקי, עכשיו תסבירי את זה.

שרי: נו אז מה? פגישות נערכות כל הזמן. אני בכלל טוענת שזה חלק מההצגה. כמו שאמרתי לך.

 נועם: אמרת דבר מעניין, שזה חלק מהצגה. כלומר, ליצמן הוא חלק מההצגה, אולי מנהל את ההצגה?

שרי: אני לא יודעת בטוח לומר לך אם הוא מנהל, אני רק יודעת לומר שבקטע של דיל ירושלים צפת, כשרצו שדין ירושלים יהיה כדין צפת וכדומה, ליצמן ועוזרו בבצ’יק היו חלק בלתי נפרד מכל הדיבורים האלו והם דחפו לזה שבאמת הכיוון יהיה כמו שדגל רוצה. מהצד השני עמדה שלומי אמונים ורצתה דברים אחרים. כך שליצמן כבר היה חלק מהציר הזה, לפחות מחלק מסוים ממנו.

לכן, קודם כל, פגישה בין יענקי קניבסקי נכד הגר”ח קנייבסקי לבין ליצמן לא מפתיעה אותי, זהו המשך אותו ציר שהתחיל להיבנות ברשויות המקומיות, ניסו לבנות אותו כבר בסיבוב הראשון בירושלים, ניסו שליצמן יאמר, אולי, שלא לבחור ביוסי דייטש, זה לא הצליח, אבל לקראת הסיבוב השני ליצמן נטה לתמוך במשה ליאון, וכך נוצר תחילתו של הציר הזה. אני לא יודעת מה ליצמן מרוויח מהציר הזה, אבל עושה לי רושם שהוא חלק מזה.

נועם: מה שבטוח שהוא לא מפסיד…

שרי: נכון. הוא לא מפסיד כי תשמע, זה שהוא חלק מהדבר הזה, ובקשר טוב עם גפני ואולי יותר מזה של מקלב דווקא עושה לו טוב, כי ההצעות שמגיעות אליו מהכיוון שכן סביר שיקרה דגל-אגודה, ההצעות האלו הן מאד טובות. כלומר, זה שהוא לא לעומתי בקטע הזה של האיחוד, מה אכפת לו?

נועם: את אומרת דבר מעניין, ותני לי לפתוח את זה קצת יותר – בעצם עכשיו יש סוג של מריבה חוזרת בינו לבין פרוש?

 שרי: יותר מאשר להגדיר מריבה אפשר לומר שהם לא נוסעים על אותה מסילה. כי תשמע, אני עצמי דיברתי עם גפני ביום שלישי בלילה, אתה לא חושב שגפני לא יודע עד כמה האיחוד הזה רציני או לא רציני. זה היה בערך ב-10 בלילה, והוא אמר לי מילים מפורשות על האיחוד הזה דגל-אגודה-שס, אמר: ‘זה ספין עיתונאי’. ממש זלזל בזה. הבאתי אתמול ידיעה, ויש לי אפילו הקלטה של הדברים האלו שהוא אמר.

“לא חלפו אפילו 12 שעות מאז, והוא התראיין לעיתון ‘משפחה’, שנסגר בלילה ונניח שדיבר עם הכתב ב-12 בצהרים, שם אמר לו שכן, האיחוד כל כך חשוב. אז מה קרה ב-12 שעות האלו?

נועם: נכון, מה זה הזיגזג הזה של גפני?

שרי: זה זיגזג משונה, כי מה קרה בלילה שבין שלישי לרביעי בדיוק? במהלך הלילה כשהוא ישן הגיע מלאך מהשמים ואמר לו שהדבר הזה כבר לא ספין? שזה נהיה רציני? יותר נשמע לי שהעיתון המשיך את החגיגה – הנה הולך להיות איחוד…

נועם: מצד שלישי, כשאנחנו שומעים את ליצמן ביום חמישי מתראיין בגלי צה”ל, שם אנחנו שומעים אותו מדבר על אפשרות האיחוד…

שרי: אתה מדבר על ליצמן, אני מדברת על גפני.

 נועם: נכון, נכון.

 שרי: נו זה על אותה הדרך. כשמדברים דוגרי עם גפני, הוא אומר, זה ספין, ואז לעיתון הוא אומר זה רציני. אתה ראית גם שזה מלווה בקמפיין מודעות רחוב בריכוזים החרדיים, כלומר מישהו הכניס ידיים לכיס, שלף כסף ופרסם מודעות רחוב.

 נועם: את יודעת לשים את האצבע ולומר מי הוא זה שמוביל את כל המהלך הזה כספין או לא ספין?

שרי: לא, אני לא יודעת מי משלם על זה, אני גם לא יודעת בטוח שמשלמים.  זו רק הערכה שלי.

נועם: ואם לא משלם, את יודעת מי מוליך את המהלך הזה?

שרי: אני חושבת שאתה צודק כשאמרת שזה מגיע מכיוון רשב”ם, מכיון אנשים שחושבים שזה יהיה טוב ליהדות החרדית.

 נועם: כלומר, יענקי קניבסקי הוא מאחורי זה?

שרי: אני לא יודעת לומר לך ספציפית, אני רק יודעת שפוליטיקאים מנוסים יודעים שזה רק מוריד אלקטורט. אתה לא מצפה שחסידות חב”ד, רק לדוגמה, תתרשם מהאיחוד הזה. כי חלקם יגידו, יש שם גורמים שמזוהים אצלנו כשמאל. כנ”ל הרבה יהודים ספרדים שהופלו בבתי ספר ויגידו, אנחנו לא נתמוך במפלים.

 נועם: אני גם שמעתי אצלנו בחיפה, חסידי סערט ויז’ניץ שאמרו לי, אם וכאשר תהיה כזו אחדות אנחנו לא נצביע ג’.

 שרי: אז אתה שמעת חסידי סערט ויזניץ, אני שמעתי חסידי חב”ד וגם המון ספרדים שאמרו, אנחנו לא מוכנים שהאשכנזים יגרפו את האלקטורט שלנו בקלפי. אתה שומע גם הרבה מאד חרדים חדשים שאומרים: מה זו המוטציה המוזרה הזו…

 נועם: אז זה מה שאמרה איילה חסון, שאם וכאשר תהיה אחדות כזו ללא אלי ישי, זה בהחלט יכול להוביל להרבה מאד מנדטים או קולות לכיוון אלי ישי.

 שרי: בוודאי. ולא רק אלי ישי. אלי ישי יגרוף, הפלג הירושלמי יגרוף את כל המאוכזבים מהכיוון הליטאי והחסידי, מכיוון הקיצונים שיגידו, ש”ס לא מספיק קיצונית בשבילנו. כי אף פעם ש”ס לא הייתה קיצונית כמו הליטאים ובטח לא כמו החסידים.

נועם: מה שבטוח שגם לזה יש דד ליין מסוים…

 שרי: זה די רחוק, ואתה יודע שהמסורת במפלגות החרדיות שעושים את הכול ברגע האחרון… ולכן מה שיכול להיות זה שהם, בעצם, אולי, רוצים להשאיר אנשים בלי התארגנות. אולי הם רוצים שהפלג תישאר בלי התארגנות משלה, אולי שאלי ישי יישאר בלי התארגנות משלו, כי הרב מאזוז יתרשם מהאחדות ולא ירצה לתת לאלי ישי להקים מפלגה. יש פה איזה תרגיל שבגללו האיחוד הזה יוצא בקול תרועה רמה.

מהו בדיוק הקאץ’? נדע את זה כנראה רק בדקה ה-90.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    די לשנאה בין מנהיגים
    14/01/2019 10:17
    .
  1. מעניין
    14/01/2019 21:27
    אליהו
  2. מרתק