התאום הרעיב את אחיו בבטן אמם: המשפחה תובעת מיליונים מ’מכבי’

תביעת מיליונים נגד 'מכבי': תסמונת גנטית נדירה גרמה לתאום אחד לגדול על חשבון השני • למרות פערי המשקלים וממצאים מדאיגים נוספים– רופאי הקופה לא זירזו את הלידה
יוני גרין
ז' שבט התשע"ט / 13.01.2019 11:54

תביעת מיליונים הוגשה בימים אלה לבית המשפט המחוזי בתל אביב, באמצעות עורכי הדין דוד פייל ואיילה מאור ממשרד עורכי הדין פייל ושות’ – נגד קופת חולים ‘מכבי’, בטענה לרשלנות רפואית.

על פי התביעה, כבר בתחילת ההיריון, נקבע כי ההיריון הוא ביאמניוטי מונכיוני – היריון ייחודי שבו שני תאומים זהים גדלים בשקי היריון נפרדים, אך מחוברים לשלייה אחת.

“היריון תאומים זהים מוגדר כהיריון בסיכון. תופעה של שלייה אחת מהווה סיכון גדול אף יותר לסיבוכים”, טוענים עורכי הדין מאור ופייל.

חרף כך, לטענתם – רופאי קופ”ח ‘מכבי’ לא התייחסו אל היריון האם כהיריון בסיכון, ולא שלחו את האם לסריקות ובדיקות מוגברות.

לדבריהם, יחס זה, גרר התייחסות שאננה לממצאים שאמורים היו להדליק נורות אזהרה בהיריון בסיכון – כמו ההבדל משקל בין העוברים – שאמור להעלות חשד לתסמונת מעבר דם בין העוברים (בו תאום אחד מקבל דם על חשבון אחיו).

על פי התביעה, בשתי הערכות משקל, בשבועות ה-28 וה-33 – נמצאו הבדלים במשקל, ובשבוע 33 נמצא לעובר הקטן נוזל עכור בבטן וממצא היפראקוגני בצמוד לשלפוחית השתן. חרף כך, הרופאה שטיפלה באם לא הבהילה אותה לבית חולים לזירוז לידה, אלא קבעה לה בדיקת מעקב לעוד שבוע וחצי – במרפאה להיריון בסיכון גבוה.

בבדיקה במרפאה להיריון בסיכון התברר, כי אחד התאומים נמצא במצוקה עוברית וסובל מאנמיה קשה – והיולדת הובהלה ללידה קיסרית.

עם הלידה התגלה, כי התאום הגדול סובל מעודף כדוריות אדומות, בעוד אחיו סבל ממחסור בדם על רקע תסמונת הנקראת ‘תסמונת מעבר דם עוברי’ – וכתוצאה מכך הוא לקה בשיתוק מוחין, פיגור פסיכומוטרי חמור ובפגיעות נוספות וקשות.

לתביעה צורפה חוות דעתו של ד”ר דוד חיים, מפורום רופאים, מומחה בגניקולוגיה ומיילדות, הקובע כי פער גדילה בין שני עוברים בהריון מסוג זה, מצביע על אפשרות לתסמונת מעבר דם בין העוברים.

לדבריו, על אף ממצאים בעייתים אלה, התרשלה רופאת קופת החולים, והפנתה את האם להמשך מעקב במרפאה להריון בסיכון גבוה רק כעבור 9 ימים – פרק זמן שעלול להיות הרה אסון בהתפתחות סיבוכים עובריים, שכבר אובחנו במקרה זה.

השהייה זו, גרמה לדבריו, לאיחור בחילוץ העוברים ולהתדרדרות במצבם.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות