יוזמת האחדות של הגוש החרדי I מוישה: “זה ספין” • גפני: “גוש מאוחד הוא קידוש ה”

שרי רוט
|
ו' שבט התשע"ט / 12.01.2019 21:57
הקמפיין להרצת מפלגה חרדית מאוחדת, הוא לא רק יוזמה חביבה, אלא מחול מתוזמר היטב • ביום שלישי בלילה נשאל גפני: זה נכון שש”ס ויהדות התורה הולכים ביחד? התשובה שהשיב הייתה שונה מזו שענה ל’משפחה’ זמן קצר אחר כך • והאם דרעי נכנע ללחצי ליצמן והסיר התנגדותו לישי?

1.

היוזמה של הרצת מפלגה חרדית מאוחדת, במסגרתה יתמודדו בבחירות לכנסת ה-21 כל הרשימות החרדיות, ממשיכה להתגלגל.

ביום שישי כבר פורסם על לוחות המודעות בשכונות החרדיות מה שנראה כמו קמפיין, תחת הכותרת “כאיש אחד בלב אחד”, מעל תמונתם של הגר”ח קנייבסקי, חכם שלום כהן והרבי מגור. מאחורי קמפיין כזה, חייבים לעמוד גורמים בעלי עוצמה כלכלית. המשמעות: לא מדובר ביוזמה חביבה, אלא במחול מתוזמר היטב.

כפי שפורסם באתר חרדים 10, גורם ביהדות התורה טוען בעקשנות כי מדובר בתרגיל שבדקה ה-90 יתפזר לכל עבר, תוך שהוא מותיר אחריו את יו”ר ‘יחד’ אלי ישי ללא יכולת להתארגן וליצור חיבור מפלגתי מתאים.

קשה לדעת האם אכן זו כוונת בעלי היוזמה, אך בשבוע האחרון הגיע ח”כ משה גפני, יו”ר ‘דגל’ ל’מעיני הישועה’ וביקר אל אבי, הרב יעקב גלאי, לשעבר יו”ר ‘דגל’ בקרית אתא ומנהל תלמוד תורה בעיר.

זה נכון שש”ס ויהדות התורה הולכים ביחד? – שאל אותו אבי.

“לא, רק מדברים, זה ספין…”, השיב גפני – והוסיף: “לא יודע אם זה יהיה או לא, אבל זה לא הנושא עכשיו. כרגע זה לא. זה המצב. אם זה טוב או לא טוב, זה עוד עניין”.

לחוד ‘דגל’ לחוד ‘אגודה’, או רק ש”ס מחוץ לעניין? – המשיך אבי להקשות.

גפני: “הספין העיתונאי היה שהולכים שלושתם ביחד”.

שזה נשמע כמו הזיה… אתה חושב שזה ימקסם אלקטורט?

“לא יודע”.

ואגו”י ו’דגל’ יילכו יחד?

“כן  זה כן”, השיב גפני בביטחון מלא.

אתה מוותר על המקום הראשון בכזאת קלות?

“לא רלוונטי כל העניין הזה. אין הרבה ויכוחים”.

50-50?

“כן”.

לזה הם מסכימים כבר?

“אנחנו מסכימים”.

כלומר, אתם מסכימים שלא 40-60 לרעתם…

“כן”.

2. 

הדברים הללו נאמרו ביום שלישי. קברניטי יוזמת האיחוד טוענים, כי מאז התפתחו דברים והשתנו – לטובת היוזמה. לי נראה, כי דבר לא משתנה בזמן כה קצר. מה כן? שאם מבקשים מגפני להצהיר הצהרות פומביות לטובת אחדות, הוא ממושמע.

הנה, בשיחה שלו ל’משפחה’  – העיתון שמוביל היוזמה – הוא כבר דיבר גדולות ונצורות בשבח גוש האחדות. “לפנינו אתגרים עצומים. בקדנציה הבאה מוטלות עלינו משימות כבירות… אנחנו הולכים לבחירות, מהבחירות החשובות שהיו לציבור החרדי אי פעם. המצב הפוליטי מאתגר מאד… בבחירות האלה יש לנו הזדמנות להוביל לאחדות, גוש חרדי מאוחד הוא קידוש השם”.

זה אותו גפני, שכ-12 שעות קודם לכן אמר שמדובר ב’ספין’.

 אפרופו אחדות: איך יוצרים בציבור מצג של אחדות מבלי לצרף את ‘כסא רחמים’ ו’יחד’ (אין שום סיכוי שאריה דרעי, יו”ר ש”ס, יסכים לצירופו של אלי ישי, ולא סביר שהגר”מ מאזוז יסכים להצטרף לאחדות, בלי אלי ישי כנציגו); בלי לצרף את ‘הפלג הירושלמי’ (אין כמעט סיכוי ש’דגל’, כולל פלג ראב”ד, תסכים), ובלי ‘שלומי אמונים’, שנכון להיום הקולות העולים משם לא מביעים התלהבות יתירה מהיוזמה?

3. 

 אילה חסון דיווחה אמש, מפי “גורם המעורה בעולם החרדי”, כי יו”ר ש”ס אריה דרעי – המקיים מאז יום חמישי ביקור רשמי בצ’כיה ובהונגריה – “הסיר ביום שישי בבוקר את התנגדותו לצירוף אלי ישי מרשימת החרדית המאוחדת, אם תוקם כזו”.

לפי חסון, “סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, פעל על מנת לקרב בין היריבים המרים דרעי וישי, ובתום המאמצים, נכנע דרעי ללחצי ליצמן והסיר את התנגדותו”.

מלשכת יו”ר ש”ס אמרו לחרדים 10: “תדרוך של אלי ישי לעיתונאים. אל השר לא הגיעה שום פניה בנושא האיחוד וממילא לא הביע את דעתו בנושא”.

מה שנראה כמו ספין ונשמע כמו ספין, הוא כנראה ספין. מי הם  גורמים העומדים מאחוריו? ימים יגידו.