‘בעוד עשור עפולה, קרית גת, ערד, בית שמש יהיו חרדיות’

חרדים 10
|
ז' שבט התשע"ט / 13.01.2019 16:14
‘גלובס’ כינס את ראשי הערים ב”ב, מודיעין עלית, אלעד ועמנואל לשיחה על אתגרי הדיור במגזר החרדי • פרוש: “בכל שנתיים-שלוש צריך להקים עיר. בשנתיים מתחתנים אצלנו 10,000 זוגות. רואה שמישהו מתכנן פתרון?” • גוטרמן: “החרדים לא רואים ממטר – צריכים לקנות דירות”

בימים האחרונים הפגיש ‘גלובס’ כמה מראשי הרשויות החרדיות הגדולות בישראל לשיחה על אתגרי הדיור למגזר החרדי – שהולך וגדל במהירות עצומה.

לצד אברהם רובינשטיין מבני ברק, הגיעו למפגש גם ראש עיריית אלעד ישראל פרוש, ראש מועצת עמנואל אלי גפני, וראש עיריית מודיעין עילית יעקב גוטרמן.

גוטרמן אמר לכתב גיא ליברמן: “המדינה לא באה לפתור בעיות בטווח הארוך. לפעמים המדינה משתמשת בכוח הפוליטי כדי לסתום איזה פרצה, אבל אין מערך שלם למען האוכלוסייה החרדית, וככה אנחנו נחשפים לתופעות של חיבורים בין אוכלוסיות, ורואים שזה לא מסתדר ביניהן. קח את בית שמש והמאבקים שם, קח בחיפה. המאבקים האלה הם תוצאה שאין יד מתכננת”.

ראש עיריית אלעד, ישראל פרוש: “היום בכל פרק זמן של שנתיים-שלוש אתה צריך להקים עיר בסדר גודל של אלעד, בית”ר או מודיעין עילית. בשנתיים מתחתנים במגזר שלנו 10,000 זוגות. לכל משפחה כזאת נולדים בלי עין הרע בין חמישה לשבעה ילדים בממוצע. אתה רואה שמישהו מתכנן פתרון למספרים הללו?”.

גוטרמן: “כל דירה במודיעין עילית נחטפת. ברגע שההיצע לשוק החרדי הוא מאוד נמוך, ואין בכל הארץ אפשרות למגורים, אז המחירים במרכזים שלנו יעלו שחקים. אני לא יודע אם זה שווה את הדירה, אבל הביקוש וההיצע קובעים את המחיר. היום המחירים אצלנו גבוהים יותר מבירושלים או מבני ברק, המחירים הכי גבוהים בשוק.

“והיום בגלל המחירים כל הדור הבא שלנו אתה יכול למצוא אותו בכרמיאל, בעפולה, באופקים, בנתיבות. אתה רואה בכל הפריפריה תושבים ממודיעין עילית. בטבריה ובצפת אתה בא אתה רואה אנשים תושבי מודיעין עילית”.

גלובס: אמרת שלא צריך יותר ערים חרדיות, וגם סיפרת שהציבור שלכם מגיע לערים שהן לא חרדיות. אבל תראה מה קורה בערד או בית שמש. יש מאבקים רציניים סביב הנושא של התחרדות.

גוטרמן: “הציבור החילוני לא רוצה להקים ערים חרדיות, אז נוסעים לערים אחרות. הציבור שלנו מגיע לכל מיני מקומות בצורה לא יזומה ומתחיל לקנות דירות בתוך בניינים של ציבור חילוני. מה אתה מצפה, שהם יחיו בכלובים? אם הם באים לשם הם צריכים בתי כנסת, הם צריכים בתי ספר, הם צריכים גני ילדים, וזה יוצר חיבור לא כל כך נעים ונחמד.

“אני מנבא, שאם לא יתפסו מיד ויעשו סדר עם המגזר החרדי, תוך 10 שנים רוב המדינה תהיה בבעיה של התחברות, כי החרדים לא רואים ממטר – צריכים לקנות דירות. הפתרון הוא דבר ראשון לחזק את הערים הקיימות, לגרום להם שיתחילו לבנות, וירצו לבנות, ולעזור להם גם לבנות. ודבר שני גם אם מחליטים שהולכים לאזורים חילוניים, אז לבנות רובעים גדולים בתוך הערים החילוניות”.

גלובס: לפי מה שאתם אומרים, תוך 10 שנים מפת הדיור תשתנה.

גוטרמן: “עוד 10 שנים קרית יובל תהיה חרדית, נווה יעקב ופסגת זאב יהיו חרדים, עפולה חרדית, קרית גת חרדית, ערד חרדית. גם בית שמש הוותיקה, וחלקים מאשדוד יתחרדו.

“האלטרנטיבה היום לציבור החרדי זה בית שמש הישנה, מדברים על בית שמש החדשה, היא כן תבנה שם, לא תאשר שם, אבל את הציבור החרדי לא מעניין כבר החדשה – החדשה נורא יקרה, מה שמעניין היום את הציבור זה בית שמש הוותיקה. החילונים בורחים משם, והחרדים באים לשם לכל דירה שמתפנה, ומוכרים את זה בזול”.

אברהם רובינשטיין: “אני חושב שבעפולה יש היום לציבור החרדי יש שני חברי מועצה, אני אומר לך שבקדנציה הבאה יהיו לפחות 4 או 5 חברי מועצה”.

גוטרמן: “טבריה היא עיר חרדית למעשה, אז יכול להיות שבגלל הפיצול בסגנון החרדים לא נבחר ראש עיר חרדי”.

אברהם רובינשטיין: “תאונה פוליטית”.

לראיון המלא – לחצו כאן